בגלל עליית הדולר. צילום: GettyImages

פאניקה בשווקים? "העובדה שאיראן משדרת עסקים כרגיל צפויה לגרום להתחזקות השקל"

הכלכלנים מעריכים כי התקיפה ה"מוגבלת" של צה"ל מובילה דווקא לאופטימיות זהירה בשוק ההון • אך מבהירים: "הכל תלוי בתגובת איראן ובהמשך הסבב" • הסתערות על רשתות המזון? "לא נצפתה בהלת קניות"

[object Object]

כבר התרגלו? התקיפה הישראלית באיראן בלילה עדיין לא מבשרת על תגובה יוצאת דופן של השווקים הפיננסיים.

הכלכלנים המקומיים מעריכים כי בהתחשב בעובדה שהתגובה היתה מוגבלת יחסית, יכולה להיות אופטימיות זהירה. עם זאת, יש כמה פרמטרים חשובים שצריכים לשים לב אליהם.

רונן מנחם, צילום: מזרחי טפחות

לדברי רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי של מזרחי־טפחות, "האירוע באיראן הוא מהותי וחשוב, אך לפי הפרשנים השונים הוא עדיין לא סגור. לכן יכולות להיות לו השלכות נוספות. מצד אחד, השוק צפוי להתייחס לפעולה של ישראל באופן חיובי, מכיוון שהיא התמקדה במטרות צבאיות ולכן נתנה לשני הצדדים אפשרות 'לרדת מסולם' יחסית גבוה. מצד שני, היות שאנחנו לא בקיאים בפרטי הפעולה ובהשפעתה על איראן, אנחנו לא יודעים איך היא תגיב.

"התגובה הראשונית בתקשורת באיראן דיברה על כך שלתקיפה הישראלית היתה הצלחה מוגבלת בלבד, ללא פגיעה בפעילות ובאוכלוסייה האזרחית, שזה יכול להשתמע כאיתות להכלה מסוימת של האירוע, או לפחות לאי־החמרתו. עם זאת, עדיין לא שמענו את המנהיגים, ולכן לאירוע יכולות להיות התפתחויות בכיוונים שונים. השווקים יכולים להיות מעודדים מכך שהתגובה היתה מוגבלת, אבל זו צריכה להיות אופטימיות זהירה".

מנחם מוסיף: "אני מזכיר שבדומה לאירועים קודמים, ככל שלאירוע מסוים אין המשכיות, השפעתו מתפוגגת עם הזמן. כך קרה גם עם חיסול נסראללה וסינוואר, ואז ראינו עלייה בשוקי המניות, אגרות החוב והשקל. בהמשך, מאחר שהאירועים הללו לא הובילו להתבהרות מדינית או צבאית, ההשפעה התפוגגה, והשווקים שבו לסדר היום והושפעו מהפיגועים שהיו ומהקורבנות בזירה הצבאית והאזרחית בצפון ובדרום, כפי שנוכחנו רק בסוף השבוע האחרון.

בחדרי העיסקאות בישראל מחכים לראות כיצד יתפתח המצב הביטחוני. הבורסה בתל אביב (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

"נושא נוסף הוא הנושא של דוח קרן המטבע הבינלאומית. אני לא חושב שהשוק הספיק להגיב לכך. מדובר בדוח שלילי, שעסק בהחמרת התחזית השלילית לישראל, בצמיחה שלילית לנפש, בגירעון תקציבי של 9% מהתוצר ב־2024 ובעלייה בתחזית החוב הממשלתי. מדובר בכל מיני פרמטרים שהשוק עשוי להתייחס אליהם באופן שלילי".

עוד מזכיר מנחם: "הבחירות בארה"ב יתקיימו בעוד תשעה ימים וזה עשוי להשפיע על כל השיקולים במזרח התיכון, כמו תגובת איראן ותגובת ישראל. השוק בארה"ב נכנס להמתנה ולמצב של אי־ודאות בגלל הבחירות. הסקרים צמודים לחלוטין, ולא ברור מי ינצח. יש לזה השפעות על נושאי פנים בארה"ב ועל נושאי חוץ כמו אוקראינה ורוסיה, וזה יכול להשפיע גם על השוק המקומי.

"היום מתחיל בדוחא סבב נוסף של שיחות לגבי עסקת חטופים. השוק ער לכך וצמא לחדשות טובות, כך שגם בתחום זה ההתפתחויות ישפיעו על התנהלות השוק.

"בשורה התחתונה, הצפי הוא לתגובה חיובית של השוק, וכן של השקל, עם התחדשות המסחר ביום שני, אך ההמשך תלוי בתגובת איראן ובשאלת המשך הסבב, בבחירות בארה"ב ובמגעים לעסקת חטופים בדוחא. כמו כן, השוק מניח סיום תמרון בצפון בתוך כמה שבועות. אם חלילה הזירה שם תתארך ותהיה מורכבת יותר - הוא יגיב בעוצמה גם לכך".

חן הרצוג, צילום: נתי חדד

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, הוסיף: "ההשפעה הכלכלית של התקיפה באיראן תלויה במידה רבה ביכולת למנוע הסלמה נוספת ובתגובה האיראנית. העובדה כי לא הותקפו מתקני נפט הסירה חשש מיידי לפגיעה בכלכלית העולמית. לכן תגובת השווקים עשויה להיות מתונה, ואולי אף חיובית, לנוכח התגובה האיראנית עד כה, שמנסה לגמד את האירוע.

"באשר לשער החליפין, הוא מהווה מדד לרמת הסיכון ואי־היציבות. המצב הנוכחי, שבו איראן משדרת עסקים כרגיל והתגובה הישראלית נתפסת כמדודה, צפוי לתרום להרגעת החששות ולהתחזקות השקל".

צילום: דודו גרינשפן // קניות בסופר- אילוסטרציה, צילום: דודו גרינשפן

בתוך כך, למרות לא מעט דיווחים שגרסו אחרת, בתחום רשתות המזון לא נרשמה אתמול בהלת קניות בעקבות התקיפה הישראלית באיראן.

יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר והשיווק בקבוצת טיב טעם, סיפר: "בבוקר יום שבת התנועה היתה ממוצעת - כנראה אנשים התעוררו לידיעות ועוד עיכלו אותן - אבל בצהריים זה התחזק. עם זאת, אין בהלת קניות, יש לנו הכל ושירות האונליין עובד במלוא המרץ. למרות רצף החגים וסוף השבוע, יש בחנויות הכל. רק בשמנת עדיין יש חוסר, שהיה דרסטי בחודש האחרון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו