ד״ר דליה שיליאן, הכלכלנית הראשית של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הציגה הבוקר (רביעי) במסגרת הכנס השנתי של הרשות, את עיקרי השינויים בהתנהגות הצרכנים בעת חירום - ובפרט קניות בסופר במהלך מלחמת "חרבות ברזל".
״באוקטובר 2023 ראינו עליה של עשרות אחוזים ברכישות של אורז מצד צרכנים, בהשוואה לאוקטובר 2022״, הסבירה שיליאן ונימקה: ״מדובר בקפיצה זמנית, מאחר שכבר באוקטובר 2024 אנחנו רואים שנתוני צריכת האורז מתייצבים בחזרה, לרמה הדומה לזו של אוקטובר 2022״.
לדבריה, הדבר מצביע על שתי מסקנות עיקריות בנוגע לשינויים התנהגות צרכנית בעת מלחמה: ״ראשית, ישנה השפעה של החרדה על הצרכנים, אשר הובילה לשינוי זמני בהרגלי הצריכה שלהם (ובהם - צריכה מוגברת של אורז). שנית, זה בא ואומר לנו שאורז נתפס כמוצר חירום בעיני הציבור, כי הם צורכים אותו יותר בעת מלחמה״.
ומה לגבי מוצרים אחרים?
לפי נתוני הרשות להגנת הצרכן, באוקטובר 2023 רכישות נייר טואלט זינקו ב-25% בהשוואה לאוקטובר 2022. גם הפסטה רשמה קפיצה של 54% באוקטובר 2023 בהשוואה לרכישות באוקטובר 2022, מים מינרליים רשמו קפיצה של 44% - וטונה רשמה 64% עלייה, עד שחזרה לרמות הצריכה ה"רגילות" באוקטובר השנה (2025).
״זה מראה לנו אילו מוצרים הצרכנים תופסים כמוצרים שצריך לאגור בזמן חירום״, שיליאן מסבירה, ״כי כאשר הזמן עובר, והפניקה דועכת - האזרחים חוזרים לרכוש את המוצרים הללו בכמויות הרגילות״.
לעומת זאת, צריכת חטיפים למשל, לא עלתה משמעותית באוקטובר 2023 - אלא נרשמה עליה של תשעה אחוזים בלבד. ״מכאן, ניתן להסיק שחטיפים הם לא הדבר הכי חשוב לצרכנים בשעת חירום״.
האם כשרואים גידול בצריכה במלחמה, צריך להוריד מחירים בכדי להגן על הצרכנים?
״בקשר למוצרי בסיס שמוגדרים תחת פיקוח, מחיריהם לא עולים ממילא במלחמות״, היא אומרת, ״כמו לחם אחיד מפוקח, שמחיריו קבועים, גם אם נרשמת עליה במחיריהם של מוצרים אחרים״.
במקביל, במהלך המלחמה, התנהגות הצרכנים בפועל מראה כאמור מה נחשב עבורם כמוצר חירום - ומה לא. שיליאן מסכמת ומסבירה כי על סמך נתונים אלה, ניתן לקבוע מה נחשב כמוצר צריכה בעת חירום, וכך לקבוע האם נדרשת התערבות ורגולציה במחירים, או פיקוח בהתאם לצורך שעולה.
״שעועית לבנה, למשל, שמחזיקה לאורך זמן ונחשבת לבעלת ערך תזונתי גבוה - לא זינקה ברכישות במהלך המלחמה, בניגוד למה שחשבנו. גם ממרח שוקולד, שלתפיסתי היה בעל ביקוש במיוחד עבור ילדים בממ״ד - לא זינק במכירות בעת הזו. כך, הבנו שלא מדובר במוצרים שנתפסים כבסיסיים, ואין לנו צורך לפקח עליהם״.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו