למרות הורדת הדירוג וחיסול נסראללה: הבורסה בת"א מזנקת

המדדים המובילים פתחו את השבוע בעליות מרשימות • כלכלנים: "העליות בבורסה נובעות מכך שאין כרגע פגיעה משמעותית בעורף, וייתכן שזה בגלל ההרתעה שיצרה ישראל"

עליות בבורסה . צילום: יהושע יוסף

מגמה חיובית בבורסה בתל אביב למרות הורדת הדירוג סוכנות מוד'יס וחיסולו של מנהיג חיזבאללה בסוף השבוע: מדד ת״א 35 עלה ב-1.35% ומדד הבנקים טיפס ב-1%.

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, מסביר את האופטימיות בשוק: "העליות בבורסה נובעות מכך שאין כרגע פגיעה בעורף. ההסלמה בצפון לא הביאה לפגיעה משמעותית במרכז הארץ ובפעילות הכלכלית. שיבושים משמעותיים לא התממשו נכון לעכשיו, והבורסה רואה בחיוב תסריט שבו אין התדרדרות למלחמה רב זירתית.

הכלכלן חן הרצוג, צילום: נתי חדד

"החששות היו למשל שייתרחש ירי טילים לכל רחבי הארץ עם פגיעה בתשתיות של חשמל ומים. העליות משקפות את אנחת הרווחה של הבורסה שאנחנו לא נמצאים במקום הזה. מוקדם להתנבא, אבל הבורסה בעצם אומרת שיש סיכוי לתרחיש שבו ישראל יצרה הרתעה והימנעות ממלחמה רב זירתית.  נכון להיום, הבורסה נותנת יותר משקל לא רק לחיסול של נסראללה אלא להיעדר תגובה משמעותית".

לגבי השפעת ההחלטה של מוד'יס הוסיף הרצוג: "צריך להבין שאם מסתכלים על תשואות האג״ח, או הריביות שבהן נבחרו אגרות החוב של ישראל, עוד לפני הדירוג של מוד'יס, שוק ההון שיקף את זה ברמת אי ודאות היא גדולה. האג״ח בישראל נסחר באחוז יותר גבוה מארה"ב, וזה מגולם בשוק. השאלה היא האם נוצר מצב חדש שיוביל להסדר או שמא מתגלגלים למלחמה ארוכה״.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות מציין כי עליות השערים הבוקר אינן מפתיעות.
לדברי מנחם, עושה רושם כי המגמה החיובית מהשבוע שעבר, עלייה מצטברת של 6% במשך 5 ימים ברציפות, תימשך גם היום.

"אפקט חיסול נסראללה חזק מאוד והשוק מאמין כי יהיה בו כדי לזרז את מציאת הפתרון והשגת רגיעה. מקרה כזה ישמוט את הרקע מהנחת העבודה של עימות מתמשך ומחריף ששימשה את מודיס לצורך הורדת הדירוג הכפולה והמשך התחזית השלילית. לו היה הדוח של מוד'יס יוצא בעיתוי אחר, יכול שהיה משפיע יותר בכיוון שלילי.

אסטרטג השווקים הראשי בבנק מזרחי טפחות, רונן מנחם, צילום: .

 

"חשוב גם לציין כי בדוח של מודיס נכתב כי הסבירות להצטרפות איראן למערכה נמוכה וכי גם לאחר הורדת הדירוג אין חשש מנגישות של המדינה לשוקי האשראי בחו"ל. כפועל יוצא, הערך המוסף של הדוח והשפעתו מבחינת השוק הפכו מעט נמוכים יותר. השוק שואב מאירועי סוף השבוע עידוד ואחת התוצאות החשובות מבחינתו הינה ירידה מסוימת ברמת אי הוודאות האופפת אותו.

"ביטוי לכך ניתן למצוא גם בעליות החדות של מדד הנפט והגז , אחד הענפים שיצאו נשכרים מרגיעה בצפון. כך גם בעובדה שמניות השורה השנייה, מדד ת"א 90 לדוגמה, מוליכות את העליות ומשקפות שיפור בסנטימנט. צריך, עם זאת, לזכור כי הסביבה המדינית-ביטחונית עדיין נזילה, והתנודתיות של שוק המניות תמשיך להיות גבוהה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר