תחזית קודרת: 45% מהמשרות בישראל ייעלמו עד 2030

לפי דו"ח בינלאומי שיזם מבקר המדינה בנושא מוכנות שוק העבודה העתידי, פריון העבודה בישראל נמוך בהשוואה למדינות אירופה • מאידך, ישראל מובילה בהיקף ההשקעה במו"פ יחסית לתמ"ג

לא מוכנים לעתיד? כיתה א', צילום: יוסי זליגר

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (ראשון) דו"ח בינלאומי העוסק במוכנות שוק העבודה העתידי, וממנו עולה כי כ-45% מהמשרות בישראל הן בסיכון גבוה לשינוי בשנת 2030.

עוד עולה מהדו"ח, כי כ-54% מהמשרות בישראל הן בסיכון בינוני, אך ההוצאה הציבורית על הכשרות מקצועיות היא 0.07% מהתמ"ג, לעומת 0.11% בממוצע במדינות ה-OECD.

הדו"ח הבינלאומי המפורסם כעת – שאותו יזם, ניהל והוביל משרד מבקר המדינה של ישראל - מציג את ממצאי הביקורת שביצעה כל אחת מהמדינות. כל משרד הציג את המענה של מדינתו לאתגרים שמציב שוק העבודה המשתנה, בהתייחסות לתנאים המקומיים ותוך ניתוח של פתרונות אפשריים.

מהדו"ח עולה כי שיעור המשרות הנמצאות בסיכון משמעותי לשינוי עקב השינויים בשוק העבודה נע בין 34% בפינלנד, 43% בקוריאה, 45% בישראל, 48% ב-19 מדינות באיחוד האירופי בממוצע, ועד 51% באיטליה.

פריון העבודה נע בין 26 דולר לשעת עבודה בבולגריה, 40 דולר בקוריאה, 42 דולר בישראל, 53 דולר באיטליה, 54 דולר בממוצע באיחוד האירופי, ל-62 דולר בפינלנד.

שיעור בעלי תואר אקדמי עומד על 20% באיטליה, 21% בצפון מקדוניה, 28% בבולגריה, 33% באיחוד האירופי בממוצע, 46% בפינלנד, וישראל וקוריאה ניצבות בראש עם 50%.

היקף ההשקעה במחקר ובפיתוח עומד על 0.4% מהתמ"ג בצפון מקדוניה, 0.76% בבולגריה, 1.5% באיטליה, 2% באיחוד האירופי בממוצע, 2.8% בפינלנד, 4.5% בקוריאה ו-4.9% בישראל.

כמו כן, עולה מהדו"ח כי כחמש שנים מאז החל משרד החינוך ליישם את רפורמת הלמידה המשמעותית, סבורים כמחצית מבעלי התפקידים בחינוך העל-יסודי כי השפעת הרפורמה על קידום הקניית מיומנויות המאה ה-21 לתלמידי החינוך העל-יסודי לא הייתה רבה. עוד נמצא כי מאז יישום הרפורמה ועד מועד סיום הביקורת, לא ערך משרד החינוך תהליך הפקת לקחים שיטתי ומקיף מתהליך היישום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר