מוצרים בסופר מרקט (אילוסטרציה). צילום: עמי שומן

בדרך להוזלה? "סימון המחיר על גבי המוצר הוא ארכאי - זמן לעבור לדיגיטל"

רוצים שינוי? ביום חמישי הקרוב תסתיים התקופה של הגשת הערות הציבור לגבי המהלך המתוכנן • המתנגדים טוענים: מדובר בפגיעה בזכות הבסיסית של הצרכנים • קובי זריהן, הממונה על הרשות: "נבנה כאן מתווה ששומר על הצרכן - זה יוביל להורדת מחירים"

[object Object]

לפני שלושה שבועות פרסמה הרשות להגנת הצרכן בקשה להתייחסות הציבור לכוונתה לבטל את החובה לסמן מחיר על גבי כל מוצר בסופרמרקטים ולעבור להצגת מחיר דיגיטלית.

מאז 1998 רשתות השיווק חייבות להדביק מדבקות מחיר על גבי כל מוצר. "מאז נקבעה שיטה זו התרחשו תמורות רבות בטכנולוגיה. הרשות מבקשת לקבל את הערות הציבור לבחינת האפשרות העקרונית לאפשר הצגת מחירים באמצעים טכנולוגיים, תוך התקדמות לעולם הדיגיטלי בהיבט הצגת המחירים וליישר קו עם המדינות המתקדמות בעולם - מה שטוב לצרכנים באירופה טוב גם לצרכנים בישראל", נכתב במסמך.

הכוונה לבטל את מדבקות המחירים עוררה תגובות מנוגדות. בעוד ברשתות השיווק מרוצים מהשינוי המסתמן, יש הטוענים כי מדובר בפגיעה בזכות הבסיסית של הצרכן - זאת בעיקר משום שטרם הוצג מתווה שיחליף את מדבקות המחיר.

ביום חמישי הקרוב תסתיים תקופת הגשת הערות הציבור, ועד כה ברשות להגנת הצרכן התקבלו יותר מ־170 התייחסויות. תת־ניצב (בדימוס) קובי זריהן, הממונה על הרשות והחתום על היוזמה, אומר: "אנחנו נשב עם כל ההתייחסויות, נבנה מתווה ששומר על הצרכן, שהוא לא פוגע בשום פנים ואופן ביכולת של הצרכן לקבל מידע, אלא רק משדרג אותו". לדבריו, מדובר בחלק מהרפורמה 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל' ובמימוש מדיניותו של שר הכלכלה.

קובי זריהן, צילום: ללא קרדיט

"סימון המחיר על גבי המוצר הוא שיטה ארכאית שכרוכה בעבודה סיזיפית, היא לא נוחה, מטעה, ואנחנו סבורים שהגיע הזמן לעבור לדיגיטל. אנחנו המדינה היחידה בעולם המפותח שמסמנת מחירים באופן הזה. ברוב המדינות אין שום חובת סימון מחירים - יש חובה להציב באופן בולט מחיר של המוצר על גבי המדף, עם פתק. סה טו", אומר זריהן.

לדבריו, "המטרה היא לא למנוע את המידע מהצרכנים, כמובן, אלא לאפשר לקבל את המידע שהם מקבלים כיום בצורה יותר רחבה ונוחה. בשיטה הנוכחית יש גם הרבה טעויות - לפעמים כשמשתנה המחיר הסופרים בכלל לא מספיקים להגיע למוצר ולשנות אותו, ואז יש הבדלים בין המחיר שמופיע על המוצר לבין המחיר בקופה - ומבחינתנו זאת הטעיה משמעותית של הצרכן שיש עליה קנס. יש גם צרכנים לא הגונים שמחליפים את המדבקות".

אם יוחלט לבטל את חובת סימון המחיר על המוצר, עניין עדכון המחירים יהפוך לקל יותר עבור הקמעונאים. "כדי למנוע מצב שבו הצרכן לוקח מוצר מהמדף, מסתובב איתו שעתיים בסופר, ואז מגלה שהמחיר שלו עלה - נקבע כי במהלך היום ניתן יהיה רק להוריד את המחיר ולא להעלות אותו", מדגיש זריהן.

למה לא הצגתם מתווה שיחליף את המדבקות?

"אמרנו לציבור שאנחנו רוצים לשנות את הצורה שבה אנחנו מציגים לו את המחירים ושזה יעבור לעולם הדיגיטלי. לא רצינו להגביל את הציבור לשום שיטה, לקבע אותו על שום אמצעי, כדי שכל אחד יוכל להתייחס למה שהוא רוצה. אנחנו רוצים לשמוע עמדה של הציבור נטו, וזאת הסיבה שלא נתנו מתווה".

אתה חושב שהמהלך יגרום להפחתת מחירים?

"כן, בהחלט. כיום העלויות של רשתות השיווק בגין סימון המחירים מאוד גבוהות. כ־30% מהזמן של הסדרן בסופר מוקדש לסימון המחירים. זה הרבה מאוד כסף. אנחנו מצפים שברגע שאתה חוסך לקמעונאים שיעור מסוים מהסכומים האלה - חלק מזה אמור להתגלגל לצרכן. זאת בהחלט הציפייה שלנו".

איך יעבוד הצג הדיגיטלי על המדפים של מכולות שכונתיות?

"אני לא חושב שמכולות קטנות ישתמשו בטכנולוגיה מורכבת כל כך. נמצא את האיזון של העלויות. יש גם שיטה של סורקים ניידים שנמצאים בחנות. נחייב גם שיהיה סימון על המדפים, אולי לא דיגיטלי במכולות הקטנות אלא ידני. יש כמה יתרונות במעבר להצגת מחיר דיגיטלית. למשל, צרכן שמגדיר לעצמו שהוא רוצה לערוך קנייה ב־500 שקלים, ולא לצאת עם 800 שקלים, אם הוא יסתובב עם סורק נייד".

ייעוץ לגבי מוצרים בסופר בחו"ל // בתמונה: חבר ההרכב 'אנדרדוס' בצילומי הפרסומת, צילום: ללא

גילית רובינשטיין, מנכ"לית איגוד לשכות המסחר: "הדרישה הקיימת לסימון המחירים על גבי המוצרים הינה שיטה מכבידה ביותר שטומנת בתוכה עלויות רבות. שם המשחק הוא קידמה וחדשנות ולא שיטה ארכאית ומיושנת. אנו סבורים שהגיע הזמן להתקדם ולהביא לשינוי החובה הקיימת, כך שמחירי המוצרים יוצגו באמצעים דיגיטליים מתקדמים, כך העלויות על כלל העוסקים יופחתו משמעותית והחסכון יגולגל לפתחם של כלל הצרכנים.

שיטה זו תביא להתייעלות והעלאת הפיריון ותתאים לגישה הרווחת של מה שטוב לאירופה טוב לישראל. מדינת ישראל הינה המדינה היחידה בה קיימת חובת הדבקת המחירים על גבי המוצרים. אם באירופה יכולים להסתפק במחירים המוצגים על גבי המדפים אז אין סיבה שלא ניתן יהיה ליישמה גם בישראל".

ארגון לובי 99, הלובי הציבורי מתנגד גם הוא למהלך, "רשתות המזון מנסות כבר 25 שנה לבטל את החובה להדביק מדבקות מחיר על כל מוצר. וכעת הרשות להגנת הצרכן מנסה לקשור את הביטול באופן מגוחך לרפורמת ״מה שטוב לישראל טוב לאירופה״. המעבר לדיגיטל נשמע מתקדם והכרחי, כי כולנו בעד התקדמות טכנולוגית והתייעלות, יחד עם זאת לא הוצג שום מתווה שמוכיח כיצד בשוק הריכוזי של ישראל המעבר הזה יועיל לצרכן. כארגון צרכנים יציג חשוב להזכיר לרשות שתפקידה להגן עלינו, הצרכנים, ולא להיכנע ללחצים מצד רשתות השיווק. כל עוד לא ברור איך הצרכן ירוויח מהמהלך הזה - נמשיך להתנגד לביטול ההגנה הצרכנית הכמעט אחרונה על הלקוחות ברשתות המזון והפארם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו