דיון סוער בוועדת הכספים: הח"כים - "איפה האחריות?"; שר האוצר: "אנחנו במלחמה היקרה בתולדות ישראל"

סמוטריץ' הציג תקציב נוסף לשנת 2024, המגדיל את מגבלת ההוצאה ב-3.35 מיליארד שקלים • למרות המלחמה, השר טוען כי המדינה תסיים את השנה בתוך יעד הגרעון • ח"כ מירב כהן התנגדה להקפאת הקצבאות: לא מקצצים בכספים קואליציוניים • ח"כ קארין אלהרר הביעה דאגה לגבי ההשפעה של הקפאת הקצבאות על אנשים שתלויים בהן למחייתם

סמוטריץ' בדיון בוועדת הכספים, היום. צילום: אורן בן חקון

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני קיימה היום (שני) דיון בהשתתפות שר האוצר במסגרת הכנה לקריאה שנייה ושלישית בהצעת חוק תקציב נוסף לשנת 2024.

סמוטריץ': "אנחנו עדיין בתוך יעד הגירעון" // ערוץ הכנסת

הצעת החוק קובעת כי תקציב ההוצאה ל-2024 יעמוד על 727.4 מיליארד שקלים, המורכב מתקציב רגיל בסך 524.32 מיליארד שקלים ומתקציב פיתוח וחשבון הון בסך 203.08 מיליארד שקלים. מגבלת ההוצאה הינה 587.45 מיליארד שקלים, מה שמשקף הגדלה של מגבלת ההוצאה ב-3.35 מיליארד, ביחס לזו שאושרה בחודש מרץ במסגרת התקציב הנוסף הראשון לשנת 2024.

התקציב המתוקן: בהנחה שהמלחמה תסתיים לפני יולי

שר האוצר הציג לחברי הוועדה את התקציב הנוסף לשנת 2024: "כשהעברנו את התקציב המתוקן, הנחנו תרחיש בסיסי שמרני לפיה המלחמה תסתיים עד סוף יולי, ולכן תקצבנו לתאריך זה מתוך ההנחה הזאת. אני מניח שאם היינו באים לכאן ומבקשים להגדיל את הגירעון אף אחד לא היה מתנגד, אבל בחרתי שלא לנהוג כך".

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, צילום: אורן בן חקון

"אנחנו לא מגדילים את הגירעון. הגדרנו יעד של 6.6 אחוזים גרעון ואנחנו עדיין בתוך יעד הגרעון. הגרעון עלה ועוד יעלה חודש אחד וברבעון האחרון יתכנס שוב חזרה לירידה. אין דבר כזה שהממשלה מאבדת שליטה על ההוצאות האזרחיות שלה. סך כל המזומן שהמדינה יכולה להוציא בשנת תקציב אחת זה מה שאושר לה פלוס עודפים שנותרו לה מהשנה הקודמת".

השר סמוטריץ' הוסיף: "מה שמגביל אותי זה לא יעד הגירעון, אלא כלל ההוצאה. נסיים את השנה עם גירעון שהוא נמוך מהיעד, אלא אם תפתח מלחמה בצפון ואז נבוא לכאן שוב. אפשר להתווכח על פוליטיקה והמלחמה, אבל אי אפשר להתווכח על הצורך לממן את המפונים".

גפני בוועדת הכספים, היום, צילום: אורן בן חקון

ח"כ אורית פרקש הכהן: "אנחנו בצמיחה שלילית לנפש. איך הגענו לזה ולפתיחת תקציב שנייה. קיבלת תכנית של אגף תקציבים לשינוי סדרי עדיפויות שאתה ביקשת, אבל לא נגעת בהסכמים הקואליציוניים. כאן בוועדה הציגו בפנינו שיש 1.5 מיליארד שקלים קואליציוניים שלא השתמשו בהם. אז אם אתה מבקש להגדיל את התקציב ולהעמיק את הבור, למה לא תיקח את העודף הקיים? למה שר האוצר לא משקף לממשלה את מחיר המלחמה?"

לא קיצוץ, אלא הקפאה

לשאלת ח"כ אחמד טיבי, האם שר האוצר התייעץ עם יו"ר ועדת הכספים בנושא קיצוץ הקצבאות, הגיב השר כי "אין מדובר בקיצוץ, אלא הקפאה".

השר סמוטריץ': "אין קיצוץ קצבאות, יש הקפאה" // ערוץ הכנסת

ח"כ יוראי להב: "הנתונים מבהילים אותי. שמעתי את השר על התקציב האחראי, כמה משרדי ממשלה מיותרים סגרתם לפני שאתם מבקשים מהציבור כספים? איפה האחריות שאתה מדבר עליה".

ח"כ מירב כהן: "אין ויכוח אם צריך את שלוש המיליארד שקלים האלה. השאלה היא מאיפה מביאים אותם. אנחנו לא נערכים להתמשכות המלחמה ולימים שחורים ולהורדות אשראי נוספות. הקפאת הקצבאות היא חוצפה שאין כדוגמתה כשבאותה נשימה לא מסכימים לקצץ בכספים קואליציוניים. הקפאה משמעותה קיצוץ בפועל".

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, צילום: אורן בן חקון

ח"כ קארין אלהרר: "אין מחלוקת סביב השולחן שלא צריך לתת מענה להוצאות האלה. אבל עם יד על הלב ובכנות, האם כל הקיצוצים שאתם מביאים, הם הנכונים לתת מענה לצרכים הקיימים. כשאתם מקפאים קצבאות, מדובר בסכומים שהם המחייה של האנשים. אני אומרת לך שאנשים יצטרכו לבחור בין קניית אוכל לתרופות, ושלאנשים לא יהיה איך להביא אוכל, זה יהיה על הממשלה".

סמוטריץ': "לא מקל ראש בהשלכות של המלחמה"

שר האוצר השיב: "אנחנו במלחמה הארוכה והיקרה בתולדות ישראל ויש לה השפעות גדולות על הכלכלה וזה טבעי. בהתחשב במצב המלחמה יש וקטורים חיוביים".

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, צילום: אורן בן חקון

"הציבור הישראלי לא טיפש, הוא מבין שיהיו השלכות למלחמה הזאת, כולנו מרגישים את זה ונרגיש את זה בכיס. כשאני מדבר על תמונה טובה, אני כמובן מדבר על טובה יחסית. בסך הכול נתוני הצריכה טובים יותר ממה שציפינו, השקל והבורסה ושוק התעסוקה טובים. אבל יש גם וקטורים בעייתיים. יש ירידה בהשקעות, וזה משמעותי ואנחנו רואים את זה וגם מצב האינפלציה לא טוב לנו, והיא קשורה למלחמה".

הוא הוסיף כי הוא "לא מקל ראש בהשלכות הכלכליות של המלחמה. יש מי שרוצה לשים פודרה ולעצור את המלחמה כדי שלא נשלם את ההשלכות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר