הבנקים שולחים הודעה עם סך הריבית ששילמתם על המינוס: כך תחסכו נכון

החל מינואר נכנס לתוקף חוק חדש המחייב לראשונה את הבנקים לשלוח ללקוחות בהודעת סמס את סך העמלות ששילמו בחודש החולף • כל הדרכים למנף את זה להוזיל עלויות

צילום: יהושע יוסף (ארכיון) // סניף בנק הפועלים בתל אביב. חשבונות הלקוחות נותרו מוגנים. צילום: יהושע יוסף

החל מינואר נכנס לתוקף חוק חדש המחייב לראשונה את הבנקים לשלוח ללקוחות בהודעת סמס את סך העמלות ששילמו בחודש החולף.

עמלות אלה כוללות את עמלות העו"ש, עמלות המרת המטח בחשבון, עמלות המרת מט"ח בכרטיס הבנקאי (חברות כרטיסי האשראי המנפיקות כרטיסים חוץ בנקאיים לא מחוייבות לשלוח מסרון), עמלות ניהול תיק ניע, עמלות מסחר ועוד והן מוצגות כסכום אחד כולל. לקוחות שרוצים להבין את הסכום יכולים לצפות בפירוט העמלות בתיבת המסמכים.

קבלו חח - חגים וחיסכון // חגים וחיסכון? קבלו ח"ח, צילום: ללא

החל מיוני נוסף נדבך לחוק המחייב להכניס למסרון גם את הריבית ששולמה בחודש החולף על המינוס ועל הלוואות צרכניות.

תחילה ביקשו הבנקים דחיה ביישום החוק אך בהתערבות יו"ר ועדת כלכלה מיכאל ביטון החוק נכנס לתוקף באיחור קל בלבד. עם זאת, כיום רק כ50% מלקוחות הבנקים מקבלים את המסרון שכן מחצית מלקוחות הבנקים לא חתומים על שירות בנקאות בתקשורת המאפשר עדכון באמצעות סמס. בנוסף, רק חלק מהבנקים דוגמת פועלים מציגים את עמלת המרת המטח בכרטיס בעת שימוש בחול שכן יש מחלוקת פרשנית סביב חובת פרסום עמלה זו.

בעקבות שליחת המסרון נרשמה עליה של פי 6 בשיח ברשתות החברתיות על עמלות הבנקאים ועליה של פי 2 על עמלות המרת מטח בכרטיס. גם עצם המודעות לכך שהמינוס בבנק עולה לכם כסף ולא מעט, כבר עשויה לעזור לכם להתנהל יותר נכון. 

אבל מה עוד ניתן לעשות כדי להוזיל עלויות?

תתחילו להשוות - בידקו מהם שיעורי הריביות בשוק על הלוואות ופיקדונות בנקאיים, המינוס בבנק, תשלומים בקרדיט ואשראי מתגלגל בכרטיסי האשראי . ניתן לעשות זאת באתר בנק ישראל (חשפו בגוגל "קו המשווה – אשראי ופיקדונות").

מתוך קולקציית קופהבושקה, משפחת הניאון - בובות פורצלן בעבודת יד שהן גם קופת חיסכון, סטודיו רייש, צילום: הילה מרסל קוק

תדרשו מהבנק לקבל פטור מעמלות עו"ש

תדרשו פטור מדמי כרטיס או להנפיק כרטיס חוץ בנקאי ללא דמי כרטיס

להשוות עמלות המרת מטח בכרטיס מול חלופות. חופשה בחול של 20 אלף שקל כרוכה בעמלה של 600 שקלים על המרת מטח בכרטיס בנקאי רגיל. חלק מחברות האשראי משווקות כרטיסים עם עמלה מוזלת של 1% במקום 3% ובנק וואן זירו מציע ללקוחותיו כרטיס עם 0% עמלה.

⁠להשוות ולהתמקח על עמלות מסחר. אם הבנק לא מוזיל את העמלות לבחון מעבר לבנק אחר (הבנקים היום יותר נכונים לוותר על דמי המשמרת ושווה להשוות מול בנקים אחרים) או לסחור בבית השקעות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר