משרד האוצר מקדם הטלת מס נסיעה לרכבים חשמליים: סכום משמעותי שיכול להסתכם באלפי שקלים

במסגרת הצעת התיקון לתקציב 2024, נשקלת הטלת המס החל משנת 2026 • גובה המס שמציע האוצר מחושב עבור כל קילומטר נסועה, כאשר המרחק ייבדק אחת לשנה במכוני הרישוי • נכון להיום, רק רכבי מנוע בעירה פנימית משלמים מס בלו עבור הדלק שהם צורכים

תחנת טעינה של רכב חשמלי (להמחשה). צילום: ללא

משרד האוצר מקדם הטלת מס נסיעה על רכבים חשמליים בגובה 15 אג' עבור כל 1 ק"מ נסועה, כאשר מרחק הנסיעה ייבדק במכוני הרישוי אחת לשנה. זאת במסגרת חוק ההסדרים, אותו מתכוון משרד האוצר לאשר יחד עם התקציב המתוקן לשנת 2024, שיגיע לאישור הממשלה ביום חמישי הקרוב.

עימות בדיון על חוק התקציב; ח"כ לזימי: הממשלה ממשיכה במסע הבזבוז חסר האחריות

עם זאת, באוצר מתכוונים להטיל מס זה רק החל משנת 2026. נציין כי מדובר בסכום משמעותי, שיכול להסתכם באלפי שקלים למשק בית עם רכב חשמלי. לדוגמא, אם רכב חשמלי נסע 10,000 ק"מ בשנה, גובה המס יעמוד על 1,500 שקלים.

נכון להיום, נסועת רכבים חשמליים איננה ממוסה, וזאת בניגוד לנסועת רכבי מנוע בעירה פנימית, המשלמים מס בלו עבור הדלק שהם צורכים. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "גובה מס זה חושב כך שיהיה שקול למס הבלו אותו משלמים רכבי מנוע בעירה פנימית, בהתייחס לרכבים המתאפיינים בצריכת דלק יעילה, ותוך הפחתה של התועלות הייחודיות לרכבים חשמליים בהיבטים של הפחתת פליטות גזי חממה, זיהום אוויר והפחתת רעש".

נכון להיום, נסועת רכבים חשמליים איננה ממוסה. עמדת טעינה של רכב חשמלי, צילום: יוסי זליגר

עוד נכתב: "להשוואה, גובה מס הבלו על בנזין הוא כ-3.3 ש"ח לליטר. מס הבלו המוטל על רכב חדש עם צריכת דלק של 17 ק"מ לליטר הוא כ-19.4 אג' לק"מ ועבור הרכבים באחוזון ה-20 מבחינת צריכת הדלק (19 ק"מ לליטר) מס הבלו עומד על כ-17.4 אג' לק"מ. את התועלות היחסיות של הרכב החשמלי (כ-3 אג' לק"מ בהשוואה לרכב חדש, ומעט פחות מזה ביחס לרכבים היעילים ביותר) ניתן לשקף באמצעות הפחתת המס בהיקף זה, וכך לקבל מס בגובה כ-15 אג' לק"מ,  וזאת בהסתמך על ערכי עלויות הפליטה המופיעים בספר הירוק של המשרד להגנת הסביבה ועל מחקרים בינלאומיים".

באוצר מסבירים כי על מנת למזער את הפגיעה בכניסת הרכבים החשמליים בשנים הקרובות, ועל מנת לאפשר די זמן לגיבוש המנגנון התפעולי של המס, הסעיף קובע כי המס יוחל רק החל משנת 2026.

מדובר בסכום משמעותי, שיכול להסתכם באלפי שקלים למשק בית עם רכב חשמלי. משרד האוצר, צילום: אורן בן חקון

זאת גם מתוך הנחה התואמת את הנחתם של גופי מחקר ומדיניות מובילים בעולם, כי מחיר הרכבים החשמליים צפוי לרדת בשנים הקרובות עד שיהפוך תוך מספר לא רב של שנים לתחרותי אל מול מחירי רכבי מנועי בעירה פנימית, גם עם הטבות מיסוי ורגולציה מצומצמות בהיקפן, ואפילו בלעדיהן.

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה: "ישראל חייבת רפורמה כוללת וצודקת במיסוי רכבים שתחול על כלל הרכבים ולא רק על הרכבים החשמליים. צריך להגדיר מטרות לרפורמה, לדוגמא הקטנת הגודש, מעבר לתחבורה ציבורית וגם עידוד תחבורה חשמלית. הטלת מס נסועה רק על רכבים חשמליים לא תשיג שום מטרה והיא תפגע בביצועים הכלכליים של ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר