"אין בעכו עכשיו לא תיירים ולא ישראלים - העסקים קורסים"

מציאות תחת אש: העיר העתיקה וההיסטורית הפכה לאחרונה למוקד של טילי חיזבאללה - ואת המחיר משלמים שוב בעלי המלונות והמסעדות שנותרים מיותמים • "אורי בורי": "השבוע היתה לנו ירידה של 90% בהזמנות - זה עובר את גבולות היכולת של העסקים הרגילים שסוגרים"

צילום: הרצי שפירא // עכו שוממה. צילום: הרצי שפירא

עיר בהפסקה: המלחמה המתמשכת בצפון הובילה לירידה משמעותית בפדיונות של עסקים רבים בעיקר בתחום המסחר, המסעדנות והתיירות באזור. וכך גם עכו, הנחשבת לעיר הנשענת על תיירות, נפגעה ונפגעת באופן משמעותי כתוצאה מההסלמה והכנסתה לטווח הטילים של חיזבאללה.

מסעדת אורי בורי בימים טובים יותר, צילום: מישל דוט קום

אורי ירמיאס, השף והבעלים של מסעדת "אורי בורי" ומלון האפנדי בעכו, ואחת האושיות המזוהות ביותר בעיר, מספר ל"ישראל היום" כי "המצב הביטחוני משפיע באופן טוטאלי על ההזמנות. השבוע היתה לנו ירידה של 90%. במלון שלנו במהלך כל השבוע היתה  הזמנה של חדר אחד. העיר עצמה סופגת שפע של טילים, וגם יש טילים שעוברים מעל עכו לכיוון חיפה ומיירטים אותם מעל עכו, מה שיוצר בעיה של רסיסים. נוסף על כך, אנשים שלא כל כך מכירים את המצב חוששים מהעניין של העיר שהיא עיר מעורבת. אני מוכרח לציין שמהבחינה הזו העיר שקטה ורגועה".

ירמיאס מוסיף ומספר: "אנחנו לא סוגרים את העסקים שלנו בכלל כי אין ערך בלסגור. אנשים שרוצים להגיע ל'אורי בורי' או למלון שלנו צריכים לדעת שאנחנו פתוחים. אם יש ספק, אנשים לא יגיעו. 35 שנה עברנו עליות ומורדות באירועים שהיו ואף פעם לא סגרנו, למעט בקורונה, אז המסעדה היתה סגורה שישה חודשים, אבל הצוות שלנו התנדב לבשל לזקנים עריריים אוכל לביתם, וכך שמרנו על הצוות.

מחפשים יציבות

"באשר לעסקים באזור - השוק ריק וזה יוצר גלגל כזה. אם העסקים לא עובדים אז אנשים לא מגיעים. עכו היא עיר תיירות, ותיירות החוץ עומדת על אפס כעת. בימים רגילים התיירות תופסת אצלנו יותר מ־50% מההכנסות. עם זאת, אני בן אדם מאוד אופטימי בהגדרה. יש לנו צוות ותיק, מיומן ונאמן וזה נכס שאסור לוותר עליו. אנחנו כעסק ותיק יכולים לספוג תקופה שחברות אחרות לא יכולות, מתוך ידיעה שהמצב משתנה, אז לנו לפחות תהיה תקומה ועבודה, אבל לא כל עסק יכול למשוך כך. זה עובר את גבולות היכולת של העסקים הרגילים בעכו שקורסים וסוגרים. הממשלה הציעה פיצוי מסוים שעוזר לאלה שהם עסקים ותיקים והיתה להם ירידה במחזור שהם יכולים להוכיח אותה. יש הרבה עסקים שלא נמצאים בקטגוריה הזו".

מאיר דודסון,

גם מאיר דודסון, הבעלים של מלון עכותיקה, מצביע בתוגה על ירידה דרמטית בהזמנות: "נכון לשלושה-ארבעה השבועות האחרונים המלון התרוקן כמעט לגמרי. פה ושם יש אורחים, אבל זה בקטנה. אנחנו לא סגרנו את העסק בגלל המלחמה כי חשוב לנו שהוא יהיה פתוח. עשינו מבצעים ללוחמים ולכוחות הביטחון והצענו להם 50% הנחה, אבל בשבועות האחרונים, כשהתגברו ההפגזות וכאשר כמעט כל יום יש אזעקות, אנשים מעדיפים להיות במקומות רגועים. במידה רבה אנחנו הסמן היותר פעיל. יש מלונות ועסקים שסגרו, וכמה חודשים הם לא פעילים או עובדים בצורה מצומצמת. אין תיירים ואין ישראלים. מדובר בירידה של 90% בשבועות הללו.

"עם זאת, אנחנו מאוד שמחים על המהלך הזה. הבעיה הכי גדולה מאז ומתמיד זה חוסר היציבות, וכדי שעיר כמו עכו תתפתח מבחינה תיירותית צריך יציבות. אנחנו מאוד מקווים שהפעולה הצבאית, ואולי לאחר מכן המדינית, ייתנו לנו יציבות ו־30 שנה של עבודה בשקט, ולא שבעוד שנתיים-שלוש נחזור עוד פעם לאי־יציבות, כי זה הקושי הכי גדול".

"הפיצויים לא מספיקים"

באשר לפיצויים דודסון מספר: "אנחנו מקבלים פיצויים. הם מספקים במובן הזה שאנחנו מצליחים להתגלגל מחודש לחודש. כל עוד נותנים פיצוי שמאפשר להתגלגל ולהחזיק את הראש זה בסדר, כדי שעסקים לא ייסגרו. עם זאת, היה אפשר לעשות עוד דברים. זה לא הוגן שמחייבים אותנו בארנונה כרגיל שהיא מאוד יקרה, וזה לא הוגן שמול הבנקים אין הסדר מאורגן של המדינה.

בניין שנפגע מרקטה בעכו, צילום: אי.אף.פי

חשוב לנו מאוד לשמור על הצוות שלנו. מדובר באנשים שעובדים איתנו שנים ואנחנו עושים הכל כדי לשמר אותם".

אמיל גטאס, הבעלים של החמאם הטורקי גטאס בעכו, מספר כעת על ירידה של 80% בפעילות. "אנחנו פתוחים, אבל כשיש אזעקות אנחנו סוגרים", הוא אומר. "לפעמים יש הזמנות וכשיש אזעקה כולם מבטלים ואני מבין אותם. אנחנו לא מחייבים אותם גם אם מבטלים באותו יום. כיום אנחנו לוקחים הזמנות ללא חיוב וללא לקיחה של פרטי אשראי. לפני הכניסה ללבנון חשנו בירידה של 40% ומאז הכניסה ללבנון חלה ירידה של 80%-60%. לפני התקיפה בלבנון הזמנו 200 אנשי מילואים ואירחנו אותם בחינם".

מבחינה תפעולית מספר גטאס על הקשיים בתקופה הזו: "אם יש לי הזמנה למחר אני צריך להגיע בארבע לפנות בבוקר לחמם את השיש. אם זוג אחד מגיע ב־10 זה לא כלכלי לחמם לזוג, ואם אותו זוג מבטל חיממתי את החשמל לחינם. הוצאות החשמל בחמאם עומדות על 10,000 שקלים בחודש. ביום ראשון האחרון, למשל, היו ארבע פעמים אזעקות והיו שני זוגות בלבד.

"מבחינת הזמנות קדימה - אין כאלה. התחלנו לקבל פיצויים ומדובר ב־40%, זה לא מלא. חשבון הארנונה עומד על 5,000 שקלים לחודשיים ואין הנחה או פטור בתקופה הזו כמו שהיה בקורונה. גם הביטוח מאוד יקר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר