מומחים: הפער הכלכלי בין ישראל לארה"ב מתרחב עם הורדת הריבית האמריקנית

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO אמר לישראל היום: "הורדת הריבית בארה"ב בחצי אחוז מראה כי ארה"ב ניצחה במלחמה על הורדת האינפלציה" • רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות: "בסופו של יום השוק הגיב חיובית להודעה, אך לא במידה יוצאת דופן"

הבורסה בניו יורק (ארכיון). צילום: איי.פי

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO אמר ל"ישראל היום" עח "הורדת הריבית בארה״ב בחצי אחוז מראה כי ארה״ב ניצחה במלחמה על הורדת האינפלציה. הכלכלה האמריקאית עוברת לעידן חדש של סביבת ריבית במגמת ירידה ללא חשש משמעותי מעליית מחירים". 

עוד הוסיף הרצוג: "ישראל התנתקה מהכלכלה העולמית, ובשעה שבארה״ב ניצחו את האינפלציה , אנחנו עדיין סובלים מעליית המחירים באינפלציה, כאשר המדד האחרון טיפס לקצב של 3.6%.
המשמעות היא שהורדת ריבית בישראל לא צפויה בקרוב. אנו צפויים להמשיך לשלם מחיר גבוה על המשכנתאות וההלוואות, והריבית הגבוהה תמשיך להתגלגל בישראל ליוקר המחיה. השילוב של ריבית גבוהה, עליית מחירים וצמיחה שלילית לנפש מטילים נטל הולך וגדל על הצרכן הישראלי". 

"בחודשים הקרובים קשה לראות הורדת ריבית בישראל. בתרחיש של עסקה להפסקת אש וירידה בעצימות הלחימה, יחד עם תקציב אחראי ניתן יהיה להוריד את הריבית גם בישראל במחצית השניה של 2025. מנגד תרחיש של מלחמה בצפון והתרחקות עסקה בחזית הדרומית ירחיק עוד יותר את הסיכוי להורדת ריבית שכן הוא צפוי להביא להגדלת הגרעון, וסיכון גדל להורדת דירוג אשראי נוספת". 

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, צילום: נתי חדד

לדברי רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות: "הריבית בארצות הברית יורדת לחצי אחוז  ל-4.75 עד 5 אחוזים. זו הורדה ראשונה מאז מרץ 2022 ושינוי ראשון מאז יולי 2023. שוק ההון אכן שיקף סיכוי עדיפות קלה לתרחיש זה דקות לפני ההודעה, לאחר התלבטות קשה בינו לבין הורדה קטנה יותר של רבע אחוז קודם לכן. לכן, להערכתי, בסופו של יום השוק הגיב חיובית להודעה, אך לא במידה יוצאת דופן". 

"השוואת הודעת הריבית לזו שפורסמה בסוף חודש יולי מראה כי הפד חש כעת ביטחון גדול יותר שהאינפלציה מתקדמת לקראת רמת היעד של שני אחוזים. עם זאת, עדיין יש אי וודאות גדולה סביב התרחיש הכלכלי והפד לוקח בחשבון השפעות לכל צד. בשל כך תימשך מדיניות תלוית נתונים ואין להסיק מההורדה היום לגבי ההמשך. זו אולי גם הסיבה שתשואת הפדיון לשנתיים אכן יורדת, אך תשואות הפדיון הארוכות יותר עולות דווקא. מכל מקום, התנודתיות בעקבות ההודעה ממחישה היטב את המשך אי הוודאות שהפד הדגיש". 

"בהקשר זה, חשוב לציין כי ההחלטה לא התקבלה הפעם פה אחד ואחד החברים העדיף שהריבית תרד ב-¼ אחוז בלבד. בתוך כך, פרסם ה-Fed תחזית כלכלית חדשה. השוואה לתחזית הקודמת מיום 12-6-24 לא מראה שינוי של ממש בכל הקשור לצמיחת התוצר, שתעמוד על כ-2% בכל אחת מארבע השנים הבאות. זו נקודה חשובה ומרגיעה נוכח חשש שהיה מהתמתנות כלכלית, אם כי הפד הפריך חששות אלו במספר הזדמנויות בעבר". 

רונן מנחם, צילום: מזרחי טפחות

עוד הוסיף מנחם: "באשר לקצב האינפלציה, התחזית לשנה הבאה ירדה קלות מ-2.3% ל-2.1% ובדומה לתחזית הקודמת, יעד האינפלציה יושג רק בשנת 2026. תוואי דומה צפוי גם לליבת האינפלציה. גם כאן ההבדל בין שתי התחזיות לא בהכרח תומך בצעד החד יותר שנבחר".

בנוגע לתחזית הריבית בסוף השנה טוען מנחם כי היא תעמוד על 4.4% (5.1% בתחזית הקודמת) ו-3.4% בשנה הבאה (4.1%). "זו התאמה של התחזית להורדת הריבית בשיעור של חצי אחוז הערב, שפשוט לא נצפתה בפעם הקודמת, אך לא מעבר לכך – תוואי הורדות הריבית ביחס לנקודת המוצא לא השתנה. אין כאן הצהרה של הפד כי יחד עם ההורדה החדה הערב יואץ גם תוואי ההפחתה בהמשך. הריבית צפויה לרדת בשיעור מצטבר של חצי אחוז עד סוף השנה ואחוז אחד במהלך השנה הבאה, פחות או יותר כפי שצפו עוד קודם לכן". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר