קניות למתגייסים: מעל ומעבר למצופה

האתוס הישראלי על החייל המתגייס מוביל את ההורים לקניות ללא צורך • בניגוד לעבר, צה"ל נותן מענה רחב והמשפחות יכולות לשלוח מתנות עד לבסיס • הרשתות קוראות להורים: די לרכישות המיותרות!

מתגייסים // צילום: יוסי זליגר

גיוס חודש אוגוסט ליחידות הקרביות של צה"ל נמצא בעיצומו, והמלש"בים (מיועדים לשירות ביטחון) רוכשים לקראתו ציוד בשווי מאות שקלים.

בשל הצורך במענה מתאים החל משלב טרום הגיוס ועד לתום שירות החובה, מועדון "יותר" של "יחד למען החייל" מציע לאורך כלל השלבים הטבות והנחות שונות בכל תחומי הצרכנות באמצעות כרטיס אשראי. החברות במועדון אינה כרוכה בתשלום והכרטיס מקנה לחייל הנחות והטבות, כולל כפל מבצעים, בעשרות רשתות ובמאות בתי עסק.

"אם בעבר המתגייסים נאלצו לרכוש ציוד רב לפני הגיוס וכולם היו מקבלים עם הגיוס ציוד צבאי זהה, כיום המצב שונה לגמרי", אומר מנכ"ל מועדון "יותר", אשר אזולאי. "המתגייסים מקבלים בשרשרת החיול ערכה מיוחדת, מתנת מועדון 'יותר'. בערכה יש מוצרים משלימים רבים כגון מוצרי היגיינה, טואלטיקה, כלי גילוח וחטיפים. הציוד שהמתגייסים מקבלים מהבקו"ם מותאם גם למגדר המתגייס ולאופי השירות המיועד".

אין ספק כי למרות המענה של מועדון "יותר", עול כלכלי לא פשוט ממשיך לרבוץ על כתפי הורי המתגייסים. הורים רבים אף מתפתים, מתוך דאגה רבה, ורוכשים ציוד מיותר שלא לצורך. על כן כדאי להשתמש ברשימת הציוד שבצידו האחורי של צו הגיוס הסופי, כדי לדעת לתעדף את המוצרים שקיים צורך ממשי ברכישתם.

1 - מאצ'תונים אנטי־בקטריאליים | דלתא, 2 - גופייה תרמית | סלקט, 3 - פנס בעל פטנט לשמירה על הסוללה | לומנס, 4 - מגבת המתייבשת במהירות | WILDCAT, 5 - פנס ראש אומגה | למטייל, 6 -  גטקס תרמי | סלקט

 

רשתות הציוד המתמחות בתחום יוצאות במגוון מבצעים לקראת מחזורי הגיוס הקרובים, ולכן מומלץ לנצל את המבצעים, גם אם מדובר בתרמיל איכותי מעודפי קולקציה של שנים קודמות. הרשתות החברתיות עומדות גם הן לרשות משפחות המתגייסים וכדאי להשתמש בהן לבירור הצרכים.

26 מיליון שקלים בשנה

מבדיקה שערכה רשת ריקושט לקראת מחזור גיוס יולי־אוגוסט 2018 עולה כי מחירו הכולל של הציוד הצבאי שרוכשים המתגייסים לצה"ל עומד על כ־26 מיליון שקלים בשנה. מחירו הממוצע של סל הקניות למתגייסים ליחידות קרביות הוא 1,000-800 שקלים. מנגד, מחירו של סל הקניות הממוצע למתגייסים ליחידות העורף עומד על כמחצית מסכום זה, כ־500 שקלים.

מנכ"ל רשת ריקושט, דודי מנטין, אומר כי "אנחנו ממליצים לחייל להתרכז בשלב הראשון במוצרים הנחוצים לו לתקופת הטירונות ולהמתין עם יתר ההצטיידות עד לאחר המפגש הראשון עם הצבא. במפגש זה החיילים יראו מה הם מקבלים ומה נדרש להם להשלמה לפי ייעודם הצבאי. פעמים רבות נתקלנו בהורים ובנערים שקונים מתוך לחץ, ולא מתוך צורך ממשי".

הרשת מעניקה בימים אלו למתגייסי חודש אוגוסט שתי גופיות בשווי כ־80 שקלים במתנה עם הצגת צו גיוס, ללא התחייבות בקנייה. ריקושט אף מציעה מבצעים שונים, דוגמת עשרה זוגות גרביים לחיילים ב־99 שקלים במקום 25-20 שקלים לזוג בודד.

 7 - דאודורנט לרגל | ד"ר פישר, 8 -  תרמיל OUTDOOR | למטייל, 9 -  שעון יד טיימקס | ריקושט, 10 -  חזיית ספורט | H&O

 

ברשת למטייל יכולים החיילים לרכוש, בין היתר, תרמיל חיילים של אאוטדור עם ערכת גב נושמת, מרופדת ומתכווננת להתאמה אישית ב־360 שקלים, ומגבות אנטי־בקטריאליות שמתייבשות במהירות ב־97 שקלים.

בנוגע לאיפוק ברכישת המוצרים, מנהלת השיווק של קבוצת למטייל, שלי חודורוב, מסכימה עם הקולגה מנטין מהרשת היריבה. לדבריה, "אחת מהאג'נדות שאנחנו דוגלים בהן היא לבצע רכישה חכמה. הצבא מנסה לספק את כל הנדרש לחיילים, ואף מנסה לצמצם פערים חברתיים. לכן צה"ל אוסר במקרים מסוימים לעשות שימוש בחלק מהציוד הנמצא בשימוש באזרחות".

לחץ ההורים והמלש"בים מוביל לרכישה מיותרת של מוצרים ומומלץ, גם אם החיילים לא השתמשו בציוד מסוים בגלל כללי הצבא, לשמור את האריזה המקורית ולהחליף או להחזיר אותו. "למרות חוק החזרת המוצרים, אנו מתחשבים בחיילים ומעניקים להם אפשרות להחזיר גם לאחר 14 ימים מיום הרכישה", מבהירה חודורוב.

הבדלי הצרכים בין המגדרים באים לידי ביטוי בסוג הרכישות. לאחרונה, בקרב החיילות התרבו רכישות של מזוודות על גלגלים במקום תרמיל הגב. המזוודה נוחה לנשיאה, במיוחד בתחבורה ציבורית. הן החיילים והן החיילות יודעים לבחור את הטוב ביותר. הפריט שהוא הדוגמה העיקרית לכך הוא הגרביים. הם מעדיפים לבחור בגרבי כותנה ומסע איכותיים, שמקלים עליהם את ההליכה במסעות ומנדפים זיעה. מחיר גרביים אלה אינו נמוך, אך הם נשמרים היטב גם לאחר כביסות רבות. 

משרד הביטחון הכלכלי

בעוד בעבר צה"ל היה אחראי לחלוקת הציוד הבסיסי בבקו"ם בלבד, היום החיילים רוכשים ציוד במימון חלקי מצידו בחנויות מסוימות. 

מינהל הרכש במשרד הביטחון פרסם לאחרונה מכרז חדש ל"תוכנית הכוכבים" לרכש ציוד למתגייסים, לחיילים ולאנשי הקבע. היקף המכרז מוערך ביותר מ־100 מיליון שקלים בשנה וייכנס לתוקפו בתחילת 2019. 

 

11 - תיק רחצה, H&O,  טי־שירט צבאית | H&O (12),  גרב לחייל | למטייל (13),  חם צוואר | H&O (14)

 

תוכנית הכוכבים הושקה לראשונה ב־2017. כרטיס הרכישה במסגרת התוכנית ניתן למועמדים לגיוס כמה שבועות בטרם גיוסם, ומאפשר להם לרכוש בעצמם את הציוד האישי לקראת הגיוס. סכום הכוכבים מותאם לאופי השירות ולמקצוע הצבאי.

עד למכרז נהנו מהתוכנית רשתות המשביר לצרכן ו־H&O בלבד, שסיפקו מאז 2013 ציוד לאנשי קבע. ההיקף המדובר של המכרז עומד על 30 מיליון שקלים, והוא מאפשר לאנשי הקבע לרכוש ציוד ספורט והלבשה תחתונה תמורת נקודות. בתחילת 2017 הרחיב המשרד את התוכנית למתגייסים ללא מכרז, בסכום כולל של 70 מיליון שקלים בשנה. החל מיולי 2017 מקבלים כלל חיילי צה"ל כוכבים בשווי 215 שקלים לפני הגיוס, והקרביים, חודש לאחר הגיוס, זוכים בכוכבים בשווי 800 שקלים. 

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "החיילים המשרתים בשירות סדיר נהנים מתוכנית הכוכבים מתוקף היותה חלק אינטגרלי ממכרז הנקודות והכוכבים. הייחוס למכרז המקורי משנת 2013 בוצע באמצעות מימוש אופציה קיימת להגדלת ההזמנה, שנשענה על כדאיות ניהולית וכלכלית, נעשתה על פי דין וקיבלה את כל האישורים הנדרשים. הסכום גדל ב־40 מיליון שקלים רק לטובת מימוש אופציית ה'כוכבים'". 

עם הכוכבים או בלעדיהם, שלל הרשתות מנסות לעמוד לרשות החיילים בכל צורך. "כדי שחיילים לא יעלו למשפט הם יכולים לקנות אצלנו הכל, כולל כומתות", מכריז מנכ"ל H&O, עמיר משה. הוא מוסיף כי "אנו מעמידים לרשות החיילים מוצרים שלא החזקנו בעבר והבאנו אותם במיוחד. היום חייל יכול בשיטה הקיימת להגיע לרשת ולרכוש את המוצר המועדף עליו מכל המגוון המטורף שיש בשוק, והוא לא מוגבל לדגם מסוים. החיילים הם הקונצנזוס שיש לנו במדינה".

בדומה ל־H&O, גם במשביר לצרכן אפשר למצוא מגוון מוצרים המתאים לצורכי החיילים. נוסף על כך, הרשת פיתחה מותג ייעודי לחיילים תחת השם "365" שבו אפשר למצוא שלל מוצרים, ובהם תחתונים, גרביים וחולצות עם פיתוחים חדשים. 

בניגוד לשפע מוצרי הטקסטיל, בתוך בסיסי צה"ל החיילים מחפשים שתייה ומזון. מנתוני "כוורת", רשת חנויות הנוחות לחיילים של "יחד למען החייל", עולה כי עשרת המוצרים הנמכרים ביותר ברשת כוורת במחצית הראשונה של 2018 הם: פיוז טי 1.5 ליטרים, פחיות קולה, קליק במגוון טעמים, מים נביעות 1.5 ליטרים, קוקה קולה 1.5 ליטרים, דוריטוס, קינדר בואנו, במבה 80 גרם, במבה נוגט וסודה 250 מ"ל. סל הרכישה הממוצע בחנויות כוורת עומד על 28 שקלים. 

לאחרונה השיקה כוורת שירות משלים לחנויות האופליין. מדובר באתר רכישות אונליין, שבו משפחות החיילים יכולות להזמין ממוצרי החנות ולשלוח אל יקיריהן בכל הבסיסים בארץ. זאת, בניגוד לרכישה בחנויות המתאפשרת לחיילים בלבד.

המערך הלוגיסטי של המיזם מאפשר נגישות לבסיסים קטנים ומרוחקים שבהם אין נקודות מכירה. האתר מציע מבחר מוצרים, ובהם מוצרי קוסמטיקה, טואלטיקה וחשמל. משלוח ההזמנה בתוך ארבעה ימי עבודה עומד על 10 שקלים. מייד עם הגעת החבילה נמסרות לחייל ולשולח הודעות סמס.

צביקה גולדנברג, מנכ"ל רשת כוורת, אומר: "אנחנו מהווים חנות פתרון לחיילים. אם פעם השק"ם ההיסטורי הציע רק מצופה וגזוז, היום החיילים צורכים מגוון מוצרים ואנחנו מציעים להם מוצרים אטרקטיביים. אנחנו מקבלים הנחות, וגם אם אנחנו לא מקבלים אנחנו לא צריכים להניב רווחים לבעל בית פרטי". הרשת נותנת בשלל החנויות גם מענה לצרכים טכנולוגיים כמו אוזניות, מטענים וסוללות גיבוי.

האתוס הישראלי כולל את הרגע המרגש שבו המשפחה נפרדת מהחייל או מהחיילת, והוא שמוביל לאותן רכישות "רגשיות". על כן על ההורים לקחת נשימה עמוקה ולרכוש את הטוב והנכון עבור יקיריהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר