חוסכים עבורנו: כל הדרכים למקסם את קרנות ההשתלמות

בעבר שימשו הכספים להשתלמויות מקצועיות למיניהן, אך בעת הזאת ניתן לחסוך בקרנות הללו ללא מטרה ספציפית - כך תפעלו נכון

קרן ההשתלמות היא כיום אמצעי החיסכון ההוני היחיד שפטור ממס, . צילום: ללא קרדיט

קרן השתלמות היא מוצר חיסכון לטווח הבינוני והארוך. בעבר שימשו הכספים להשתלמויות מקצועיות למיניהן, אך בעת הזאת ניתן לחסוך בקרנות הללו ללא מטרה ספציפית. מעבר לכך, בניגוד להפרשות הפנסיוניות של המעבידים לעובדיהם, שהן חובה, על הפרשות לקרן השתלמות לא חלה חובה כזאת.

ההפקדה המרבית המותרת היא 5% מהשכר מצד העובדים ו־7.5% מצד המעבידים. עצמאים יכולים להפקיד לקרן השתלמות עד 4.5% מהשכר, שייחשבו כהוצאה מוכרת. יתרה מזאת, הם יכולים לבחור בין הפקדה של סכומים חד־פעמיים אחת לתקופה לבין הפקדה חודשית.

העובדים פטורים ממס הכנסה על הפקדות המעבידים לקרן, ולאחר שש שנים ניתן למשוך את הסכום שהצטבר, והוא פטור ממס רווח הון עד לתקרה מסוימת. נוסף על כך, ניתן גם לקבל הלוואה מהגוף המנהל את הקרן, בדרך כלל בתנאים מועדפים. החוסכים יכולים לבחור את מדיניות ההשקעה של הקרן, לשנות אותה ולעבור בין מנהלים. כמו כן, באפשרותם לנהל משא ומתן באשר לגובה דמי הניהול.

לפי תוכנית האוצר בהצעת התקציב הנוכחית (אם תתקבל), רווחים שיצטברו לאחר שש שנים יחויבו במס בשיעור של מס רווח הון על נכסים פיננסיים אחרים. מס זה ייגבה רק בעת משיכת הכסף מקרן ההשתלמות. מכאן שרווחים שנצברו עד תחילת 2025 ימשיכו ליהנות מפטור ממס.

משיכה בעת הזאת - שבה לא ידוע אם הצעת האוצר תתקבל, וכן לא ידוע אם יתקבלו הרווחים לשש שנות הוותק הראשונות - תמשיך להיות פטורה; וכן יימשך הפטור ממס על הפקדות העובדים והמעבידים. יש לשקול את המשיכה, להיעזר בייעוץ ולהימנע מצעדים חפוזים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר