הבורסה סיכמה את המחצית הראשונה בעלייה: זאת המניה שזינקה ב־90%

למרות חוסר הוודאות הגיאו-פוליטית בזירה המקומית על רקע המלחמה הנמשכת, מדד הדגל בבורסת תל-אביב סיכם את מחצית השנה הראשונה בעלייה של כ-6% - אלו המניות שהצליחו הכי הרבה

הבורסה לניירות ערך בתל אביב. צילום: יהושע יוסף

למרות חוסר הוודאות הגיאו-פוליטית בזירה המקומית על רקע המלחמה הנמשכת, מדד הדגל בבורסת תל-אביב סיכם את מחצית השנה הראשונה בעלייה של כ-6%, ומול זאת מדד ת"א 90 נחלש בתקופה זו בכ-3%.

במגדל ניהול תיקי השקעות מקבוצת מגדל שוקי הון מתייחסים למניות העולות והיורדות הבולטות בבורסה המקומית בסיכום מחצית השנה הראשונה.

קמטק (+90%)

 החברה עוסקת בייצור ושיווק מערכות בתחום תעשיית המוליכים למחצה ומנייתה נהנתה בסיכום מחצית השנה מהביקושים הגבוהים למניות טכנולוגיה, בעיקר יצרניות שבבים, וזאת נוכח התלהבות המשקיעים בקשר לפוטנציאל צמיחה משמעותי הגלום בפעילותן על רקע ההתקדמות בפיתוחי בינה מלאכותית. מניית חברת פריורטק, המחזיקה העיקרית בקמטק, סיכמה את מחצית השנה בעלייה דומה (+86%).

מסחר בשוק ההוןצילום: GettyImages, צילום: GettyImage

נקסט ויז'ן (+79%)

 החברה עוסקת בייצור מצלמות מיוצבות לשימושים שונים, ונהנית מהמומנטום החיובי המאפיין כבר חודשים ארוכים את מניות חברות התעשיות הביטחוניות, על רקע חוסר היציבות הגיאו-פוליטי בזירות שונות בעולם ומגמת ההתחמשות המואצת של מדינות רבות ברחבי הגלובוס.

נובה (+75%)

 בדומה לקמטק, גם נובה פועלת בתעשיית המוליכים למחצה - בפיתוח וייצור מערכות מדידה אופטיות לתעשייה זו, וכמו מניית קמטק, גם זו של נובה נהנתה בסיכום מחצית השנה מביקושי המשקיעים למניות בתחומי הטכנולוגיה – בדגש על תעשיית השבבים.

הירידות הבולטות

פריון (-72%)

 החברה המספקת פתרונות טכנולוגיים וכלים שיווקיים למפתחי אפליקציות ומפרסמים בדסקטופ איכזבה בתקופה האחרונה את המשקיעים יותר מפעם אחת, עם הודעות על הורדת תחזיות בקשר לתוצאותיה הכספיות – בהשפעת לשינויים בכללי הפרסום במנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, מהלכים בעלי השפיעה שלילית על הכנסותיה.

מיטרוניקס (-65%)

 יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחיה פרסמה באחרונה תוצאות כספיות מאכזבות שהפילו את המניה בחדות, כשברקע האטה יחסית בפעילותה – אחרי שנהנתה מצמיחה חדה בביקושים למוצריה בתקופת משבר הקורונה.

שוק ההון (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

במבט קדימה, במגדל ניהול תיקי השקעות מעריכים כי "בישראל בסיכום מחצית השנה הראשונה השוק נע בין אופטימיות לפסימיות, על רקע חוסר היציבות הגיאופוליטית, ונהנה מתמיכת מניות הטכנולוגיה הדואליות שהפגינו עוצמה כחלק מעליות השערים שרשם הענף בשוק האמריקאי. באם לא תירשם הרעה ביטחונית משמעותית בזירה המקומית, השוק עשוי להמשיך ולהתקדם".

גם במזרחי טפחות סבורים כי ביצועי הבורסה במחצית השנייה של 2024 תלויה בהתפתחויות הביטחוניות ונפתחת בצל אי וודאות עצומה. רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות וצוות המחקר בבנק מעריכים כי "במחצית השנייה תימשך המגמה, כל עוד נמשך המצב הביטחוני, אך אם תחול רגיעה והריבית בארה"ב תרד, ניתן לצפות שתשואות הפדיון הממשלתיות תרדנה משמעותית, בדגש על אג"ח לטווח הארוך".

לדבריו, "בבורסה, עמדה המחצית הראשונה של השנה בסימן המשך הלחימה בחזיתות השונות, הורדת דירוג החוב של ישראל, קפיצה בגירעון הממשלתי וחשש גובר מעיצומים כלכליים. זאת בצד הריבית, שירדה בתחילת השנה, אך נותרה גבוהה ברמה של 4.5%. ע"ר זה, ירדו האג"ח הממשלתיות, בהולכת השקליות וצמודות המדד לטווח ארוך, שאיבדו כ-7.8%, בממוצע. בחודש מאי, נוכח הרעת הסיכון הגלום בחוב מדינת ישראל, עלתה התשואה לפדיון על ממש"ק ל 10 שנים ל-5.1%, שיא של כ 13 שנים, אם כי לאחרונה ירדה מעט (לכ-5% ). אג"ח ממשלת ארה"ב רשמו התנהלות דומה, אך מתונה בהרבה. לעומת האג"ח הממשלתיות, הפגינו האג"ח הקונצרניות עוצמה יחסית ועלו כ-2%, בממוצע".

מנחם מסביר כי בשוק המניות בלטה חולשת הנדל"ן, עקב התעכבות הורדת הריבית והחלשות הפעילות הכלכלית. להערכתו, "מדד ת"א בניה עשוי למקד עניין בהסתכלות קדימה, ככל שהתחדשות עליית מחירי הדיור תימשך והתחלות בניה תפחתנה. בתוך כך, רשמו מניות הבנקים תשואה חיובית דומה למדדי השוק, נוכח דוחות חזקים לרבע הראשון של השנה. זאת למרות המשך המלחמה וירידה בהכנסות מריבית. במבט למחצית השנייה, כל עוד המשק סובל מחולשה ופרמיית הסיכון גבוהה,  יקשה עליהן לרשום ביצועים משופרים יותר".

לבסוף, מציינים בבנק כי "מתחילת השנה התאושש מדד ת"א נפט וגז מהירידות החדות באוקטובר 2023 (עם תחילת הלחימה).  זאת נוכח חתימה על חוזה יצוא  ממאגר תמר למצרים, הרחבת קיבולת ההפקה במאגר, תשואת דיבידנד גבוהה, תזרים יציב (למרות הסיכון הגיאופוליטי) עליית מחיר הנפט (ברנט) ואישור להרחבת היצוא ממאגר לוויתן. עם זאת, עדיין מעיבים על הסקטור השהיית הצעת הרכש לניו מד וחשש מהעמקת הלחימה בצפון/התפתחות מלחמה כוללת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר