כתבי אישום בעוקץ הטלוויזיות נגד הציבור הרוסי: החתימו צרכנים על הלוואות ללא ידיעתם

אדוארד גרצבליט, מיכאל גורשטיין, דוד שירי וחברת אי.טי.אל תקשורת בע"מ, חשודים בהטעייה שיטתית של כ-580 צרכנים מהמגזר הרוסי בישראל • הרשות להגנת הצרכן פתחה בחקירה שבמהלכה התברר כי מדובר בפרשיית רחבת היקף

עוקץ הטלוויזיות נגד הציבור הרוסי בישראל (אילוסטרציה). צילום: גטי אימג'ס

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הגישה כתבי אישום פליליים בפרשיית "REST TV" בחשד להטעיה בנסיבות מחמירות של מכירת חבילות טלוויזיה לציבור הרוסי בישראל.

הנאשמים, אדוארד גרצבליט, מיכאל גורשטיין, דוד שירי וחברת אי.טי.אל תקשורת בע"מ, החתימו את הצרכנים בשפה הרוסית ושלחו בקשה נוספת בעברית לקבלת הלוואה מבלי שהצרכנים ידעו על מה הם חותמים. על פי החשד בשיטה זו הם הצליחו להונות כ-580 צרכנים מהמגזר הרוסי בישראל, הנאשמים קשרו את הצרכנים בעסקאות שכללו הלוואות ללא ידיעתם והסכמתם, גבו מחירים גבוהים ממה שהובטח והסתירו פרטים חיוניים מהצרכנים.

חנות לציבור הרוסי בחיפה. העוקץ כוון נגד מבוגרים מהצבירו הרוסי בישראל, צילום: יהושע יוסף

הנאשמים, שהציגו עצמם כנציגי המותג "REST TV" מכרו חבילות טלוויזיה הכוללות מאות ערוצים בשפה הרוסית, אינטרנט ומתנות נוספות תוך ביצוע עבירות הטעיה חמורות.

בעקבות מספר תלונות בודדות מצרכנים בנוגע לעסקה שנעשתה איתם לרכישת חבילת טלוויזיה של המותג REST TV", אשר העלו חשד לדפוס פעולה חמור הפוגע בצרכנים, החלה הרשות בחקירה כנגד 2 עוסקים, חברה ובעלי ומנכ"ל החברה, במהלך החקירה התברר כי מדובר בפרשיית רחבת היקף הכוללת מאות צרכנים שנפגעו מהחברה.

פירוט שיטת הפעולה של הנאשמים: אחד מהנאשמים הגיע לבית הצרכן ושכנע אותו להיקשר בעסקה הכוללת צפייה במאות ערוצי טלוויזיה ממדינות שונות בשפה הרוסית ובמרבית המקרים גם אינטרנט (ספק +תשתית), כל זאת במחיר חודשי קבוע וקבלת מתנת הצטרפות כגון מסך טלוויזיה.

הנאשמים החתימו את הצרכנים על חוזה ברוסית ותוך כדי כך בזמן השהייה בבתי הלקוחות, או בסמוך לכך, הנפיקו בקשה בעברית לקבלת הלוואה שנשלחה לחברת ההלוואות, והחתימו את הצרכנים על הבקשה לקבלת הלוואה ללא ידיעתם והסכמתם. הבקשה אושרה במקום, ללא הסכמת הצרכנים.

החתימו צרכנים על הלוואות שלא בידיעתם ולא בהסכמתם, צילום: גטי אימג'ס

הצרכנים לא ידעו על ההלוואה, ורק לאחר שחוו בעיות בחיבור לטלוויזיה /אינטרנט והתקשרו לחברה ע"מ לבטל את העסקאות, ובחלק גדול מהמקרים רק כאשר חוקרי הרשות הגיעו לבית הצרכנים וגבו מהם עדויות, הבינו הצרכנים כי נקשרו בהלוואה ללא ידיעתם. כלל הנאשמים היו מודעים לביצוע העבירות כאמור וביצוען נעשה בצוותא יחד.

"טוו רשת צפופה ומהודקת לפגיעה בציבור הצרכנים"

תנ"צ (בדימוס) קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "עסקים רבים בישראל משלבים תשלום בבית העסק באמצעות הלוואות חוץ בנקאיות, זו תופעה שהולכת ומתרחבת. לצערי ישנם עוסקים הפועלים תוך כדי הטעיה של הצרכן באופן שהצרכן כלל לא מבין שבמסגרת העסקה הוא נקשר בהלוואה, יש לכך השלכות על גובה התשלום אותו נדרש הצרכן לשלם וכן השלכות על מימוש הזכויות המוקנות לצרכנים במסגרת ביצוע עסקה ובכלל זה הזכות לבטל את העסקה הרשות שמה לה למטרה להאבק בתופעה פסולה זו המסבה נזק רב לציבור הצרכנים".

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין: "מדובר בפרשה חמורה של פגיעה באוכלוסייה מבוגרת בעיקרה במגזר הרוסי, במסגרתה נקשרו הצרכנים בהלוואה ללא ידיעתם לצד עברות נוספות במהלך ביצוע העסקה. לצרכנים נודע לראשונה על עצם קיומה של הלוואה רק לאחר שחוקרי הרשות הגיעו לגבות מהם עדויות. מדובר בחקירה מורכבת שנגעה למספר חשודים ועוסקים אשר טוו רשת צפופה ומהודקת לפגיעה בציבור הצרכנים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר