בעוד הישראלים נוהרים להחליפו, מבנק ישראל נמסר: "שטר ה-200 ימשיך כסדרו"

לאור הפרסומים על יתכנות של ביטול השטר, ישראלים רבים בוחרים לא להמתין ולהחליפו בשטרות בינלאומיים • בבנק ישראל מבהירים כי אין בכוונתם לעשות את הצעד: "אין בכוונת נגיד בנק ישראל להפעיל את סמכותו ולפעול לביטול שטר כלשהו או לשינוי תמהיל השטרות שבמחזור"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. צילום: אורן בן חקון

על רקע הדיווחים על היתכנות ביטול השטר של ה-200 שקלים ועל אף שבנק ישראל הודיע היום (חמישי) כי ביטול השטר, אינו על הפרק: הישראלים נוהרים ורוכשים מטח במקום שטרות של 200 שקלים. בנק ישראל הבהיר: "לא הוצג לנגיד צידוק מקצועי מבוסס דיו לביטול שטר כזה או אחר".

גידול של פי 3-4 בהיקפי רכישות המט"ח

בבנק הדואר מרגישים גידול של פי 3-4 בהיקפי רכישות המט"ח, עם נטייה ברורה לתשלום בשטרות של 200 שקלים. לקוחות רבים מגיעים לדואר בגלל שבבנק הדואר אין מחסור במט"ח, ויש 350 סניפים עם שירותי קופה שפתוחים עכשיו (יש כ-50 סניפים סגורים בשל מיגון) כולל עשרות סניפים ממוגנים באזור הצפון.

"אין בכוונת נגיד בנק ישראל להפעיל את סמכותו ולפעול לביטול שטר כלשהו או לשינוי תמהיל השטרות שבמחזור" (אילוסטרציה), צילום: דודי ועקנין

מבנק ישראל נמסר: ״הסמכות לביטול שטרות על פי חוק הינה של נגיד בנק ישראל. על אף העלאת הנושא, לא הוצג לנגיד צידוק מקצועי מבוסס דיו לביטול שטר כזה או אחר. אין בכוונת נגיד בנק ישראל להפעיל את סמכותו ולפעול לביטול שטר כלשהו או לשינוי תמהיל השטרות שבמחזור. נדגיש כי שטר ה-200 ש"ח שבמחזור, בדומה ליתר השטרות והמטבעות, ממשיכים וימשיכו לשמש כסדרם״.

לדברי ערן בן מנדה. סמנכ"ל תפעול ומכירות ב-GMT: "בעקבות הפרסומים בימים האחרונים על כוונת הממשלה לבטל את השטר של 200 שקל, אנו מתמודדים עם ביקוש אדיר של ציבור הרוצה להמיר שטרות שקל למט"ח. על פי הנתונים שבידינו, ביומיים האחרונים חלה עלייה של פי שישה בביקוש למטבע זר. חשוב להדגיש שאנחנו מגבילים את כמות המט"ח שניתן לרכוש אצלנו מסיבות של ניהול סיכוני הלבנת הון".

"רבים מהאנשים שמבקשים לבצע המרות הם ישראלים שהצטיידו במזומנים בעקבות המלחמה. צריך לזכור שזו תקופת טרום החג והרבה משפחות מתכננות לנסוע לחו״ל, ובעקבות הביקוש נתקלות בחוסר. לקוחות שמגיעים לקנות מט"ח חוזרים בידיים ריקות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר