עיצומים בנמל אשדוד: נזק כבד

ביהמ"ש הורה על חזרה לעבודה • ההנהלה: העובדים לא מכבדים ההחלטה • העובדים: הנמל החדש יגזול לנו פרנסה

נמל אשדוד // צילום: קוקו

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים הורה ביום חמישי לעובדי נמל חיפה לשוב מיידית לעבודה מלאה ותקינה. שלשום פנתה חברת נמל חיפה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בבקשה בהולה כדי לקיים דיון בתביעתה ל"ביזיון בית הדין בשל מהלכי העובדים אשר שיבשו בימים האחרונים את העבודה הסדירה".

נוסף על כך, כבר יותר מחודש עובדי נמל אשדוד משבשים את העבודה בנמל, ולדברי מקור בכיר בתעשיית הספנות, תפוקת העובדים ירדה משמעותית בחודש האחרון.

בשבוע שעבר הפיצו חברי "ועד הציוד המכני והתפעול" בנמל אשדוד מכתב ללקוחות הנמל, שעליו חתומים יושבי ראש שני הוועדים החזקים בנמל. במכתב מזמינים חברי הוועד את לקוחות הנמל לפנות ישירות אליהם ולא לעבור דרך הנהלת החברה. הסיבה, לטענתם, היא "התנהגות בריונית" של "ההנהלה שנוקטת התעמרות".

העובדים משבשים את פעילות הנמלים לקראת פתיחתם המתוכננת של שני נמלים חדשים ופרטיים ב־2021. בתשובה להנהלת הנמל טוענים העובדים שהסיבה לעיכובים היא שציוד הנמל פשוט מקולקל, או שיש מחסור בכוח אדם בתחומים מסוימים. אלא שבהנהלת הנמל טענו  שהנתונים האלה כלל אינם נכונים.

גורם בענף אומר ל'ישראל היום" כי "העיכובים, השינועים הכפולים בין הנמלים, הפגיעה הקשה במובילים היבשתיים והיטלי הצפיפות שהטילו חברות הספנות, מביאים כבר כעת להוצאה עודפת של עשרות מיליוני שקלים לבעלי המטען. זאת נוסף על פגיעה קשה במוניטין היצוא הישראלי מול הלקוחות שלנו בחו"ל".

הארגונים העסקיים הגדולים בישראל פנו במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשו שיתערב במשבר בנמלי אשדוד וחיפה. "בשבועות האחרונים אנו חווים עיצומים ואי־סדר בפעילות השוטפת של נמל אשדוד, כאשר מטענים ביבוא וביצוא לא מועמסים ולא נפרקים מאוניות בפרק זמן סביר", כותבים יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, וגבי בן־הרוש, יו"ר מועצת המובילים המאגדים את חברות המשאיות.

"נמל חיפה הצטרף לעיצומים אלו, אשר פוגעים באופן ישיר במגזר העסקי ובכלכלת מדינת ישראל", מוסיפים כותבי המכתב. “זה זמן רב נמל אשדוד אינו מתפקד כראוי, ובעקבות כך, כל סחר החוץ של מדינת ישראל נפגם קשות. הבעיות בנמלים", הם מסבירים, "נובעות מפעילות לא תקינה של סקטורים מסוימים אשר מנצלים את כוחם כדי להכתיב את רצונם על הנהלת הנמלים.

"המשך ההפרעות בפעילות השוטפת של נמלי חיפה ואשדוד", הם כותבים לרה"מ, "מסוכנות למגזר העסקי ועלולות להביא לידי פגיעה חמורה בכלכלת מדינת ישראל, לפיכך אנו מבקשים את התערבותך הדחופה בנושא".

יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, מעריך את הנזק הישיר של השיבושים ב"כ־700 אלף דולר ליום. אינני יכול להעריך את הנזק העקיף, כמו ביטול חוזים, אבל הוא הרבה הרבה יותר גדול".

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, מסר ל"ישראל היום" כי "זר לא יבין את אשר עובר על עובדי הנמלים זה כחמש שנים. מצד אחד, מול עיניהם נבנה בכל יום כל היום נמל חדש שמאיים על פרנסתם וביטחונם התעסוקתי, ומצד שני, המדינה לא חותרת לחתימת הסכם המייצר לעובדים ודאות לגבי עתידם".

"כאילו לא די בכך, קונסים עובדים ב־5,000 שקלים על אירועים הנובעים כתוצאה מהאצת העבודה בנמל. הגיע הזמן לסיים את סאגת הרפורמה בנמלים ולחתום על הסכם שיביא סוף סוף שקט לכולם", הוסיף אדרי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר