התחזית המדאיגה של חברת דן אנד ברדסטריט: הממשלה תהיה חייבת לעלות מיסים

מצב הכלכלה, שנה למלחמה: לפי החברה, עסקים רבים ימשיכו להתקשות תזרימית גם בשנה הקרובה • "ישנה מגמה גוברת של עסקים הנקלעים לכשל פיננסי"

עסקים סגורים . צילום: ללא

שנה למלחמה: בימים אלה ישנה מגמה גוברת של עסקים הנקלעים לכשל פיננסי. כ־26% מהם מענף קבלנות, בנייה ותשתית. כמו כן, עסקים רבים מתקשים תזרימית, מגמה שתימשך אל תוך שנת 2025.

דן אנד ברדסטריט חושפת את השלכות פעילות המשק הישראלי ברבעון השלישי לשנת 2024. בחברה מציינים כי בימים אלה מזהים מגמה של ריבוי עסקים שנקלעים לכשל פיננסי, שכן "תקופת החסד" של תחילת המלחמה מתחילה להגיע אל סופה. ההקלות ופריסות התשלומים מסתיימות והדבר בא לידי ביטוי בשטח. על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, מספר העסקים שנקלעו לכשל היה גבוה ברבעון השני והשלישי של השנה ביחס לתקופה המקבילה לפני המלחמה, עם עלייה של כ־70% ביחס לרבעון השני של שנת 2023. נוסף על כך, מזהים בחברה גידול משמעותי בכמות החברות שטרם נקלעו לכשל פיננסי, אולם קיימות לגביהן אינדיקציות שהן על סף קריסה.

בהתפלגות ענפית, נכון לרבעון השלישי, כ־26% מהעסקים שנקלעו לכשל היו מענף קבלנות, בנייה ותשתית. ענפים נוספים שבהם התגברו הכשלים הם הובלה ואחסנה, חנויות מזון, מסעדות וברים, שהפגיעה בהם נובעת להערכת החברה מצמצום רכישות של הציבור בשירותים וסחורות שהם בגדר "מותרות", והתמקדות בצריכה שוטפת.

באשר לפעילות במשק, האינדיקטורים השוטפים למצב הפעילות הכלכלית במשק מלמדים על המשך הגידול המתון של הפעילות ברבעון השלישי. היקף הרכישות בכרטיסי אשראי נותר יציב בתחילת הרבעון, לאחר הירידה החדה שנרשמה בתחילת המלחמה וההתאוששות שבאה בעקבותיה.

פארק ההייטק בלב רובע החדשנות, צילום: עיריית באר שבע

בתחום ההייטק רואים שיפור בהיקף גיוסי ההון של חברות ההייטק. נתון זה מהווה אינדיקטור משמעותי לפעילות במשק לאור חשיבותו הרבה של ענף ההייטק לכלכלה הישראלית. קצב הגיוסים נכון למועד זה דומה לזה של שנת 2023 על אף המלחמה, אך נמוך בהרבה מהשנים 2022-2021 שהיו שנות שיא בענף.

באשר לאומדן עלויות המלחמה, אומרים בדן אנד ברדסטריט כי הימשכות המלחמה וחוסר הוודאות מציבים בפני הכלכלה הישראלית אתגרים משמעותיים. על פי הערכות בנק ישראל, יידרשו התאמות פרמננטיות בהיקף של כ־30 מיליארד שקלים בתקציב המדינה.

לאור סדר הגודל של ההתאמות הנדרשות, להערכת החברה לא ניתן יהיה להימנע מהעלאות מיסים, ומצעדים נוספים כגון הקפאת שכר במגזר הציבורי או הקפאת עדכון מדרגות המס. כמו כן, נשקלים צעדים נוספים כדוגמת מיסוי קרנות ההשתלמות, העלאת מס הרכישה על רכבים חשמליים ורכבים מזהמים ועוד.

חרדים מוחים מול חנות פאלפונים בגאולה (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

להערכת החברה, על מנת להתמודד עם ההוצאות העודפות לא תהיה ברירה אלא לשלב גם אוכלוסיות שמאופיינות בשיעור תעסוקה נמוך בשוק העבודה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר