לקראת הבשורה על גובה הריבית מחר: "ההסלמה הביטחונית והורדת דירוגי האשראי ישפיעו על החלטת הנגיד"

אל תצפו לבשורות: בניגוד למגמה בארה״ב - בנק ישראל צפוי להשאיר את גובה הריבית על כנו ברמה של 4.5% • "האינפלציה הרימה את ראשה" • צפי להורדה? "בחלק השני של השנה הבאה במקרה הטוב"

אין הפתעות. בנק ישראל. צילום: אורן בן חקון

בניגוד למה שמתרחש בארה"ב: מחר צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל. לפי הערכות הכלכלנים בשוק, בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית ולהשאיר אותה על כנה.

לדברי רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי של מזרחי טפחות, "הצפי שלנו הוא שהריבית תישאר על רמה של 4.5% וככל הנראה זו תהיה רמתה במהלך השנה הקרובה. מחר צפויה גם התחזית הכלכלית החדשה של בנק ישראל וחשובים מאוד המסרים שנגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון יבחר להגיד בתדרוך העיתונאים. מה שיהיה מאוד מעניין, וצריך לעקוב אחריו, זה הנחת העבודה של בנק ישראל לגבי הסביבה הביטחונית.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, צילום: אורן בן חקון

"בחודש יולי האחרון בנק ישראל כתב שהוא מחמיר את הנחת העבודה שלו, ושהוא סבור שהעצימות של השפעת ההסלמה הביטחונית על הכלכלה תגדל ואף תימשך עד סוף השנה. עם זאת, בשלושת החודשים שחלפו המצב החמיר. היקף המלחמה התרחב והסבירות שהיא תסתיים עד סוף השנה נמוכה כעת. השאלה היא איך בנק ישראל יתייחס לכך בתחזית החדשה שלו".

לדברי יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר בבורסה לניירות ערך, "כל המשתנים תומכים בהותרת הריבית על כנה, החל מסביבת האינפלציה שהרימה ראש בצורה משמעותית. האינפלציה צפויה להתבסס ברמה גבוהה מ־3 אחוזים בשנה הקרובה.

"לחזור חזרה מתחת לזה, זה יהיה בחלק השני של השנה הבאה במקרה הטוב. בסוף, היעד של הורדת האינפלציה זו מטרה של כל בנק מרכזי. רמת האינפלציה קשורה לסיבות שונות, כאשר חלק מזה קשור למלחמה. כל זמן שאין התבהרות בזירה הגיאו־פוליטית, לחצי המחירים בצד ההיצע, יישמרו וזה מגביל את הבנק המרכזי.

"אם הריבית בארה"ב לא היתה יורדת, הנרטיב של בנק ישראל היה לעליית ריבית כבר היום או בנובמבר, עד כמה שזה קשוח. זה שהפד הוריד את הריבית בחצי אחוז, זה עזר לשמר את הריבית. נוסף על כך, המתיחות הגיאו־פוליטית בעקבות העימות הישיר מול איראן, מגדילה את התנודתיות של שער השקל מול שער הדולר. יש לציין כי מחירי האנרגיה עלו באופן חד בחודש האחרון, והם עדיין לא מקבלים ביטוי באינפלציה. על רקע המתיחות הגיאו־פוליטית, לבנק המרכזי אין את הסביבה המתאימה לקבל החלטה אחרת מלבד הותרת הריבית על כנה".

האינפלציה עוד כאן, צילום: דודו גרינשפן

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, הוסיף: "בניגוד למגמה בארה"ב של הפחתת ריבית, בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית. זאת בשל מגמת התגברות האינפלציה למרות ההאטה הכלכלית. בהחלטת הריבית באוגוסט, בנק ישראל ציין כי הפחתת ריבית צפויה רק ברבעון השני של 2025. אולם ההסלמה הביטחונית שהחמירה מאז, הורדת דירוגי האשראי של ישראל והיעדר תוכנית כלכלית להתמודדות עם ההאטה הכלכלית והגידול בגירעון, צפויים להביא לדחייה נוספת במועד הורדת הריבית. החששות בשוק הם גם מסיכון של העלאת ריבית".

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, צילום: נתי חדד

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר