הממשלה אישרה משיכת כספים מקרן השתלמות בשיעור מס מופחת. צילום: יהושע יוסף

בדרך למס על קרנות ההשתלמות: "פגיעה בפנסיה העתידית של רבים"

משרד האוצר הציע להקטין משמעותית את הפטור ממס רווחי הון שהמדינה מעניקה בגין רווחים שנצברו בקרנות ההשתלמות • המשמעות עבור החוסכים היא עגומה: "משיכת הכספים עלולה להיות טעות"

[object Object]

קרנות ההשתלמות, אשר מנהלות כ־384 מיליארד שקלים, נחשבות לאפיק ההשקעה הכי אטרקטיבי כיום מכיוון שהן מעניקות לחוסכים בהם, עצמאיים ושכירים,שתי הטבות מס משמעותיות.

הראשונה – הטבות מס בעת הפקדת הכספים לקרן, והשנייה – פטור ממס רווחי הון על הרווחים שנצברו בגין הפקדות של עד כ־20,000 שקל בשנה. שווי הטבות המס שהמדינה מעניקה לקרנות ההשתלמות עומד על כ־7.7 מיליארד שקלים בשנה.

במסגרת טיוטת חוק ההסדרים שהגיש משרד האוצר לפני כמה ימים מוצע להקטין משמעותית את הפטור ממס רווחי הון שהמדינה מעניקה בגין רווחים שנצברו בקרנות ההשתלמות.

המדינה טוענת שייעודה המקורי של קרן השתלמות היה לשמש כמקור מימון להשתלמויות מקצועיות של החוסכים. עם זאת, לאחר שהקרן נזילה (ככלל, לאחר 6 שנים) ניתן להשתמש בכסף לכל מטרה שהיא ולאו דווקא לצורך השתלמות. לטענת המדינה מכיוון שרוב הכסף הנמצא כיום בקרנות ההשתלמות נזיל וניתן למשיכה בכל עת, לכל מטרה וללא הגבלה על ייעודם, נוצר מצב שהכספים הללו משמשים למעשה כאפיק חיסכון לטווח קצר ובינוני, ובהתאם למדיניות הממשלתית אין תכלית להטבת המס עבורם.

נהנים מהטבת מס

עוד עולה מהנתונים של משרד האוצר כי פחות ממחצית מהשכירים מחזיקים בקרן השתלמות כאשר רובם עובדים במגזר הציבורי ובענפים מאוגדים. כמו כן, שיעור המחזיקים בקרן השתלמות עולה ככל שרמת ההכנסה עולה,שך כך שלמעשה נוצר מצב בו דווקא מי שפחות זקוקים למשיכת הסכומים מקרן ההשתלמות, נהנים מהטבת מס הולכת וגדלה מכיוון שככל שתקופת החיסכון מתארכת, שווי הטבות המס גדל, שכן הבסיס לפטור ממס רווחי הון גדל וזה יוצר תמריץ למי שאינו זקוק לסכומים הצבורים בקרן ההשתלמות להימנע ממשיכת החיסכון, וכך להגדיל את שווי הטבות המס שלהן הוא זכאי.

קרן ההשתלמות היא כיום אמצעי החיסכון ההוני היחיד שפטור ממס,, צילום: ללא קרדיט

מהסיבות האמורות לעיל משרד האוצר מציע לשנות את אופן מתן הפטור ממס רווח הון באופן כזה שמרגע שקרן ההשתלמות הפכה לנזילה והכספים ניתנים למשיכה - כל הרווחים שייצברו ממועד זה יהיו חייבים במס רווח הון בעת משיכת הכספים.

התיקון יוחל מה־1.1.2025 ויהיה רק על רווחים חדשים שייצברו בקרנות השתלמות נזילות החל ממועד זה (ולא רטרואקטיבית).

שינוי הטבות המס צפוי להגדיל את הכנסות המדינה ב־1.4 מיליארד שקלים בשנה.

אייל סיאני, צילום: יח"צ

מנכ"ל תלפיות שותפויות: "בעידן שבו מחקרים רבים מראים כי גובה הפנסיה העתידית של הציבור יהיה נמוך, קרן ההשתלמות מהווה כיום לחלק לא קטן מהציבור אפיק פנסיה עתידי נוסף, ולכן פגיעה בתמריץ לחיסכון בקרן ההשתלמות תהווה למעשה פגיעה בפנסיה העתידית של לא מעט ישראלים.

"חשוב לדעת כי גם אם החוק יעבור, עדיין יהיו לקרן השתלמות יתרונות משמעותיים על פני מוצרי חיסכון אחרים כגון פטור ממס רווח הון עד מועד נזילות הכספים, מגוון מסלולי השקעה, מעבר בין מסלולי השקעה ובין חברות ללא אירוע מס, אפשרות לקבלת הלוואות בתנאים אטרקטיביים, ועוד. אני קורא לציבור שלא להיבהל מכותרות בומבסטיות שעלולות לגרום לו לחשוב על משיכת הכספים. התייעצו עם איש מקצוע כגון סוכן ביטוח על מנת למנוע נזקים בלתי הפיכים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו