ביקוש לספרי פסיכולגיה וסיפורי 7 באוקטובר: "טראומת המלחמה הטביעה את חותמה גם פה"

מחפשים קצת נחמה בדפים: חגיגות שבוע הספר יתחילו בשבוע הבא - והישראלים משמרים את תדמיתם כ"עם הספר" • העוסקים במלאכה אופטימיים: "אנחנו רואים השנה שפע ספרים חדשים ועלייה גדולה בקריאה"

שבוע הספר במתחם התחנה בירושלים. צילום: יהושע יוסף

אפקט המלחמה משפיע גם כאן: חגיגות שבוע הספר הרשמיות יחלו בשבוע הבא ב־18 ביוני, אך כבר מתחילת החודש אפשר להיחשף למבצעים השונים.

כמו בתחומים רבים, למלחמה יש השפעה על אופי הקנייה של הצרכנים, והשנה יש ביקוש לספרים אשר קשורים לאירועי 7 באוקטובר.

אבי שומר, הבעלים של רשת "צומת ספרים", אמר ל"ישראל היום" כי "השנה יש אינפלציה של ספרים על ידי הוצאות הספרים וזה בהיבט החיובי. הוציאו השנה המון ספרים של סופרים ישראלים וגם המון ספרי ביכורים, ספרי עיון וספרי קריאה. עשרה ספרים שיצאו הם על 7 באוקטובר, ולמרבה ההפתעה קונים אותם. חשבתי שאנשים רוצים לברוח מהנושא, אבל קונים את כולם. זה מתחלק לשניים: יש כאלה שקוראים כעת הרבה ספרים, ויש כאלה שבורחים לטלוויזייה ואומרים שקשה להם לקרוא.

צילום: קוקו // אבי שומר, "צומת ספרים", צילום: קוקו

"ככלל, אנחנו לא רואים ירידה בקריאה אלא אף עלייה, בעיקר בתחום של ילדים ונוער. הדבר היחיד שבו הטיקטוק משפיע לחיוב זה על הקריאה של הנוער. יש קבוצה שנקראת בוקטוק, שהיא הקבוצה השנייה בגודלה בעולם, עם קהל גדול שנחשף לכל השקה של ספר חדש. בתחום של המבוגרים יש מעבר לכיוון העיון - ברשימות של רבי־המכר, חלק גדול מהרשימה מורכב מספרי עיון. בתחום של ילדים ונוער יש ביקוש גדול לספרי כראמל ולספרי קומיקס, וגם ברחבי העולם זה תחום שהולך וגדל.

"אנחנו מציעים שני ספרי קריאה ועיון ב־110 שקלים וספר שלישי ב־58 שקלים. שני ספרי ילדים ונוער ב־90 שקלים, וכל ספר שלישי ב־46 שקלים. נוסף על כך, בקנייה ב־100 שקלים מקבלים ספר במתנה מתוך מגוון ספרים".

צילום: משה שי // סטימצקי. מו"ל: "התסריט יכול לחזור על עצמו בקרוב", צילום: משה שי

לפי נתוני רשת "סטימצקי", טראומת המלחמה הטביעה את חותמה, כצפוי, עם גידול של 37% בספרי פסיכולוגיה וספרי מקור שיצאו בנושא האירועים הקשים של 7 באוקטובר והפכו לרבי־מכר, ובהם "יום אחד באוקטובר" של יאיר אגמון ואוריה אורבך, "היום השמיני: ישראל של היום שאחרי 7 באוקטובר" של מיכה גודמן, "מספר אישי 011023" של אלקנה כהן, ועוד.

לילך אטלי, סמנכ"לית המכירות של רשת "סטימצקי", אמרה ל"ישראל היום" כי "שבוע הספר הרשמי כולל יותר מ־50 ירידים שמתקיימים בשיתוף עם הרשויות המקומיות וכן דוכנים בקניונים. התלבטנו כיצד לקיים השנה את האירועים הללו. כמו כל דבר שקורה, אתה לא יודע איך בדיוק לנהוג, אבל לצד כל הדברים והימים הקשים הללו אתה רוצה להמשיך ולקיים מסורות.

"אנחנו רואים את ההשפעה של המצב על סגנון הספרים. למשל, יש ביקוש לספרי מתכונים של חקלאים מהעוטף וכן ספר מתכונים עם המאכלים האהובים על החטופים - ורכישת הספר היא תרומה מלאה למטה החטופים. זה נוגע בלב של האנשים. הספר 'יום אחד באוקטובר', שיצא בעקבות המלחמה, הדהים במכירות שלו. נוסף על כך, אנחנו מזהים עלייה בתחום של ספרי ילדים, בספרות הרומנטית, וכאמור בעולם של הפסיכולוגיה והנפש. אנשים חוו טראומה ב־8 החודשים האחרונים והם מחפשים פתרונות ומזור".

צילום: מאיר פרטוש // שבוע הספר בכיכר רבין בתל אביב. עדיין מלא במבקרים, צילום: מאיר פרטוש

לדברי אליעד רבי, מנהל רשת "סיפור חוזר", "אנחנו רואים כל הזמן עלייה בביקושים. במחצית הראשונה של 2024 חווינו עלייה של 35% באונליין ושל 20% בסניפים. לפחות מהנתונים שלנו, קניית ספרים לא הולכת להיעלם מהעולם. אנשים אוהבים לחפש ספרי יד שנייה מיוחדים ואת המגע והריח של הספר. המטרה שלנו היא להעביר אנשים עם חסמים תעסוקתיים להכשרה תעסוקתית. יש לנו 23 סניפים בפריסה ארצית עם עמדות מכירה, ויש לנו גם עמדות השאלה בחברות הייטק, מתנ"סים, ועוד".

באשר למחירי הספרים, ברשתות מציינים כי המחירים השנה דומים לאשתקד. לדברי אטלי, "המבצע הראשי השנה הוא שני ספרי ילדים ב־89 שקלים ושני ספרי קריאה ועיון  ב־109 שקלים. כל הספרים בעברית יוצעו ב־25% לחברי מועדון וב־20% הנחה למי שאינם חברי מועדון. אנחנו מאמינים שנמכור כמו שאנחנו רגילים למכור בתקופה הזו. בגלל שיש יותר אנשים שנשארים בארץ, יש יותר תנועה בקמעונאות בחצי השנה האחרונה. בסך הכל ענף הספרים הוא יציב".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר