פפסי רוכשת את סודהסטרים תמורת 3.2 מיליארד דולר, כך הודיעו החברות הבוקר (שני). פפסיקו הודיעה שביצועי סודהסטרים מתאימים לה, אך היא גם צריכה את הליין הירוק שחברת הבת החדשה שלה ממותגת בו היטב.
לפי הודעה משותפת של החברות "פפסיקו (PepsiCo, Inc) (NASDAQ: PEP) וסודהסטרים אינטרנשיונל בע"מ (NASDAQ: SODA) הודיעו היום על חתימת הסכם במסגרתו תרכוש פפסיקו את כל הון המניות של סודהסטרים, במחיר של 144 דולר למניה במזומן. מחיר אשר מייצג פרמיה של 32% על המחיר הממוצע המשוקלל של המניה ב-30 הימים האחרונים". העסקה תמומן על ידי פפסיקו באמצעות מזומנים שבקופתה.
גולדמן סאקס שימשו כיועצים פיננסיים של פפסיקו בעסקת הרכישה של סודהסטרים וייצגו אותה בעסקה עורכי הדין יאיר גבע, אבירם חזק וגיא כץ, ממשרד הרצוג פוקס נאמן.
"פפסיקו וסודהסטרים הן שידוך מעורר השראה", אמרה יו"ר ומנכ"לית פפסיקו אינדרה נואי. "דניאל וצוות ההנהלה של סודהסטרים בנו חברה יוצאת דופן המאפשרת לצרכנים ליצור משקאות טעימים, תוך צמצום כמות הפסולת המיוצרת. מיקוד זה תואם את חזון ה"ביצועים עם תכלית" ((Performance with Purpose של פפסיקו, הרואה לנגד עיניה יצירה של מוצרים מזינים יותר תוך צמצום ההשפעה על הסביבה. ביחד, נוכל לקדם את החזון המשותף שלנו לעולם בריא וירוק יותר".
דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים, אמר: "היום הזה מהווה ציון דרך היסטורי במסע של סודהסטרים ותעודת כבוד לתעשייה הישראלית ולמשק כולו. אני שמח שהפעילות שלנו תישאר בישראל ואף תורחב עם הקמתו של מפעל חדש בנגב. זו גאווה להיות ראש החץ של פפסיקו בהובלת פתרונות בריאים וירוקים, תוך העצמת צרכנים מסביב לעולם. מדובר בחדשות מצוינות עבור הצרכנים שלנו, השותפים הקמעונאיים שלנו, ו-3000 העובדים שלנו בארץ ובעולם". עוד הוסיף בירנבאום: "רכישה זו מוכיחה כי גאווה ישראלית זה לא רק הייטק, אלא גם תעשייה ישראלית אמיתית, הנטועה באדמה ובנויה על הון אנושי, המייצג את המרקם המגוון של החברה הישראלית וחי בכבוד הדדי ודו-קיום".
צריכה את "הליין הירוק". מטה פפסיקו בארה"ב // צילום: רויטרס
יכולות ההפצה החזקות של פפסיקו, הנוכחות הגלובלית, המו"פ והמומחיות בעיצוב ובשיווק, בשילוב עם קו המוצרים המבודל והייחודי של סודהסטרים יאפשר לסודהסטרים להמשיך ולהתרחב ולהציג חדשנות פורצת דרך.
"סודהסטרים משלימה את מגוון המוצרים של פפסיקו ותואמת את אסטרטגיית הצמיחה שלנו, תוך האצת היכולת של החברה להציע פתרונות ביתיים ומותאמים אישית למשקאות ברחבי העולם", אמר רמון לגוארטה, המנכ"ל והנשיא הבא של פפסיקו. "פפסיקו מוצאת דרכים חדשות וחדשניות להגיע לצרכנים מעבר למשקאות בבקבוקים - החל מחידושים פורצי דרך כמו Drinkfinity, טכנולוגיות ליצירת משקאות עבור תעשיית המזון כמו Spire ועד לתחנות מים Aquafina למקומות עבודה ומכללות. הרכישה של היום עולה בקנה אחד עם אסטרטגיה זו".
"שידוך מעורר השראה". רמון לגוארטה, דניאל בירנבאום // צילום: לנס הפקות
הרכישה אושרה על ידי הדירקטוריונים של שתי החברות וכפופה להצבעת בעלי המניות של סודהסטרים, לאישורים רגולטוריים מסוימים ולתנאים מקובלים אחרים. השלמת העסקה צפויה עד לינואר 2019.
סודהסטרים מייצרת מכשירים להכנת סודה ביתית. בנוסף, בישראל מפיצה את מכשיר הסינון בריטה. החברה פועלת בלא פחות מ-45 מדינות ברחבי העולם כשמוצריה נמכרים בכ-80 אלף חנויות. השווקים המרכזיים בהם פועלת החברה הם גרמניה, צרפת, קנדה וארה"ב.
סודהסטרים סבלה בעבר לא מעט מתנועות ה-BDS, כשב-2013 הוטל על מוצריה חרם צרכנים בקנדה מפני שאחד ממפעליה מוקם במישור אדומים, מעבר לקו הירוק. כיום המכשירים של החברה מיוצרים ברהט והסירופים במפעל באשקלון.
"הזמן לחגוג"
בירנבאום שלח מכתב לעובדים: "היום מתחיל פרק חדש בהיסטוריה שלנו. פפסיקו רוכשת את סודהסטרים. עכשיו שבו בבקשה, מזגו לעצמכם כוס סודה קרה והמשיכו לקרוא. לפני 11 שנים הינו חברה קטנה על סף פשיטת רגל, חברה ששוויה 6 מיליון דולר עם ירידה מתמשכת במכירות ואנשים ללא ברק בעיניים, ללא אופטימיות. בחברה עבדו 700 עובדים במפעל קטן במישור אדומים, הם ייצרו 30,000 מכשירים בחודש שנמכרו במספר מדינות בודדות.
היום, שווי החברה הוא 3.2 מיליארד דולר, 3,500 עובדים מייצרים כ- 500,000 מכשירים בחודש אשר נמכרים ב-46 מדינות ברחבי העולם. בכל יום, צרכני סודהסטרים מכינים 6 מיליון ליטר של משקאות מוגזים אשר הופכים אותנו למותג המים המוגזים הגדול בעולם. אנו מקדישים את כל כוחנו לתיקון עולם - להפוך את העולם למקום טוב יותר. אנחנו עושים הכל על-מנת לסייע לאנשים לנהל אורח חיים בריא יותר ולהציל את העולם מהסכנה של פלסטיק חד פעמי.
בנינו פה ביחד מקום ייחודי, המכבד את כל המגזרים והדתות, כמו שאנחנו תמיד אומרים שבסודהסטרים, אנחנו עושים שלום כל יום ועל הדרך עושים גם סודה. ולכן, זו אינה הפתעה שהצלחתנו העסקית יוצאת הדופן בשנים האחרונות, כמו גם התרבות הארגונית התוססת שלנו, משכה את תשומת הלב של השחקנים הגדולים בתעשייה העולמית. את תשומת הלב של פפסיקו.
לא יכולנו לבקש שותף טוב יותר. פפסיקו היא ענקית מזון גלובאלית - היא חברת המזון והמשקאות הגדולה בארה"ב והשנייה בגודלה בעולם. מחזור המכירות השנתי שלה הוא 60 מיליארד דולר, והיא מעסיקה 263,000 עובדים ב-200 מדינות. אני משוכנע שלמרות שבשנים האחרונות עמדנו משני צדי המתרס, פפסיקו מחויבת ליצירת עולם ירוק יותר ובריא יותר וסודהסטרים, היא הדרך שהיא בחרה כדי לעשות זאת. לפנינו מסע מרתק.
הרכישה הזו היא צעד ענק לקראת הרחבת העסק שלנו אבל היא לא תשנה אותנו. היא מאפשרת לנו להמשיך לעבוד באופן עצמאי ולהעמיק את הפעילות שלנו בישראל. אנו נמשיך את השיווק הדיסרפטיבי הייחודי שלנו ואת המאבק שלנו בבקבוקי הפלסטיק החד פעמיים. ונמשיך להיות קצת משוגעים.
רמון לגוארטה, המנכ"ל החדש של פפסיקו, ביקר במפעל שלנו ברהט לפני מספר שבועות והוא התרשם והתפעם מרמת האנרגיה, המחויבות והאומץ העסקי שראה. בצאתו מהמפעל, הוא אמר לי שהמפעל והחברה שלנו הם מקום שמח. ואנחנו נישאר מקום שמח!
חברים, עכשיו זה הזמן לחגוג. ועם תחושת ההישג המדהים הזה, נמשיך ללחוץ על הדוושה. נעמיק את יכולות הייצור שלנו, נאיץ את החדשנות שלנו, נרחיב את הנוכחות שלנו בעולם הקמעונאי ונגיע ליותר ויותר צרכנים ברחבי העולם. אנחנו נקיים מפגשים היום בכל אחד מאתרי סודהסטרים בעולם על מנת לתת מענה לשאלות. וכמו תמיד, דלתי פתוחה לכל אחד.
באופן אישי, אני נרגש וגאה במה שבנינו כאן ביחד, ואני מלא אנרגיה להמשיך את המהפכה עם כל אחד ואחת מכם.
זוהי רק ההתחלה!
שלכם, דניאל"
פעילות ב-45 מדינות
לקוחותיה של פפסיקו נהנים ממוצריה יותר ממיליארד פעמים ביום, ביותר מ-200 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם. ב-2017 ייצרה פפסיקו הכנסה נקייה של למעלה מ-63 מיליארד דולר, באמצעות פורטפוליו של מוצרי מזון ומשקאות הכולל את Frito-Lay, Gatorade, פפסי קולה, Quaker וטרופיקנה. פורטפוליו המוצרים של פפסיקו כולל מגוון רחב של מוצרי מזון ומשקאות טעימים, לרבות 22 מותגים שכל אחד מהם מייצר מכירות קמעונאיות בהיקף של למעלה ממיליארד דולר בשנה.
במארס 2007 רכשה קרן בבעלות יובל כהן, כיום יו"ר החברה, ודניאל בירנבאום, המנכ"ל, את סודהסטרים תמורת 6 מיליון דולר. כשלוש שנים מאוחר יותר היא כבר הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 370 מיליון דולר. מאז היא כבר פגשה שווי שוק של 4 מיליארד דולר. רק לפני כשבועיים בירנבאום, המנכ"ל הנמרץ הודה ל-1,000 עובדיו המסורים על התוצאות המדהימות של הרבעון השני של השנה – צמיחה של 31.3% להכנסות של 171.5 מיליון דולר, בהשוואה ל-130.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
דניאל בירנבאום (משמאל) והשר אלי כהן. רכש את החברה תמורת 6 מיליון דולר // צילום: משרד הכלכלה
החברה פועלת ב-45 מדינות בעולם ומציעה מכשירי הגזה, מילוי וסירופים בטעמים. החדירה שלה לשווקים מרשימה במיוחד – מיתוג חכם בתחום הירוק ופרזנטורים מתאימים בעולם הביאו אותה למכירות של מיליון מכשירים וכמעט 10 מיליון מכלי מילוי. בסיור שערכה פמליית שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן עם "ישראל היום" סמוך ליום העצמאות האחרון, הפתיע בירנבאום באמירה לפיה הגיע הזמן שהוא יפנה את מקומו למישהו אחר.
ההצלחה האירה פנים למנכ"ל המוכשר, אך תבעה ממנו ניהול ללא מנוח, מסביב לשעון ומסביב לגלובוס. השכר שהוא משך מהחברה ירד בשנים האחרונות מ-3.4 מיליון דולר בשנה ל-1.5 מיליון דולר ב-2017.
מי שמחפש רמזים לרכישה הזו יכול למצוא רמז גם בכך שלפני כשלושה חודשים בירנבואום רכש 60 אלף מניות של החברה במחיר ממוצע של כ-87 דולר – סה"כ כ-5.2 מיליון דולר. בכך צבר 0.6% ממניות החברה.
בירנבאום הוא יוצא דופן בין המנהלים הישראלים, לא רק בהשקפה הבינלאומית שלו, ברהיטות ובנחרצות. הוא לא פוחד להשמיע את דעותיו בכל עניין שנוי במחלוקת. הוא מוביל קו ציוני גאה, נלחם בתנועות ה-BDS בעולם, דגל ישראל מתנוסס בגאווה על מוצרי החברה.
הוא פועל לשילוב ערבים ובדואים בין פועלי החברה, הוא מתבטא בעד מחאת הלהט"בים ובעד שלום במזרח התיכון. סרטוני ההסברה של החברה יכולים לשמש בקלות להסברה של ישראל. החברה גייסה בעבר לפרסומות שלה שמות גדולים, כגון השחקנית סקרלט ג'והנסון וכוכב "משחקי הכס" גרגור קליגן ("ההר").
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו