משרד העבודה: לאילו מקצועות יהיה ביקוש גבוה בעתיד ומי צריך לחשוש?

מבינה מלאכותית ועד אנרגיה ירוקה: אלו המקצועות המבוקשים בעתיד • שר העבודה: "לזהות את המגמות המתפתחות בקצב שיא"

בינה מלאכותית (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

לאילו מקצועות יהיה ביקוש גבוה בעתיד? מניתוח מקצועות של משרד העבודה בעשור האחרון עולה כי המקצועות שנמצאים בדעיכה הם מנהלי מכירות, פועלים בתעשייה, מפעילי מכונות, כספרים, פקידים ומוכרים בחנויות. המקצועות שנמצאים בצמיחה הם תחום מסדי נתונים ורשתות, מפתחי תוכנה ומהנדסי חשמל ומקצועות בתחום הבריאות.

אגף אסטרטגיה, מחקר ותכנון מדיניות במשרד העבודה, ביצע ניתוח של המגמות בתעסוקה בעשור האחרון במטרה להבין כיצד השפיעו השינויים הגלובליים ביניהם השינויים הטכנולוגיים המואצים, הבינה המלאכותית, שינויי אקלים, מגיפות עולמיות ותהליכים כלכליים גלובליים על שוק העבודה בישראל. מניתוח השינויים, ניתן כבר לראות כי חלקם כבר השפיעו על שוק העבודה בישראל, וצפויים שינויים נוספים.

מקצועות העבודה של העתיד, צילום: גטי אימג'ס

שינויים אלו הביאו לעלייה בביקוש לעובדים בתחומים טכנולוגיים ובתחום מדעי הנתונים כמו משלחי יד בתחומי מסדי הנתונים, מפתחי תכנה ומהנדסי חשמל ואלקטרוניקה. בנוסף ניתן לראות עלייה בכמות העובדים גם בתחומי הבריאות והאבטחה.

מנגד ניתן לראות את ירידה בכמות המועסקים במקצועות המסורתיים כמו פועלים בתחומים שונים בתעשייה שמשקפת את המעבר לעבודה אוטומטית ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות בתעשייה. ואת הירידה בכמות הכספרים והפקידים בבנקים עם המעבר לשירותי בנקאות מרחוק.

דו"ח קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מדגיש כי ההתפתחות המהירה של הבינה המלאכותית תשפיע רבות על שוק העבודה, כאשר היא צפויה להעלות את הפריון והשכר אך גם להגדיל את האי-שוויון הכלכלי. לפי ניתוח של ה-IMF למידת החשיפה של מדינות ה-OECD לאימוץ שימוש ב-AI נמצא כי בישראל רמת החשיפה גבוהה יחסית.

כמו כן הניתוח של רמת המוכנות של המדינות לאימוץ ה-AI שמתייחסת למספר פרמטרים, ביניהם השכלה, נגישות לאינטרנט, רגולציה ועוד, עולה כי רמת המוכנות של ישראל גבוהה יחסית למדינות ה-  OECDאך אינה גבוהה מספיק, ויש להשקיע בחינוך ובהגברת המיומנויות בחברה הישראלית על מנת להגן על העובדים שלא יישארו מאחור.

השינויים המהירים בשוק העבודה מחייבים התאמה מתמדת וחשיבה קדימה. מומחים מצביעים על מספר תחומים שעתידים להיות מבוקשים במיוחד בעשור הקרוב:

בינה מלאכותית ומדעי הנתונים: ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך עולה הצורך במומחים שיידעו לפתח, לתחזק ולהפעיל מערכות מבוססות בינה מלאכותית ולנתח כמויות גדולות של נתונים. מקצועות כמו מדעני נתונים, מפתחי אלגוריתמים ומומחי למידת מכונה יהיו מבוקשים במיוחד.

בריאות וטיפול אישי: עם ההזדקנות המואצת של האוכלוסייה, מקצועות הבריאות והטיפול האישי צפויים לעלות בביקוש. רופאים, אחיות, מטפלים סיעודיים ומומחי רפואה טכנולוגית (כגון רפואה מרחוק ורובוטיקה רפואית) יהפכו לקריטיים.

אנרגיה ירוקה וסביבה: שינויי האקלים ודרישות לאנרגיה נקייה יובילו לצמיחה במקצועות הקשורים לאנרגיות מתחדשות וטכנולוגיות סביבה. מהנדסי אנרגיה ירוקה, מומחי סביבה ומהנדסי מחזור יזכו לביקוש גובר.

לוגיסטיקה ואוטומציה: עליית המסחר האלקטרוני והצורך בשרשראות אספקה יעילות יגרמו לעלייה בדרישה למומחי לוגיסטיקה ואוטומציה. אנשי מקצוע בתחום יזדקקו למיומנויות ניהול שרשראות אספקה, רובוטיקה ואופטימיזציה.

החל מבידוד ועד טשטוש גבולות, לעבודה מרחוק יש גם אתגרים, צילום: freepik

עבודה מרחוק וניהול צוותים גלובליים: מגפת הקורונה האיצה את המעבר לעבודה מרחוק. בעתיד, חברות רבות יאמצו מודלים היברידיים או מרוחקים לחלוטין, מה שיגביר את הביקוש למנהלי צוותים גלובליים, מומחי טכנולוגיות עבודה מרחוק ומאמנים אישיים להסתגלות לעבודה מהבית.

שר העבודה יואב בן צור: "משרד העבודה מנטר את שוק העבודה כדי לזהות את המגמות המתפתחות בקצב שיא. שוק העבודה המשתנה מחייב אותנו להתאים את הקצאת המשאבים וההכשרות הן לעובדים והן למעסיקים. הביקוש למקצועות טכנולוגיים הולך וגובר בהתאם לכך אנו מגדילים את ההשקעה במכללות הטכנולוגיות והדבר נושא פרי, יותר נשים מאוכלוסיות מגוונות מסיימות לימודי הייטק ומשתלבות בענף, כשמשרד העבודה מלווה אותן ביעוץ וסיוע לפני ההכשרה ועד להשמה בעבודה. בימים אלו יוצאות לדרך תכניות נוספות שיסייעו בהגברת גברים חרדים וערבים בתעסוקה".

יואב בן צור (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

יפעת סיטרואן, סמנכל"ית אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד העבודה, מסבירה: "חשוב להתעדכן במגמות האחרונות בשוק העבודה ולהיות גמישים ונכונים ללמוד מיומנויות חדשות. הכשרה מתמשכת והרחבת הידע והכישורים המקצועיים יהוו יתרון משמעותי בעידן שבו השינויים מתרחשים בקצב מהיר והם קריטיים לצמצום הפערים בחברה בישראל". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר