חשבונית עם "מס כחלון" // צילום: תומר מור. צילום: תומר מור

למי רלוונטית ואיך מתבצעת: כל מה שאתם צריכים לדעת על רפורמת ״חשבוניות ישראל״

רפורמת ״חשבוניות ישראל״ נכנסה לתוקף בחודש מאי האחרון ונוגעת לבעלי עסקים רבים - אספנו את השאלות הנפוצות ביותר שהעסיקו את בעלי העסקים והעצמאים

[object Object]

רפורמת ״חשבוניות ישראל״ נכנסה לתוקף בחודש מאי האחרון ונוגעת לבעלי עסקים רבים. אספנו את השאלות הנפוצות ביותר שהעסיקו את בעלי העסקים והעצמאים. על השאלות משיבה ליאור וילצ׳ינסקי, מנכ״לית חברת morning, שמפתחת פתרונות פיננסיים וטכנולוגיים להפקת חשבוניות וניהול העסק עבור עסקים קטנים ובינוניים. ב-Morning הנותנת מענה למעל 150,000 עסקים קטנים ובינוניים בישראל ריכזו עבורנו את השאלות הנפוצות בנוגע לרפורמה החדשה.

ליאור וילצ׳ינסקי, מנכ״לית morning, צילום: עומר פרידמן

למי רלוונטית הרפורמה החדשה?

״הרפורמה רלוונטית לכל עסק שמוציא חשבוניות מס או חשבוניות מס קבלה, כלומר עסקים מורשים וחברות בע״מ. עסקים פטורים, שמפיקים רק קבלות ולא חשבוניות, פטורים מהעניין".

האם סכום הסף המדובר כולל מע״מ?

״הסכום אותו קבעה רשות המיסים לא כולל מע״מ. כלומר, כל חשבונית בה הסכום לפני מע״מ גבוה מ-25,000 ש״ח חייבת מספר הקצאה. כלומר, אם הוצאתם חשבונית על סך 24,000 ₪ למשל, אין צורך במספר הקצאה גם אם תוספת המע״מ מקפיצה את הסכום אל מעבר לרף שנקבע".

איך מקבלים מספר הקצאה?

״חשוב לוודא שיש לכם חשבון פעיל בשירותי הדיגיטל של רשות המיסים כדי לקבל את האפשרות להפיק אונליין מספרי הקצאה. אם אין, צריך לפתוח אחד חדש באתר רשות המיסים. הגשת בקשה לקבלת הקצאה יכולה להתבצע בשתי דרכים – ידנית על ידי הגשת בקשה אונליין, שהיא גם האפשרות המסורבלת יותר היות והיא דורשת פעולה אקטיבית בכל פעם שמפיקים חשבונית מעל 25,000 ש״ח. הדרך הפשוטה והמהירה יותר היא באמצעות מערכות שמתממשקות עם רשות המיסים".

בניין רשות המיסים, צילום: יהושע יוסף

האם כל חשבונית חייבת מספר הקצאה?

״בשנה הראשונה (2024) נדרשים מספרי הקצאה רק עבור חשבוניות על סכום הגבוה מ-25,000 ₪ (לא כולל מע״מ). בשנה שלאחר מכן יופחת גובה הסכום ויעמוד על 20,000 ₪ – וכך הלאה מדי שנה במתווה יורד, עד שהסכום יגיע לחשבוניות על סך 5,000 ₪ ומעלה, מה שאמור לקרות בשנת 2028.

ברשות המיסים הוחלט כי בשנת 2024, השנה הראשונה שבה תיושם התוכנית, כל בקשה למספר הקצאה לכל חשבוניות מס תיענה אוטומטית בחיוב. עם זאת, החל מ-2025 והלאה ייבחנו הבקשות באופן פרטני ובהתאם לקריטריונים שנקבעו על מנת להבטיח כי אכן מדובר בעסקת אמת. על פי הרגולציה החדשה, בעסקאות שלא יקבלו מספר הקצאה מסיבות כאלה ואחרות, לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגינן, החל מהשנה הראשונה".

מה קורה אם עדיין לא התחברתי לרשות המיסים?

״על פי הרגולציה החדשה, לא ניתן יהיה לקזז מע״מ מחשבוניות שלא קיבלו מספר הקצאה מרשות המיסים. אפשר לקבל מספר הקצאה בדיעבד גם אחרי שהמסמך הופק, בכפוף למתן הרשאה לשרותי הדיגיטל של רשות המיסים".

האם גם הלקוחות שלי יצטרכו לתת הרשאה לרשות המיסים?

"לא, אבל כל עסק שמדווח למע״מ ומפיק חשבוניות גבוהות מ-25,000 ₪ יצטרך לוודא שהחשבוניות שהוא מפיק כוללות מספר הקצאה. הלקוח בעסקה חייב מצדו לוודא שהחשבונית או הקבלה שקיבל כוללות מספר הקצאה, על מנת שייוכל להזדכות על המע״מ".

האם ניתן לקבל הקצאה ידנית?

״כן, בהחלט. באתר רשות המיסים ניתן להגיש ידנית בקשה לקבלת מספר הקצאה עבור חשבוניות רלוונטיות. הבקשה הידנית לקבלת מספר הקצאה היא מסורבלת יותר ודורשת פעולה אקטיבית מצידך (חיבור לאתר, הגשת בקשה וכו׳) בכל פעם שמופקת חשבונית מעל 25,000 ₪. בהמשך, ככל שהסכום ירד, כמות הבקשות הפוטנציאלית רק תעלה, כך שלגמרי שווה לחסוך זמן עבודה, לבצע את החיבור דרך מערכת דוגמת מורנינג, ולהפוך את כל העניין לאוטומטי".

צילום: Splash News // החשבונית, צילום: צילום: Splash News //

האם גם חשבון עסקה צריך לקבל מספר הקצאה?

״לא. מספר הקצאה נדרש רק עבור חשבוניות מס וחשבוניות מס/קבלה בסכום גבוה מ-25,000 ש״ח לפני מע״מ. עם זאת, ניתן לקבל אישור הקצאה עבור חשבון עסקה, שהוא למעשה אסמכתה לכך שלאחר הפקת חשבונית עבור חשבון העסקה הרלוונטי, יתקבל מספר הקצאה".

האם ניתן לקבל מספר הקצאה מראש (לעסקה עתידית)?

״לא, בקשה למספר הקצאה רלוונטית רק עבור חשבוניות שכבר הופקו.״

האם אפשר לקבל מספר הקצאה רטרואקטיבית?

״כן. אם הפקת חשבונית בסכום גבוה מ-25,000 ש״ח ללא מספר הקצאה, ניתן יהיה להגיש עבורה בקשה לקבלת מספר הקצאה, ידנית או דרך המערכת שלנו) עד שנה מהיום בו הופקה. חשוב לשים לב: כדי שניתן יהיה להגיש בקשה רטרואקטיבית למספר הקצאה, החשבונית המקורית חייבת לכלול ח״פ או מספר עוסק של הלקוח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו