נשיא איגוד לשכות המסחר: "אם תחרים את טורקיה - הממשלה תאלץ לפצות את היבואנים במיליארדי שקלים בשנה"

צעדי תגובה לחרם הטורקי על ישראל, כולל אפשרות סגירת ענפי יבוא מסוימים, נידונו השבוע • שחר תורג'מן מתנגד נחרצות ומזהיר מפני פגיעה בציבור ומחסור במוצרים • סקר שערך האיגוד מצביע על צפי לעליית מחירים של כ-20% בממוצע • "לא נאפשר להחזיר את המשק עשרות שנים לאחור"

סמוטריץ נגד ארדואן. צילום: אורן בן חקון, EPA

דיוני הוועדה הבינמשרדית לבחינת צעדי תגובה לחרם הטורקי על ישראל נפתחו בשבוע שעבר. הממשלה מתכננת בידול בין ענפי יבוא שונים ובכוונתה לסגור כמה מהם, בין היתר על ידי הטלת "היטל ביטחה", שמהווה כלי לחסימת יבוא שניתן בענפים מסוימים, ויביא לסגירת יבוא מטורקיה.

נשיא טורקיה ארדואן: "נשלח את נתניהו לאללה שיטפל בו, יאמלל אותו"// רשתות ערביות

בתגובה לכך אומר נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן, כי יעשה ככל שביכולתו למנוע את מהלכי הממשלה וכי איגוד לשכות המסחר יתנגד נחרצות לכל הצעות הממשלה.

"לא נאפשר להחזיר את המשק הישראלי עשרות שנים לאחור. הצעדים הנידונים בין משרדי הממשלה יפגעו קשה בסל המצרכים של כל אזרח ויאיצו את משבר יוקר המחייה כלפי מעלה. החשש הגדול שלנו הוא שבעקבות מהלכי הממשלה יתחיל להיווצר מחסור בחלק מהמוצרים".

נתוני המסחר עם טורקיה לשנת 2023, צילום: דודו גרינשפן

איגוד לשכות המסחר ערך סקר בקרב עשרות יבואנים על השפעת משבר הסחר עם טורקיה על היבוא לישראל. הענפים הבולטים מבין הנסקרים הם חשמל ואלקטרוניקה, פארמה וטואלטיקה, חומרי בנייה לרבות מלט, כימיקלים, חלפים לרכב ומזון.

מבין הנסקרים, 31 אחוזים מספרים על ירידה של יותר מ-50 אחוזים בהיקף היבוא בתקופה שבין אוקטובר 2023 למאי 2024 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ייבוא וייצוא עם טורקיה בשנת 2023, צילום: ללא קרדיט

17 אחוזים מתוכם מספרים על ירידה של בין  30-50 אחוזים ועוד 27 אחוזים מבין הנשאלים מדווחים על ירידה של בין 10-30 אחוזים. רוב מוחלט של הנשאלים צופה כי תהיה עליית מחירים של מוצרים מיובאים.

השאלה האחרונה בסקר התייחסה לצפי של היבואנים בכמה אחוזים יעלו המוצרים – הערכות היבואנים מדברות על עליה של כ-20 אחוזים בממוצע לפריטי יבוא הרלוונטיים.

נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן, צילום: יהודה פרץ

נוכח הנתונים הללו החליט תורג'מן לפעול למתן פיצויים בסך מיליארד דולר, שהם 20 אחוזים מסך היבוא הישראלי מטורקיה, ביחס ישיר לעליית המחירים הצפויה של פריטי היבוא מיעדים חלופיים.

"אם הממשלה רוצה לעצור את היבוא מטורקיה לחלוטין, אז היא תאלץ לפצות את היבואנים בסכום שנתי שיעמוד על ארבעה מיליארד שקלים בשנה. כפי שהמדינה יודעת לפצות את העסקים שנפגעו באזורים שפונו במלחמה, כך המדינה חייבת לפצות את היבואנים בעקבות החלטות למנוע יבוא מטורקיה".

ספינה עם מכולות בנמל חיפה, צילום: רויטרס

תורג'מן הוסיף כי "רוב מוחלט מבין היבואנים משוכנע כי צפויה עליה במחירי היבוא ופועל יוצא מכך הוא עליה במחירים לצרכן. יש כאן פגיעה נוספת בכיס של הישראלים, ושוב הממשלה היא שמאיצה את יוקר המחייה".

נציין כי עליית מחירי היבוא כבר קיימת בפועל כי ישנה הבנה בקרב ספקים בעולם על מצוקת סחורות בישראל והם לא מהססים לנצל אותה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר