בניגוד לעמדת הדרג המקצועי: מסגרת התקציב תגדל במיליארדים - זו המשמעות

הממשלה אישרה את הגדלת מסגרת התקציב ב-3.4 מיליארד שקלים • בסביבת שר האוצר סמוטריץ' אומרים כי ההגדלה ממומנת על ידי עודפי גבייה ממיסים • עם זאת, כתוצאה מהמהלך הגירעון יגדל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. צילום: אורן בן חקון

למרות התנגדות הדרג המקצועי במשרד האוצר, הממשלה אישרה היום (ראשון) את הגדלת המסגרת התקציבית בשנת 2024 ב-3.4 מיליארד שקלים.

בסביבת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אומרים כי ההגדלה ממומנת על ידי עודפי גבייה ממיסים, והיא לא מגדילה את הגירעון. עם זאת, צריך להבין שההחלטה לפרוץ את המסגרת התקציבית כן מגדילה את הגירעון לעומת מצב שבו לא הייתה מתקבלת. השנה אכן נרשם עודף גבייה ביחס לתחזית הישנה, ולכן בתאוריה מול התחזית הישנה היא לא מגדילה.

גם אם פריצת המסגרת התקציבית מומנה על ידי עודפי גבייה ממיסים, מדובר בהחלטה שבטח לא מהווה סממן חיובי עבור חברות דירוג האשראי, שכבר עוקבות באדיקות אחר התנהלות הממשלה בנושא התקציב. הורדת דירוג האשראי עלולה להוביל לעלייה ביוקר המחיה.

נציין כי נכון להיום הגירעון התקציבי כבר הגיע בחודש שעבר ל-8.1%, כאשר יעד הגירעון שנקבע בתקציב עומד על 6.6% מהתוצר. נזכיר עוד כי תחזית הדירוג של מדינת ישראל הינה שלילית בכל סוכנויות הדירוג, כך שלא מן הנמנע כי הצעד ישפיע על החלטות חברות הדירוג.

באשר למימון הפינויים, נזכיר כי הדרג המקצועי באוצר המליץ לשר האוצר שלא לפרוץ את המסגרת של התקציב הנוכחי אלא למצוא תקציבים במסגרת הקיימת, זאת במקביל לקידום הכנת התקציב לשנה הבאה שיכלול את צעדי ההתאמה הנדרשים כדי לא לפגוע באימון השווקים.

השר אף התעמת בנושא עם ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, ואף הפציר בו "להניח את המפתחות" אם אינו מתכוון ליישם את המדיניות שלו. 

מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח״כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) על החלטת הממשלה לפרוץ את המסגרת התקציבית: ״הממשלה נאלצת לממן את המשך פינוי תושבי הצפון, אך במקום לקצץ בכספים הקואליציוניים ולסגור משרדים מיותרים, סמוטריץ' מקדם החלטה מופקרת ולא מקצועית, שמנוגדת לחוו"ד של הדרג המקצועי במשרד האוצר. מדובר בהגדלה נוספת של הגירעון, תוך ניסיון פסול לרמות את הציבור ואת סוכנויות הדירוג. זה ייגמר בהורדת דירוג נוספת - שתקרה בקרוב מאוד, והגדלת הנטל על הציבור הישראלי. ניאבק בכנסת כנגד הצעד הזה בכל הכלים העומדים לרשותנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר