שקלים. צילום: רויטרס

שווה לא מעט כסף: עד סוף 2024 ניתן יהיה למשוך כספים מקרנות השתלמות במס מופחת

על פי תזכיר החוק שהופץ, מוצע להחיל, במקום המס השולי, שיעור מס של 15% לכל היותר • עם זאת, באוצר הטילו ספק מתי יוכלו להכניס את ההקלות לתוקף • הלו"ז הצפוף ומשמעות הצעד אם יאושר

[object Object]

בשורה משמעותית לכיס של רבים - השאלה מתי תמומש: רשות המסים תתיר למשוך עד סוף 2024 כספים מקרן ההשתלמות בשיעור מס מופחת, במקום בשיעור מס שולי. זאת "במסגרת מאמצי הממשלה לסייע למשקי הבית", נמסר מרשות המסים. 

עם זאת, גורם באוצר הביע סקפטיות באשר לאפשרות להעביר את ההקלות במיסוי קרנות ההשתלמות עד סוף המושב הנוכחי של הכנסת. יש לשים לב שטיוטת החוק פורסמה להערות הציבור לתקופה של 21 ימים שמסתיימים ב28 ביולי, כלומר אחרי שהכנסת יוצאת לפגרה. זאת, למרות שניתן היה לקצר את תקופת הערות הציבור לתקופה קצרה יותר.

אם החוק יעבור רק במושב החורף, לציבור יישאר כחודשיים בלבד לנצל את ההטבה. גורם בכיר בממשלה אמר לנו כי הדרג המקצועי באוצר "לא אהב" את ההקלות במיסוי קרנות ההשתלמות.

כך זה עובד

כיום, סכומים שמשך שכיר או עצמאי מחשבונו בקרן השתלמות, לרבות הפרשי הצמדה, וכן ריבית ורווחים אחרים, פטורים ממס רק אם חלפו 6 שנים ממועד התשלום הראשון ולגבי עובד או יחיד שהגיע לגיל הפרישה – רק אם חלפו 3 שנים ממועד התשלום הראשון. משיכה מוקדמת מהאמור, מחייבת תשלום מס בשיעור המס השולי על הכספים שנמשכו.

על פי תזכיר החוק שהופץ, מוצע להחיל, במקום המס השולי, שיעור מס של 15% (ובמקרה של יחיד שהגיע לגיל פרישה 7.5%), לכל היותר, על סכומים שנמשכו כאשר, ככל שמועד המשיכה קרוב לתקופה הקבועה בדין למשיכה פטורה ממס, שיעור המס שיחול יהיה נמוך יותר.

כך, לדוגמא, יחיד שלא הגיע לגיל הפרישה ויבקש למשוך כספים 3 שנים לאחר מועד התשלום הראשון, ישלם מס בשיעור של 7.5% על הכספים שנמשכו.

שיעור המס השולי עבור מי שמושך לפני שקרן ההשתלמות הופכת לנזילה, כלומר לפני שחלפו שש שנים מההפקדה הראשונה, עלול להגיע עד 47% והוא תלוי בסכום המשיכה, נקודות זיכוי וגובה ההכנסה השנתית באותה שנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו