עוד מכה לכיס: מחירי הביטוח לרכב עולים

תעריפי הביטוח עולים ב־7%-5%, ובמכוניות המועדות לגניבה אף יותר • הסיבות: עלייה במספר המכוניות החדשות על הכביש ומשבר החלפים בעולם

נשלם יותר, צילום: משה שי

מחירי הדלק עלו באחרונה משמעותית, אולם כעת גורם נוסף עלול להשפיע לרעה על יוקר המחיה שלנו: ההתייקרות של ביטוחי הרכב.

לדברי תמר גרזון, מנכ"לית bestie, הפלטפורמה הדיגיטלית למציאת ביטוח רכב: "שנת 2021 היתה שנת שיא מבחינת כלי רכב שעלו על הכביש - יותר מ־300 אלף. הקורונה הפחיתה את מספר הנסיעות, אך עם החזרה לשגרה שמאופיינת בעלייה במספר כלי הרכב החדשים על הכביש, ואיתן גם העלייה בתאונות הדרכים - מחירי הפרמיות זינקו".

מדובר בעליות, שבין השאר, "מתקנות" את ירידות המחיר של שנת 2020 וחלק מ־2021. בהתאמה למספר המכוניות שעלו על הכביש, עלו גם מחירי פוליסות הביטוח.

לפי נתוני אתר בסטי, אתר השוואת המחירים בביטוח, חלה עלייה במחירי ביטוח חובה ומקיף של רכבים מובילים. כך, למשל, מחיר ביטוח חובה ומקיף של סקודה אוקטביה 2015 עומד על 3,863 שקלים בפברואר 2022, לעומת 3,344 שקלים בספטמבר 2021 - עלייה של 13.5%.

מחיר ביטוח חובה ומקיף של יונדאי I-20 משנת 2014 בפברואר 2022 עומד על 2,542 שקלים לעומת 2,348 שקלים בספטמבר 2021, עלייה של 7.5%. כאשר מדובר בטויוטה קורולה משנת 2017 מדובר ב־3,338 שקלים בפברואר 2022 לעומת 3,118 שקלים בספטמבר 2021, עלייה של כ־7%.

שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח, אמר ל"ישראל היום": "הסיבה העיקרית לעלייה במחירי הביטוח היא משבר החלפים בענף הרכב בעולם. ברגע שאין חלקי חילוף בעולם, חלקי החילוף בישראל הופכים להיות יקרים יותר. חברות הביטוח משלמות יותר על חלקי החילוף - וזה מתגלגל לצרכן. במקביל, בגלל המשבר יש עלייה משמעותית בגניבות רכבים, בשביל חלקי חילוף. עם זאת, בגלל ששוק הביטוח תחרותי, התחרות ממתנת את העלייה במחיר. ההכנסות מענף ביטוחי הרכב הן הגדולות בשוק הביטוח, ולכן אף חברה לא תוותר על נתח השוק שלה".

רכבים בכבישי ישראל // צילום: אבישג שאר-ישוב, צילום: אבישג שאר-ישוב

עלייה גם בביטוח חובה

לפי שדה, העלייה במחיר עלולה להיות תנודתית. "העלייה יכולה לנוע בין 5% ל־10% בחלק מהחברות, והיא משתנה בין רכב לרכב. יכולה להיות קפיצה משמעותית ברכבים 'בעייתיים', כמו למשל רכבים 'גניבים' או עם חלקי חילוף יקרים יותר. עם זאת, להערכתי המחירים ייעצרו באיזשהו שלב בגלל התחרות".

שדה מדגיש כי יש גם עלייה במחירי ביטוח החובה שעומדת על 8%-5% בינואר האחרון. "כאן זה בשל ירידה ברווחיות. בשל העלייה בתאונות הדרכים חברות הביטוח משלמות פיצויים משמעותיים, מה שגורם להן לייקר את ביטוחי החובה".

ואיך ניתן להוריד את המחירים?

גרזון: "כדאי להשקיע בחיפוש, להשתמש בכלים דיגיטליים ולא להתפשר על שיחת טלפון אחת לחברה או לסוכן. להיחשף לכמה שיותר הצעות. יש פרמטרים שכדאי להדגיש בזמן החיפוש, כמו קילומטראז' נמוך וילדים מתחת לגיל 15. אם לא נוהגים בשבת זה יכול להוזיל משמעותית את הפוליסה. גם אם יש רכב חברה זה יכול להוזיל את הפוליסה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר