תחסכו בהוצאות: מדריך לניהול חכם של הקניות לחגי תשרי

טיפים לתכנון נבון של ארוחות החג, קניות חכמות וניהול תקציב אחראי - כדי ליהנות מהחגים בלי לפגוע בכיס

ארוחת חג. צילום: אסף קרלה

תקופת חגי תשרי השנה מציבה אתגר לוגיסטי וכלכלי משמעותי למשפחות רבות. עם ארבעה ימים רצופים של חג וסעודות חגיגיות בראש השנה, נדרשת היערכות מיוחדת עם כמויות גדולות של מזון ותכנון כלכלי קפדני.

תומר ורון, היועץ הפיננסי של חברת Riseup לשיפור התזרים האישי, מסביר: "אנחנו רואים בנתוני רייזאפ שהוצאות הסופר של משפחות בתקופת החגים עולות בצורה משמעותית. בשנה שעברה אף נרשמה עלייה של 17% בהוצאה הממוצעת של משפחה. זה כמובן הגיוני, אבל זה מחייב אותנו למודעות גבוהה יותר למספרים. השנה העלייה יכולה להיות גבוהה יותר בשל החג הארוך."

ורון מדגיש: "הדרך הנכונה לניהול הקניות עבור תקופה ארוכה יותר של חג היא קודם כל לא להתמודד עם העלייה בהוצאות הסופר על ידי פריסה לתשלומים. זה פלסטר רגעי שאחר כך אנחנו משלמים עליו בחודשים שלאחר מכן, וזה גורם לנו להתחיל את השנה עם משקולת בתזרים. ההתמודדות צריכה להיות באמצעות החלטה שאם הוצאות הסופר עולות באוקטובר, אז ננסה לעשות התאמות במקומות אחרים בחיים שלנו."

קניות, צילום: גדעון מרקוביץ'

ורון מתייחס גם להוצאות המרובות והמפתות: "יש נטייה לקראת ראש השנה לקבל החלטות לשנה החדשה, החלטות שעולות לפעמים לא מעט כסף: תכנית אימון חדשה או הרכב שתמיד רצית קורץ הרבה יותר ומקבל הילה של התחדשות. ההמלצה שלנו היא לתת לזוהר של היום לחלוף מעט ולדחות את ההוצאות הללו בחודש. אם בסוף נובמבר זה עדיין נראה לנו כמו החלטה נכונה, כנראה שכדאי ללכת עליה בהתאם ליכולות שלנו."

שרון לוין, מנהלת ההסברה של ארגון פעמונים, מציעה טיפים להיערכות נכונה לחג: "צריך להיערך לחג בהתאם אם אנחנו מארחים או מתארחים וביחס לכמה אנשים סועדים בכל ארוחה. צריך לבנות תפריט ולבדוק מה קיים לנו בבית. הרבה פעמים יש לנו שימורים ומוצרים יבשים ששוכבים לנו במזווה ואפשר להרכיב תפריט שכולל אותם. אם אנחנו מארחים, לא להתבייש ולבקש מהאנשים שמתארחים להביא מנת פשטידה, קינוח, מנה ראשונה ועוד. זה גם יעזור להפחית את כמויות האוכל בבית וגם את העלויות. בנוסף, למתארחים זה נותן תחושת שותפות."

לוין מוסיפה טיפים לקניות: "לפי התפריט ולפי מה שיש בבית, צריך להכין רשימת קניות ואפשר גם לפצל קנייה בהתאם למקום שמציע. מומלץ לקנות רק את מה שצריך. אנחנו נוטים לקנות הרבה שלא יחסר וקונים עם העיניים. לגבי המבצעים, הרשתות יוצאות במבצעים עכשיו. אם מוצעים שלושה מוצרים יבשים ב-20 שקלים, יכול להיות שזה יהיה שווה לקנות לשימוש עתידי. בנוסף, מותגי הבית זולים יותר מהמותגים."

אריאל קיבריט, אב לשלושה ילדים מבית שמש, משתף את הטיפים שלו: "אשתי מכינה רשימה של מאכלים שאנחנו מתכוונים לבשל לחג, כולל סלטים, מנות עיקריות ותוספות, ואנחנו קונים רק את זה כדי לא להתפתות בסופר. אנחנו מפצלים את הקנייה: פעם אחת קונים את המוצרים שמקפיאים מראש, ולקראת החג את המוצרים הטריים כמו פירות וירקות. בסופר אני עורך השוואות מחירים ובודק מה זול יותר."

משפחת קיבריט מבית שמש, צילום: באדיבות המשפחה

קיבריט מוסיף: "אם מארחים 13 אנשים, לא צריך להכין מכל המנות כמות לכל האורחים. צריך לעשות חישוב כדי להימנע מבזבוזים ומאוכל שמושלך לפח. לא צריך אחד מכל סוג. בסוף, כולם אוכלים טוב. מבחינת תכנון החגים, צריך להבין כמה אנחנו אוכלים בשבוע וזה מה שאנחנו קונים לכל השבוע."

עם תכנון נכון וחשיבה מראש, ניתן ליהנות מארוחות חג עשירות ומשמחות, מבלי לפגוע בתקציב המשפחתי. חג שמח וחסכוני!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר