הסיפור הזה בעייתי מכל כיוון שלא מסתכלים עליו. הסיפור הוא כזה: שבועיים אחרי שפרצה המלחמה הוחלט על פינוי עשרות אלפי תושבי הצפון.
באופן עקרוני הפינוי הוטל על רשות החירום הלאומית והמפונים היו אמורים להתפנות למבני ציבור כמו בתי ספר, בתי כנסת וכן הלאה.
מאחר והתברר מהר מאוד שהפינוי יהיה ארוך יותר מכמה ימים הוחלט להטיל על משרד התיירות לגייס את בתי המלון, שהיו ריקים בלאו הכי לארח את המפונים שיוכלו לעשות שימוש במתקנים לפרקי זמן ארוכים יותר.
כדי לגייס את בתי המלון, בעלי הצימרים, בתי המלון הקטנים ובעלי דירות שהסכימו להשכיר את הנכסים שלהם לטווח קצר החליט שר התיירות חיים כץ על מנגנון שיפעל ככה: יעלה לאתר האינטרנט של המשרד טופס שעלה ב-3 גרסאות שונות.
כל גרסה הייתה מותאמת לסוג מקום האירוח: בית מלון של רשת, בית מלון פרטי כולל צימרים ובעלי דירות. הטפסים האלה כללו הצהרה שהנוסח שלה כלל התחייבות של המדינה לשלם כסף על פי ההצהרה בטופס, והסכמה של מקומות האירוח לביקורת שתעשה במעלה הדרך לבדיקה אם המצב בפועל תואם את המצב שהוצהר ושולם בגינו תעריף נדיב.
לאחר מספר חודשים פתח משרד התיירות בביקורת לוודא אם מה שהובטח למפונים באמת ניתן להם ואם ההצהרות שהוצהרו ובגינן שולם כסף לפי תעריך החשב הכללי, באמת תואמות את המציאות.
כאן התגלתה תמונה בעייתית. בכמה מהצימרים ובבתי האירוח התגלו פערים בין ההצהרות לבין ממצאי הביקורת עד כדי שהיו הצהרות שנחשדו ככוזבות ומשרד התיירות הגיש אף תלונה במשטרה שפתחה בחקירה.
נדגיש מדובר במספר מצומצם מאוד של מקומות בהם נמצאו פערים בין ההצהרות לממצאי הבדיקה ומכאן נכנס משרד התיירות לתהליך בעייתי של שיח ושיג עם המקומות.
בדיקה שערך 'ישראל היום' מצאה שבכ-100 אתרים התגלו פערים בין ממצאי הבדיקה להצהרות. משרד התיירות ביקש הבהרות, תיקון ליקויים וכן הלאה כדי שניתן יהיה לשלם את התעריף הגבוה ובאמת כ-70 בעלי אתרים הסדירו את הנושאים האלה מול משרד התיירות וקיבלו את הכסף.
לגבי סדר גודל של 30 אתרים הפערים היו גדולים מדי מכדי שניתן יהיה לגשר עליהם כמו למשל הצהרה שיש בריכה ובבדיקה התגלה שאין בריכה. מקומות שהצהירו שיש להם מטבח במקום שמכין 3 ארוחות ביום אבל בפועל נרכש מזון והוגש בחמגשיות, החלפת מגבות ומצעים בתדירות של פעם ביומיים ולא בוצע וכן הלאה.
כאן למשרד התיירות לא נותרה ברירה אלא לפעול בהתאם לחוק ולבקש כסף ששולם ביתר בחזרה ומכאן החל מחול שדים.
צריך לזכור שמדובר במספר מצומצם מאוד של אתרים ובמשרד התיירות אומרים היום שהם גאים בבתי המלון, בעלי הצימרים ובעלי הנכסים שהסכימו להשכיר את הנכס שלהם לטווח קצר ואירחו מפונים אבל בכל זאת, בשולי הדברים היו הצהרות בעייתיות ומכאן שלא נותר למשרד התיירות אלא לפעול על פי החוק ולגבות את הכסף בחזרה.
ממשרד התיירות נמסר: "מזה למעלה משנה משרד התיירות בראשות השר חיים כץ, עושה לילות כימים כדי לדאוג לרווחתם של עשרות אלפי המפונים, לצד הקפדה על ניהול מיטבי של כספי הציבור.
"עד כה, עלות הפינוי נאמדת בלמעלה מ-9 מיליארד שקל. מתוכם שילם משרד התיירות למלונות ולבעלי הדירות כ-6 מיליארד שקל.
"המשרד משלם עבור אירוח המפונים בהתאם לרמת השירות הניתנת בפועל, לפי סיווג של 3 רמות הידועות למלונות.
"מי שביקש לארח מפונים, חתם על הסכם והתבקש להצהיר על סוג ורמת מקום האירוח אותו הוא מציע. כמו כן חתמו המארחים על הסכמתם לכך שהמשרד יערוך ביקורת ויהיה רשאי לקזז כספים ששולמו ביתר, במידה שלא תהיה הלימה בין ההצהרה לממצאי הביקורת.
"המשרד מטפל במקרים הללו ברגישות המתבקשת ובכפוף לחוק ולעיקרון השיוויון בפניו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו