גאווה מקומית. אבי פקר. צילום: איתן וכסמן

יש טעם לחיים: "ישראל היא מעצמת ופלים"

פלאפל? חומוס? אולי בכלל ופלים הוא המאכל המקומי האהוב ביותר • אבי פקר, מנהל חברת רוקחמן, בעלת מותג הוופלים "מן" שחוגג בימים אלה 70 שנים, מספר על ההצלחה הארוכה: "החיילים אוהבים יותר מכולם"

[object Object]

"אנחנו דור שלישי למשפחה שייצרה ופלים וזו המהות שלנו", כך אמר אבי פקר, דור שלישי בניהול חברת רוקחמן, בעלת מותג הוופלים "מן" שחוגג בימים אלה 70 שנים.

"אנחנו לא קונצרן או קואופרטיב גדול וזה ההבדל בינו לבין חברות אחרות שמחפשות איפה אפשר להרוויח עוד", הוא מוסיף. "אנחנו מומחים בוופלים ואת זה אנחנו עושים הכי טוב. לשמחתנו ישראל היא מעצמה של ופלים. הישראלים אוהבים ופלים וזה שוק שגדל כל שנה. ישראל נמצאת במקום השני בצריכת ופלים בעולם המערבי אחרי אוסטריה, מבחינת קילוגרם פר נפש".

בראיון עימו הסביר פקר מדוע החברה מתמקדת בעיקר בתחום הוופלים ושם קץ לוויכוח אם ופל לימון הוא באמת הכי פופולרי בישראל.

לדבריו, "הוופל הוא אישיו אצל הישראלים. הוא מתאים לילדים, לאירוח ולנשנוש עם הקפה והוא טבוע בנו הרבה שנים. אולי זה קשור לצבא ולזה שזה גם מוצר זול. רואים את זה בסופרים בכמות הוופלים על המדף, בטח ביחס לאירופה".

מפעל מן מנוהל על ידי הדור השלישי. מייסד המפעל הוא מנחם רוקח ז"ל, שהקים את מחלקת הוופלים בליבר שלימים הפכה לעלית, שם הכיר את אשתו לעתיד פנינה. בשנת 1954 הוא הקים את מפעל הוופלים – "מן", כאשר פנינה הצטרפה אליו. פנינה הלכה לעולמה בחודש יוני האחרון בגיל 100. היום בשוק הכללי מן מהווה 13% נתח שוק כמותי, המותג עלית של שטראוס מוביל עם 30% נתח שוק מבחינה כמותית ולואקר מהווה 16%.

כולם אוהבים,

אתם חוגגים 70 והמתחרים שלכם הם חברות ענקיות כמו שטראוס ולואקר. מה הסוד של המותג?

"הרבה אומרים עלינו שאנחנו שונים מכל השוק לטוב ולרע. אנחנו לא מחפשים כל הזמן לחדש ולשנות. אנחנו מאמינים במוצר שלנו ואנחנו דואגים שהא יהיה הכי טוב, וזה הוכיח את עצמו לאורך השנים. אם היו כאלה שהחליטו לשחק בגזרת המחיר, אנחנו לא שם. אנחנו לא הכי זולים וגם לא הכי יקרים. הפכנו להיות הטעמים המובילים של חיילי צה"ל בשנות ה־60 וה־70. שלטנו בשקמיות ואין מילואימניק שלא זוכר את הטעם. נוסף על כך, אנחנו המותג המוביל במגזר החרדי".

כמה זה מורכב להתמודד על המדף מול החברות הגדולות?

"כתעשיין בישראל, ההתמודדות של ייצור בישראל הולכת ונהיית הרבה יותר קשה משנה לשנה. האתגר עם הביורוקרטיה, עם הרגולציה, עם רשתות השיווק, עם גיוס כוח אדם, הופכת את זה כמעט לבלתי אפשרי להמשיך לייצר פה. אף אחד לא משלם שכר מינימום ועדיין אי אפשר למצוא עובדים".

חברות רבות העלו מחירים השנה וספגו לביקורת. אתם מתכוונים להעלות מחירים?

"אנחנו לא העלינו מחירים השנה ואנחנו כרגע גם לא מתכוונים. בעקבות הקורונה העלינו ב־2023, אבל לאורך השנים נהגנו לא להעלות מחירים, ואכן תשע שנים החברה לא העלתה".

בזכות הסבתא, צילום: איתן וכסמן

הוופל בטעם לימון "זוכה" לוויכוח אדיר לגבי טעמו. מה אומרים הנתונים?

"ופל לימון זו תופעה רבת שנים. זה הטעם השני המוביל בישראל עם 12% מהמכירות - אחרי השוקולד עם 70% מהמכירות ולפני קפה, אגוזים ווניל. יחד עם זאת הוא מייצר הרבה אמוציות במדינת ישראל.

זה או שאתה אוהב את הטעם הזה או שלא. זה טעם מושרש בישראליות", הוא מסכם בחיוך גדול את התשובה לוויכוח הגדול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו