רוצים להרוויח כסף? סעו בשעות שאין גודש בכבישים

בימים אלו יוצא לפועל השלב השני של ניסוי התחבורה הלאומי: "דרך ערך" • המיזם אמור לשנות את הרגלי הנסיעה ברכב פרטי ולקהל על פקקי התנועה באמצעות תגמול משתמשים שיבחרו לנסוע שלא בשעות העומס או בתחבורה ציבורית

פקק תנועה. צילום: נעם רבקין פנטון

משרדי התחבורה והאוצר מוציאים בימים אלו לפועל את השלב השני של ניסוי התחבורה הלאומי: "דרך ערך", שבמסגרתו נבחנת האפשרות לשלם לנהגים כדי שלא יסעו בשעות הגודש בכבישי גוש דן וכך תחול הקלה בעומסי התנועה.

הניסוי מבוצע על ידי חברת נתיבי איילון ומופעל על ידי חברת "פוינטר טלוקיישן בע"מ". מדובר במיזם לניהול ביקושים על ידי שינוי הרגלי הנסיעה ברכב פרטי, בדגש מיוחד על שעות העומס והגודש בכבישים - ולא על-ידי הקמת תשתיות תחבורתיות.

את שינוי ההתנהגות אמור לחולל מתן תגמול כספי לנהגים ולנהגות.

פקק תנועה (ארכיון). האם המיזם החדש יפחית את העומס?, צילום: קוקו

כזכור, ב-2021 הפעיל משרד התחבורה מיזם דומה, בשם "נעים לירוק", שתגמל כספית נהגים שלא נסעו ברכביהם בשעות העומס, בחרו בתחבורה ציבורית ואספו טרמפיסטים לנסיעה משותפת.

לשלב השני של הניסוי יגויסו בהדרגה אלפי נהגים, שברכבם תותקן מערכת ניטור מתקדמת שתתעד נתוני נסיעה כגון מיקום, משך ומועד הנסיעה.

המשתתפים יזכו למענקים כספיים משתנים של עד 2,000 שקלים בתקופת הניסוי, זאת בהתאם להרגלי הנסיעה שלהם.

המטרה היא לעודד שימוש מושכל יותר בכבישים ולהקל על העומס בכבישי המטרופולין.

שינוי הדרגתי ומתייצב

בחלק הראשון של הניסוי, שהסתיים בסוף שנת 2023, השתתפו כ-10,000 מתנדבים. הממצאים משלב זה, שבו נאספו מיליוני תנועות ונתוני נסיעה, מצביעים על שינויים גדולים בדפוסי הנסיעה של נהגים המשתתפים בניסוי. 

פקק בנתיבי איילון (ארכיון). המיזם יעודד שימוש בכביש מחוץ לשעות השיא, צילום: יהושע יוסף

מהניסוי עלה, בין השאר, כי השינוי בהרגלי הנסיעה הוא הדרגתי ומתייצב לאחר כ-10 שבועות מתחילת מתן התמריצים. השינוי מוערך בירידה של כ-10 אחוזים בממוצע בנסיעות התורמות לגודש, כגון נסיעות בשעות השיא, נסיעות בין-עירוניות, נסיעות למטרופולין ונסיעות עבודה.

עוד עלה מהניסויכי הירידה בממוצע הנסיעות מושגת הן על ידי הפחתת כמות הנסיעות והן על ידי הסטת שעות הנסיעה.

הנהגים שהפחיתו הכי הרבה את נסיעותיהם היו נהגים שהייתה להם נגישות טובה יותר לתחבורה ציבורית והרגלי נסיעה גמישים, ושתרמו יותר לגודש טרם קבלת התמריצים.

הממצאים בשלב הראשון של הניסוי תומכים בגישה לפיה ניתן לעודד שינוי בהרגלי נסיעה ולתרום להפחתת הגודש בכבישי ישראל על ידי התמריצים הכספיים שנבחנו בניסוי.

אוטובוס (אילוסטרציה). שימוש בתחבורה ציבורית יזכה בתגמול כספי, צילום: מאיר פרטוש

הצורך בשלב שני לניסוי, נבע מהמלצת החוקרים לחיזוק הממצאים החיוביים שעלו בשלב הראשון של הניסוי וכן הרצון לדייק את הניסוי מבחינה מחקרית ולבחון פרמטרים נוספים, תוך הפקת לקחים ומסקנות מהשלב הראשון.

את הניסוי מלווים כלכלנים מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב ומבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר