לא משנה אם מדובר בקניית מזון בשווקים או במרכולים, ברכישת ריהוט, ציוד לבית, מוצרי אלקטרוניקה או שילוב של כולם יחד, בדרך כלל זה נתפס כחוויה חיובית - משהו מרגיע, מנחם ומזכך. יש כאלה שאפילו מכורים לזה, אבל זה לא נתפס כטראומה, אלא כן אם אתם ירושלמים.
מיעוט מקומות המסחר בבירה, דרכי הגישה הקשות ובעיקר היעדר מקומות החניה לטובת בנייה ומגורים - כל אלה הפכו את הקניות למשימה בלתי אפשרית עבור הירושלמים. "בשבילי זה ממש סיוט. הפקקים לאזור הקניות בתלפיות והחיפוש אחרי החניה, זו ממש מכה שגורמת לי לחשוב עשר פעמים לפני שאני יוצאת לשם", סיפרה נעמי לוי משכונת רוממה. לדבריה, "אני לפעמים מוצאת את עצמי עומדת חצי שעה בפקק ברחוב הראשי של תלפיות, רחוב האומן, ואחרי זה עוד צריך לחפש חניה. זה לפעמים בזבוז של חצי יום ואין לי את הזמן המיותר הזה". לוי בת ה־27 היא גרושה עם ילדה ועובדת בבית המשפט העליון. לאור המצב, היא מעדיפה לצאת אל מחוץ לעיר, לגוש דן, ולבצע את הקניות שם במקום בבירה.
איציק שמואל, בן 34, נשוי ואב לארבעה משכונת רחביה, הסביר כי "כשאני צריך לצאת לקניות בעיר, בעיקר בתלפיות, אני צריך לתכנן לוגיסטיקה שלמה איך אני עושה זאת. הפקקים, החניה ופיזור החנויות במקומות שונים הופכים את זה לסיפור מאוד קשה עבורי". לשמואל טענות על כך שבבירה "נשארו לנו קניון מלחה וממילא, שהם בקצוות העיר, וגם לשם לוקח המון זמן להגיע ואין שם הכל, אז נוסעים לגוש דן".
קרוב יותר - נוח יותר
"מתחת לאפם" של הירושלמים, ליתר דיוק 8.5 ק"מ בלבד מזרחה, מוקמת במעלה אדומים אלטרנטיבת המסחר, הקניות והאירועים של הבירה, בתקווה שתיהפך לאבן שואבת לתושבי כל הארץ ואף לתיירים מחו"ל. ליתר דיוק, מדובר ב"אחות הקטנה" של מעלה אדומים: מישור אדומים. הרוח והנוף המדבריים יוצרים בה תחושה של חזון, ציונות והפרחת השממה. מהפכה שתספק פרנסה לאלפי אנשים משני צידי המתרס, ואולי תרגיע את מפלס המתח בין הישראלים לבין הפלשתינים. בכניסה, אנחנו מצאנו שלט המפרט את כל המפעלים והעסקים שנמצאים במישור אדומים בינתיים, כ־420 במספר, שמתפרסים על פני 2,823 דונם. מתוכם, 1,667 דונם מיועדים לתעשייה ולמלאכה.
הראשון שזיהה את הפוטנציאל הוא רמי לוי משיווק השקמה. האיש שהחל את עסקיו בירושלים היה מהראשונים להגיע למישור אדומים. "אני הייתי כאן ממש מהחלוצים. לפני 12 שנה הגעתי וממש הפרחתי את השממה", הכריז לוי והוסיף כי "הקמתי כאן סופרמרקט וחנות, ויש לי כאן עוד 20 דונם שאני מתכנן להקים עליהם פרויקט. ייתכן שזה יהיה אפילו מרכז נופש לתיירים שיגיעו לאזור, בשילוב עם מרכז מסחרי. אני עדיין לא סגור על זה". רמי לוי רואה באזור זה "פוטנציאל מצוין לעסקים" בזכות הקרבה לירושלים.
אם ההווה נשמע מבטיח, חכו ותראו מה צופן העתיד במישור אדומים. בכל רחבי הנוף המדברי מכינים תשתיות וכלים להקמת לא פחות מחמישה פרויקטים מסחריים רחבי היקף בתחומים שונים.
השראה אמריקנית
ראשון הפרויקטים הוא "דיזיין סיטי" - עיר של אאוטלטים עם חנויות עודפים מוזלות של מותגים בכל התחומים, בסגנון אמריקני, ובמרכזה העתק של המלון הוונציאני בלאס וגאס, עם מזרקה וסירה שתנוע בתוך אגמון ותקרת עננים בשמיים כחולים שתעניק תחושה של אור יום בכל שעות היממה.
מתחם העיצוב הגדול באזור, שיוקם בהשקעה של כ־450 מיליון שקלים, יתפרס על שטח של כ־55 אלף מ"ר בקומה אחת, עם 1,400 מקומות חניה במפלס אחד. את המתחם תכננו מיטב האדריכלים מהארץ ומחו"ל. במקום יהיו מאות חנויות שיציעו את מכלול המוצרים השונים לבית, ובהן חנויות קרמיקה, ריהוט, עיצוב ומוצרי חשמל. בד בבד, יוקם מתחם מסעדות שישתרע על פני כ־5,000 מ"ר. שלב שיווק שטחי המסחר ב"דיזיין סיטי" כבר החל והפתיחה צפויה להתרחש בעוד כשנתיים.
מאחורי הפרויקט עומד בחור צעיר אבל די מנוסה: חנוך קס, חרדי בן 35 מירושלים. על אף החזות הצעירה, הוא בעסק כבר כ־15 שנה. רק לאחרונה סיים לבנות 2,000 יחידות דיור ברמת שלמה בירושלים ומאחוריו שישה מרכזים מסחריים, שאותם בנה בישראל, בעיקר בירושלים, וגם בחו"ל. "זאת ממש מהפכה מה שקורה פה. זה הולך לשנות את פני המסחר בירושלים רבתי", קבע קס. הוא הבהיר כי "זה לא מלחה ולא ממילא. לא עוד קניון, אלא הרבה מעבר לזה. זאת הולכת להיות בירת העיצוב של ישראל, והכל נעשה בשקט, בלי יחסי ציבור".
שלל חברות עיצוב, שחלקן נמצאות כבר בישראל וחלקן חדשות, יצטרפו ל"דיזיין סיטי" וייכנסו למה שמגדיר חנוך קס כ"ואקום שאין בשום עיר בארץ ופותר בעיה לאלפי בתי עסקים ולקוחות שלא יכולים לקנות היום בבירה בגלל הפקקים, בעיית החניה והעובדה ששום דבר בירושלים לא מרוכז במקום אחד. המתחם יספק כ־2,500 מקומות תעסוקה וישרת את תושבי כל האזור: גם את אלה ממזרח ירושלים ואת הפלשתינים, שהם כוח קנייה טוב".
המרכז לא יהיה פתוח בשבתות, אך את היזם זה לא מדאיג. לדבריו, "גם 'דיזיין סנטר' בבני ברק ומרכזים נוספים בראשון לציון סגורים בשבת. חוץ מ'בילו סנטר', כמעט כולם סגורים בשבת. אם התל־אביבים יודעים להסתדר עם זה, להתאים את עצמם ולבוא לקניות בשישי, בעיקר בקיץ כשהשבת נכנסת מאוחר, אז הם יידעו להסתדר גם פה".
לא הרחק מ"דיזיין סיטי" בונים מגה פרויקט נוסף, "עיר אולמות האירועים". שני אולמות אירועים ושני גני אירועים בנוף פתוח המשקיף למדבר, על פני שטח של 800 מ"ר, שיוכלו לארח עד כ־2,000 איש ויעסיקו כ־200 עובדים. מאחורי הפרויקט עומדת משפחת בליטי המוכרת באזור ירושלים מתחום אולמות האירועים. בראשות מאיר, מיקי וחנן בליטי הם מובילים את ענף האירועים בבירה. ברשותם מתחם בשם "פביליון", המכיל שלושה אולמות ושני גני אירועים, ומתחם נוסף בשם "גני אורה" במושב אורה.
"אנחנו עוברים לפה, ובעקבותינו יעברו עוד בעלי אולמות אירועים מירושלים למישור אדומים. זה ממש קרוב לעיר, 15 דקות נסיעה בכבישים מהירים ופתוחים ויש פה שפע של חניה", הסביר היזם חנן בליטי.
הוא צופה כי "כל חתן וכלה בישראל יכירו את המתחם וירצו להגיע לפה לקיים את שמחתם". היתרונות העסקיים ברורים, במישור אדומים "זול יותר מבחינת ארנונה, וגם העירייה עושה הכל כדי לעזור לך לבוא לפה ולפתוח עסק".
סמוך למתחם האירועים מוקמים בימים אלה מפעלים ועסקים שיכולים להתכתב עם האולמות. לדוגמה, מפעלים לציוד מקצועי לאירועים ומפעלי מתכת.
התגשמות חלומות הילדות
בין הפרויקטים יוצאי הדופן האחרים שנבנים במישור אדומים אפשר למצוא גם את "מיי בייבי" - מרכז חנויות למוצרי ילדים ותינוקות עם לונה פארק שייבנה במרכזו, על 10,000 מ"ר. כמו כן, אפשר יהיה למצוא במרכז פארק מוטורי ללימוד ולהנאה לאנשי מקצוע ולציבור הרחב, שיהיה הגדול בישראל.
מישור אדומים תעניק בקרוב מענה משמעותי לצורך נוסף של ירושלים רבתי, האשפה, כשיוקם בה אתר מיחזור שיוכל לספק לכל האזור אנרגיה ממיחזור האשפה וכן תעסוקה רבה.
על כל ה"קונצרט" מנצח בני כשריאל, ראש עיריית מעלה אדומים זה 26 שנים. כשריאל בן ה־67, מראשי הערים הוותיקים בישראל, זיהה את הפוטנציאל הגלום במישור אדומים ועשה הכל כדי לקדם ולהפוך את המקום למרכז המסחרי של ירושלים. הוא סיפר בהתרגשות כי "זה מתפתח בצעדי ענק. כשנכנסתי לתפקידי כראש העיר היו פה כמה עשרות בודדות של עסקים ומפעלים והיום אנחנו כבר במאות, וזה עוד ילך ויגדל. זאת פשוט אבן שואבת. הרבה עסקים מתלפיות, מגבעת שאול ומרוממה עוברים לפה, ובעתיד, עם ההתפתחות התחבורתית, אפשר יהיה להגיע לפה בלי רמזור, לא רק מירושלים אלא אפילו מתל אביב".
"המתחם מתפתח בצעדי ענק''. בני כשריאל // צילום: אורן בן חקון
לשם השוואה, הארנונה לתעשייה ולעסקים במעלה אדומים נמוכה ב־40%-30% מבירושלים, וברחבי העיר זוכים לפרנסה כ־4,500 פלשתינים. כשריאל ציין לטובה את "משרד הכלכלה, שבו יש לנו דלת פתוחה בכל מה שאנחנו צריכים".
המדינה מתלהבת: "הצלחה אדירה"
במשרד הכלכלה והתעשייה נרשמת התלהבות רבה מהתפתחותה של מישור אדומים. "האזור הזה הוא הצלחה אדירה, ויש ביקושים רבים לכל קרקע שהצענו לבנות עליה אזור תעשייה או מרכז מסחרי גדול", סיפר השר אלי כהן. העסקת הפלשתינים במישור אדומים תורמת, לדבריו, "לשקט היחסי וליציבות האזור".
חזרנו לירושלמים כדי להבין אם הם יגיעו למישור אדומים כדי לערוך את הקניות שלהם בשלל המתחמים שנבנים במקום. "בוודאי, בשמחה. הרי כבר היום אני מעדיף לצאת לקניות מחוץ לירושלים, במרכז; אז למישור אדומים, שזה רק 15 דקות מהעיר, ברור שאגיע", הכריז איציק שמואל. נעמי לוי הסבירה כי "מרוממה בירושלים למישור אדומים זה רק 20-15 דקות. פחות מאשר להגיע לתלפיות או לשכונה אחרת בירושלים, וכאשר תהיה גם רכבת קלה, כביש טבעתי ומנהרות זה יהיה אפילו עוד יותר קצר ונרגיש ממש כאילו אנחנו מגיעים לשכונה בעיר. זה ממש מבורך. אני אגיע לשם בשמחה".
איש החזון, מקים "דיזיין סיטי" חנוך קס, סיכם כי "אני שם את יהבי שבתוך שלוש שנים, אחרי שכל הפרויקטים הענקיים פה ייפתחו, כמעט לא יהיה אדם במדינת ישראל שלא יגיע לפחות פעם אחת למישור אדומים, אפילו מתוך סקרנות בלבד. זאת באמת מהפכה שירושלים עוברת. החלום שלי הוא שעוד מעט אנשים יגידו ש'אני גר בירושלים שליד מישור אדומים'".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו