תיעוד שפרסמו החות'ים על השתלטות הספינה בים האדום

האיום החות'י על הים: צפויות העלאות מחירים בשל התארכות מסלולי ההפלגה של ספינות המשא

הענף הראשון להיפגע: ייבוא כלי רכב, בעיקר החשמליים המיובאים מסין • ובהמשך - כל המוצרים המיובאים שלא מאירופה

ארגון הטרור החות'י בתימן איים היום (שבת) כי לא יאפשר מעבר של כלי שיט מכל מדינה לכיוון ישראל והדגיש: "אם לא ייכנסו לרצועת עזה המזון והתרופות הדרושים, הספינות יהפכו למטרה לגיטימית עבור הכוחות שלנו".

לאיום זה יכולות להיות השפעות כלכליות רבות, שכן פגיעותן של הספינות השטות בים האדום ובמפרץ הפרסי לאיומים אלו תאריך את מסלולי ההפלגה של ספינות המשא, דבר העלול לייקר מוצרים מגוונים כדוגמת מוצרי חשמל, אלקטרוניקה ואף כלי רכב - אשר מסלולי הייבוא והייצוא שלהם עוברים במתחמים הימיים הנתונים תחת טווח הטילים של החות'ים.

לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, "האיום החות׳י על ההובלה הימית לישראל עלול להביא למחיר כלכלי כבד ליוקר המחיה ושרשרת האספקה. היקף ייבוא סחורות לישראל הינו כ-400 מיליארד שקל לשנה, כאשר 70% מהם מגיעים בהובלה ימית".

טלוויזיות מיובאות מהמזרח. יתייקרו, צילום: יהושע יוסף

הרצוג מסביר כי ההשפעה של האיום החות׳י באה לידי ביטוי בשלושה מישורים: המישור הראשון הינו התייקרות עלויות הביטוח בהובלה ימית לישראל, כתוצאה מעלייה בפרמיית הסיכון. המישור השני הוא השפעת שינוי מסלול ההפלגה של אוניות מהמזרח לישראל, כאשר במקום לעבור דרך מיצרי באב אל מנדב והים האדום, ייאלצו להשתמש בנתיב הפלגה שונה המקיף את יבשת אפריקה. המשמעות היא הארכת משך זמן ההפלגה ב-30 יום (!) והתייקרות מחיר ההובלה הימית.

המישור השלישי עשוי להתבטא בכך שחברות ספנות זרות יימנעו לחלוטין מלהגיע לנמלי ישראל, כדי להימנע מסיכונים, או בשל מגבלות חברות הביטוח.

לזכור שקיים גם משבר בהובלה האווירית

לדברי הרצוג, "סין הינה מדינת המקור הגדולה ביותר ליבוא ימי לישראל, ומהווה כ-20% מהיקף היבוא לארץ. ייבוא משמעותי מהמזרח קיים גם מקוריאה הדרומית, המדורגת כמקור היבוא השישי בגודלו לישראל". הרצוג מוסיף ומציין כי ההשפעה יכולה להיות מורגשת מבחינת זמינות מוצרים. לדבריו, "היבוא מהמזרח הוא של מוצרים סופיים, וגם של חומרי גלם, ולכן יתגלגל לעליית מחירים גם בתעשייה. צריך לזכור שהמשבר בהובלה הימית בא על רקע מצב שבו מאז פרוץ המלחמה יש גם משבר בהובלה האווירית, בשל הירידה בפעילות טיסות לישראל. לכן, יוקר המחיה מושפע כעת ממשבר כפול - הן בהובלה ימית והן בהובלה אווירית.

"זה צפוי להשפיע על הכיס של כולנו, באמצעות התייקרות מחירי מכוניות, מכשירי חשמל ורהיטים, וזה עלול להתגלגל גם למחירי מזון ומוצרי צריכה כתוצאה מהתייקרות עלות הובלת חומרי הגלם.
הפגיעה הכלכלית היא גם בתעשייה הישראלית שמייצרת למשווקי המזרח, בעיקר התעשייה הכימית".

ספינת משא של חברת צים, צילום: אי.פי (ארכיון)

השפעה משמעותית על מחירי הרכב
גורם בתחום ייבוא הרכב אמר ל"ישראל היום": "חברות הביטוח העלו את מחירי פוליסות הביטוח סיכון, והדרך של המסלול ההפלגה התארכה. האוניות יגיעו דרך מיצר גיברלטר ולכן זו הארכה של 30 יום. בעקבות זה, עלות השינוע תעלה. המחירים עשויים לעלות במאות דולרים לרכב, תלוי באיזה דגם מדובר".

גיורא פלונסקר - סמנכ"ל בכיר בחברת "Marsh MecLennan" - השלוחה הישראלית של ברוקר הביטוח הגדול בעולם: "משלוחי רכב רבים מגיעים מהמזרח לאילת. אם האלטרנטיבה היא לאשדוד, יתחייב שינוי נתיב ההובלה כך שיקיף את אפריקה - ואז מדובר בייקור הובלה שתשורשר בוודאות גם למחיר הרכב.

מכוניות חדשות. יתייקרו, צילום: יהושע יוסף

"בנוסף, ככל שיבוטלו משלוחים מהמזרח שמתוכננים לעבור דרך תעלת סואץ, ובמקום זאת יקיפו את אפריקה, ההשפעה תהיה על מחירי מוצרים נוספים. מעבר לכך, היה ויהיה עדיין רצון לשלוח לאילת, גם מחיר הביטוח הימי יעלה, וכאן נוצרת השפעה נוספת על המחיר הסופי לצרכן".

גורם בענף הרכב מחדד את השינוי הצפוי: "ב-1.1 חלק מהותי מכלי הרכב החשמליים צפויים להתייקר בעקבות עליית המס על מתחם זה. חברות רכב רבות רצו להקדים את המועד ולהגיע למצב שיהיו להם רכבים במלאי לפני ה-1.1 - זאת על-מנת שיוכלו לשחרר את הרכבים מהמכס ולמכור יותר בזול בזכות שיטת המס הישנה. יבואנים שתיכננו מבעוד מועד שהמשלוחים יגיעו לפני כניסת המס והם אכן הגיעו - עליהם אין השפעה. אספקת הרכבים שמתעכבים כעת בגלל השפעת החות'ים והסיבוב שהספינות עושות כעת, מושפעים קודם לכל בגלל שמדובר במס גבוה יותר, בכ-10-15%. ההשלכות של עניין זה הן פגיעה בתחרות, כי הרכבים הללו לא יוכלו להתחרות בשוק. המגבלה היא בעיקר על האוניות שמגיעות מדרום מזרח אסיה, מסין ומיפן".

פגיעה משמעותית ברכבי המיובאים מסין

פלוסנקר מדגיש כי יש רכבים שהאיום של החות'ים לא יפריע להם, כמו רכבים אירופאיים. "אבל", הוא מציין, "בתקופה האחרונה 1 מכל 7 רכבים שנמכרו במדינת ישראל היה רכב מסין. רובם ככולם הם רכבים חשמליים - ומדובר בפגיעה גדולה. לזה יש להוסיף את עליית שער היורו והדולר מאז תחילת המלחמה, ואת הארכת המסלול והביטוחים - וכל הגורמים האלה בוודאי יביאו לעליית מחירים. זה גורם לכך שהאוטו הוא לא תחרותי יותר, כי המחירים שלו לא תחרותיים.

"אני חושב שבגדול כל העלאת המס שמתוכננת, תקטין את היקף הרכבים החשמליים שיירכשו. בנוסף לזה שהרכב החשמלי יהיה גם יותר יקר, יש לו הרבה חסרונות קיימים וידועים, כמו מגבלות טעינה, חדשנות והעובדה שאתה לא יודע להתנהל איתו .

"עד כה לפחות המחיר היה יותר זול. ברגע שהמיסים עולים והמחיר לא זול, למה לאנשים לקנות רכב חשמלי? זה מנוגד למה שקורה בעולם. שם רוצים לקדם את הרכבים החשמליים מסיבות של זיהום אוויר. הגידול במיסוי הוא משמעותי מאד. אם מסתכלים על מחירי הרכב, שהם גבוהים ממילא, ועל זה מוסיפים מיסוי, יש לזה משמעות. זה עוול. לא הגיוני שהסיפור הזה של החות'ים יגרום לפגיעה של תחרות בסקטור של הרכבים החשמליים. המדינה הייתה צריכה לפתור את זה ולדחות את המיסוי לחודשיים, עד שהאוניות יגיעו. אנחנו כל הזמן מדברים על כמה התחרות חשובה, וצריך לדאוג לזה שתהיה תחרות בריאה".

מי -רון לוי, סמנכ"ל הרכב של קבוצת לוי יצחק, חושב שההשפעה על מחירי הרכב בעקבות התקפות החות'ים תתקיים אם המלאים בארץ ידלדלו. לדבריו, "כרגע יש מלאים מספיק גדולים, אבל ברגע שהם ידלדלו, ואם חס וחלילה האיום הטרוריסטי יימשך, כמובן שתהיה השפעה על תחום הרכב. ברגע שייווצר ביקוש ולא יהיו רכבים, אני מניח שהמחירים יעלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו