מחיר התחרות: כך תוכלו לחסוך בחשבון החשמל

הקלה מבורכת בכיס: לראשונה - ב־25 ביולי שוק החשמל עובר מהפכה • רוב החברות מציעות כמה מסלולים וכל לקוח יכול לבחור את המסלול שמתאים לדפוסי הצריכה שלו • השר אלי כהן: "מדובר ברווח של 1,000 ש' נטו לארנק מדי שנה"

מונה בארון חשמל (אילוסטרציה). צילום: יהושע יוסף

לראשונה בישראל: ב־25 ביולי שוק החשמל ייפתח לתחרות עם פתיחת הרפורמה. במסגרת זו יתחרו כמה חברות מול חברת החשמל ועל כיסיהם של הצרכנים. 

החל מתאריך זה יוכל כל צרכן לבחור מאיזה ספק לרכוש את החשמל ולקבל הנחה של 5%-20% מתעריף החשמל בכל שנה. עד היום, רק צרכנים בעלי מונה חכם יכלו לעבור למספקים החדשים המספקים חשמל. כעת יתאפשר שיוך צרכנים למספקים גם ללא מונה חכם, מה שיאפשר לכל אחד לעבור לחברה אחרת כרצונו ולקבל תעריפים מוזלים יותר. יש לציין כי חברת החשמל תמשיך לתת שירות בכל תקלה לכל הלקוחות של כל החברות.

מבדיקה שערכנו עולה כי ניתן לחסוך 20%-5% בתעריף החשמל, דבר שיכול להיות משמעותי מאוד בחשבון החשמל. רוב החברות שנכנסו לשוק מציעות כמה מסלולים, וכל לקוח יכול לבחור את המסלול שמתאים לדפוסי הצריכה שלו.

אינפו,

ישנו מסלול קבוע אשר אינו מגביל לשעות מסוימות של שימוש. במסלול זה מציעות אלקטרה פאוור, סלקום אנרג'י, פרטנר פאוור והוט אנרג'י 5% הנחה בשנה הראשונה, 6% בשנה השנייה ו־7% החל מהשנה השלישית. אמישראגז מציעה החל מהשנה הראשונה 6.5% או 7% הנחה ללקוחות הגז של החברה ובזק אנרג'י ופזגז מציעות כל אחת 7% החל מהשנה הראשונה.

ברוב החברות, למעט אמישראגז ופזגז, ישנם גם מסלולי בוקר המותאמים לאנשים העובדים מהבית, למשל, או מסלולי לילה אשר מותאמים למי שמפעילים יותר חשמל בלילה. אם בוחרים במסלולים אלה אשר מוגבלים בשימוש, בהנחה שהם יותר מתאימים לדפוסי השימוש, כדאי לשים לב להבדלים בין החברות השונות.

כך, למשל, יש חברות כמו סלקום אנרג'י, פרטנר פאוור, בזק אנרג'י והוט אנרג'י אשר מציעות 15% הנחה בשימוש בבוקר, אך הן מגבילות את השימוש לימים א'-ה' ולמעשה השימוש לא כולל את סופי השבוע. סלקום אנרג'י, בזק אנרג'י והוט אנרג'י מציעות את ההנחה בשעות 7:00 עד 17:00 ואילו פרטנר פאוור מציעה הנחה בין 8:00 ל־17:00, שעה פחות.

חברת החשמל, צילום: יהושע יוסף

באלקטרה פאוור שיעור ההנחה הוא נמוך יותר. הוא עומד על 8% בשנה הראשונה, 9% בשנה השנייה ו־10% בשנה השלישית. עם זאת, אין הגבלה מבחינת ימות השבוע וההנחה מתחילה כבר בלילה מ־23:00 ועד 17:00 למחרת. מסלול הלילה מוצע אצל החברות ב־20% הנחה. בפרטנר פאוור, בזק אנרג'י והוט אנרג'י המסלול מוגבל לימים א'-ה' ואינו כולל את סופי השבוע. בבזק אנרג'י והוט אנרג'י מדובר ב־23:00-07:00. ובפרטנר פאוור - בין חצות ל־6 בבוקר. באלקטרה פאוור ובסלקום אנרג'י מדובר במסלול ללא הגבלת ימים ובשעות 23:00-07:00. בסלקום אנרג'י מציעים עוד טווח שעות. החברה מציעה הנחה בכל ימות השבוע בשעות 20:00-14:00.

אלי כהן, צילום: יהושע יוסף

אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות, אמר ל"ישראל היום" כי "אנחנו מדברים על הרפורמה הגדולה ביותר שנעשית בשוק הישראלי אחרי הסלולר. אני ממשיך בדרך של כחלון ושובר בצורה משמעותית את המונופול הכי ותיק של מדינת ישראל. זו בשורת ענק. באיזה מקום אפשר להרוויח 1,000 שקלים נטו לארנק מדי שנה? הרפורמה תחזיר לצרכנים לפחות שני מיליארד שקלים.

"מדובר באותו מוצר במחיר יותר נמוך, והתיקונים ממשיכים להיות מסופקים על ידי חברת החשמל. אם ישנה תקלה, אפשר להתקשר ל־103. אנחנו כבר רואים שהתחרות מוזילה את החשמל ב־20%-5%. החשמל הוא הוצאה שלישית עד חמישית בכל בית ולכן אנחנו מדברים על מאות או אלפי שקלים נטו חיסכון בשנה בשיחת טלפון אחת פשוטה".

עד כה הצרכנים נתקלו בהגבלות כאשר רצו לעבור מחברה מסוימת אחת לאחרת, שכן הם היו צריכים להתקין מונה חכם בתשלום ולכן עד כה לא רבים עברו. כאמור, מעתה אין צורך להתקין מונה חכם, מה שיפשט את התהליך ויקל על הצרכנים לעבור חברה.

עמודי חשמל, צילום: אייל מרגולין ג'יני

חברת אלקטרה פאוור נכנסה לשוק מספקי החשמל הפרטיים כבר בינואר 2023, ומאז תחילת יוני 2024 החלה להציע ללקוחות בעלי מונה בסיסי להתנייד אליה, ובחברה אומרים כי  מאות לקוחות כבר הצטרפו. החברה ערוכה  לנייד לקוחות עם מונה בסיסי כבר היום, אולם בהתאם לכללים שקבעה הרגולציה, הניוד הראשון של לקוחות בעלי מונים בסיסיים יתרחש בחלון הניוד שבין 25 ל־30 ביולי.

בחברה אומרים כי  לפי הרגולציה, כל לקוח עם מונה בסיסי יידרש לשלוח תמונה של מונה החשמל שלו לחברת החשמל במהלך היומיים האחרונים של החודש על מנת לסיים את תהליך הניוד. באלקטרה פאוור מעריכים כי דרישה זו עלולה להקשות מאוד על הלקוחות אשר יידרשו לתעד את המונה בהתאם לדרישות חברת החשמל, אם הם לא יהיו בקרבת המונה בתקופה הנדרשת, או ייתקלו בקשיים להגיע או לאתר את המונה שלהם. בחברה ממליצים ליצור תהליך חלופי שיקל על הלקוחות החדשים להתנייד.

לגבי טענה זו אמר כהן, "מדובר בתהליך קל מאוד וזו הקלה משמעותית. בעבר היה צריך לחכות לטכנאי שיבוא ויקרא את המונה. כל מה שצריך זה לקחת את הטלפון, לצלם במכשיר הנייד ולשלוח. זה לוקח דקה וחצי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר