ד"ש מהאינפלציה: ערב ראש השנה החדשה, מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב־0.5%, מה שהוביל לזינוק בקצב האינפלציה השנתי ל־4.1% - יותר מהתחזיות המוקדמות, שעמדו על עלייה של 0.3%-0.4% בחודש אוגוסט ושל 3.9%-4.0% בשנה האחרונה.
נזכיר כי בחודש שעבר הסתכם נתון האינפלציה השנתי ב־3.3% - מה שעורר אופטימיות זהירה בנוגע להמשך המדיניות של בנק ישראל. הזינוק לרמה של 4.1% כעת מעלה סבירות לכך שריבית בנק ישראל תעלה שוב בחודש הבא, ותעמוד על רמה של 5%.
יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, מעריך: "ללא ייסוף חד בשקל או מדד מפתיע נמוך בספטמבר, בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב־23 באוקטובר". לדבריו, "מדד אוגוסט הגבוה עם סימני 'אינפלציה דביקה', בפרט במחירי השירותים (כולל שירותי דיור), תומך בהעלאת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל. לאחר פרסום מדד ספטמבר (בהנחה שיעלה ב־0.2%) קצב האינפלציה צפוי לעלות ל־4.2% - כלומר התרחקות נוספת מיעד האינפלציה".
בגלל פיחות השקל
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד״ר גיל בפמן, הגיב לנתוני המדד שהיו גבוהים מהצפוי, ואמר: "החלטת הריבית הבאה תהיה במחצית השנייה של חודש אוקטובר, לאחר פרסום מדד ספטמבר ומידת ההפתעה במדד זה, לצד התפתחות שער החליפין של השקל, ותשפיע על הסיכויים להעלאת ריבית נוספת". בפמן מעריך: "האינפלציה ב־12 החודשים הקרובים צפויה להיות כ־3.0%-3.5%. מדובר בסביבת אינפלציה הגבוהה מן הגבול העליון של יעד יציבות המחירים".
הזינוק באינפלציה שנרשם החודש נובע משתי סיבות עיקריות - פיחות השקל, שכבר נותן את אותותיו ומייקר מוצרים מיובאים ואת הטיסות לחו"ל; וסיבה טכנית (מדד אוגוסט 2022, שהיה שלילי, יוצא מהחישוב ומוחלף על ידי מדד אוגוסט 2023, שכאמור עלה ב־0.5%).
נזכיר כי זאת כבר השנה השנייה ברציפות שמשרד האוצר מסבסד את מחיר הדלק על ידי הורדת מס הבלו - שעולה לקופה הציבורית מיליארדי שקלים. בזכות האסטרטגיה הזאת מחיר הדלק נשאר קבוע, מעט מתחת ל־7 שקלים.
אפקט מחירי הטיסות
לדברי מודי שפריר, אסטרטג השווקים הראשי בחדר המסחר של בנק הפועלים, "אם משרד האוצר לא היה מגדיל משמעותית את סבסוד הדלקים באוגוסט - אז המדד היה עולה באוגוסט בכ־0.65%. הסיבה העיקרית לעלייה החדה מהציפיות היתה הזינוק במחירי הטיסות לחו"ל".