לנהל תקציב משפחתי: השפעת הורדת הדירוג על משקי הבית

לאחרונה הודיעה סוכנות הדירוג מודי'ס על החלטתה להוריד את דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות - מה יכולות להיות ההשפעות על משקי הבית בישראל?

הצעד הראשון לחיסכון הוא להבין לאן הכסף שלכם הולך. צילום: storyblocks

לאחרונה הודיעה סוכנות הדירוג מודי'ס על החלטתה להוריד את דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות. זוהי הדרגה הנמוכה ביותר עבור ישראל מאז ומעולם. מה יכולות להיות ההשפעות על משקי הבית בישראל?

אמון המשקיעים במשק הישראלי יורד וכתוצאה מכך יש אפשרות לצמצום ההשקעות הזרות במשק. כבר ב־2023 חלה נסיגה בהייטק הישראלי שאחראי לכרבע מההכנסות ממיסים והעסיק כ־12% מהעובדים. זאת משום שהוא יפגע בצמיחה ויש לו פוטנציאל לגידול באבטלה ו/או האטה בקצב עליית השכר. משקי הבית עלולים למצוא את עצמם מתמודדים עם אי־ודאות תעסוקתית או הכנסה נמוכה יותר. פיחות אפשרי של שער החליפין של השקל מול מטבעות זרים עלול להוביל לעלייה במחיריהם של מוצרים ושירותים מיובאים.

אפשרות לתגובה שלילית בשוק ההון אמורה להשפיע לשלילה על ערכם של הנכסים הפיננסיים והפנסיוניים של משקי הבית.

כמו כן, לצעד זה צפויה להיות השפעה בכיוון עליית הריבית לטווח ארוך, וכתוצאה מכך גם עלייה בריבית על משכנתאות בריבית משתנה וגם עלייה בהחזרים החודשיים למשקי הבית שלהם יש משכנתאות מסוג זה. הממשלה עשויה להידרש לקצץ בהוצאות כדי להתמודד עם העלייה בהוצאות המימון שלה. הדבר עלול להביא לצמצום בשירותים הציבוריים, כגון בתחומי החינוך הבריאות, הרווחה והתשתיות.

האמור לעיל מדגיש את הצורך של משקי הבית שאינם מנהלים תקציב משפחתי להתחיל ולעשות זאת ולהתמיד בתהליך.
לאלה שכבר מבצעים זאת מוצע לבחון מה ההיערכות לשינויים הפיננסיים הצפויים (פעולות שניתן לבצע עצמאית או תוך הסתייעות במומחים) והשפעתם הצפויה על התקציב המשפחתי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר