מצוקה אמיתית: האם המשבר בענף הרכב אכן הולך ומחריף, או שמה מדובר בהאטה רגעית? לאור התקופה והשינויים הרבים שבה, החל ממצוקת חלפים שעדיין לא הסתיימה, דרך מעבר לצריכה של רכבים חשמליים והתאמת השוק, ייקור עלויות המימון לרכישת רכב בעקבות עלייה דרמטית בריבית בעת האחרונה ופיחות השקל בימים אלו - מצב זה צפוי לגרור עלייה של מחירי הרכב החדשים, האטה כללית במשק וצריכה פרטית נמוכה יותר.
לאור זאת צופים בדן אנד ברדסטריט כי גם בענף הרכב, אף שהוא נחשב לענף שאינו בסיכון גבוה, תהיה האטה ושחיקה ברווחיות בשנת 2023. למרות שחודש ינואר הסתיים עם תוצאות טובות, נראה כי הוא הושפע עדיין ממסירות ומביקושים קודמים משנת 2022.

ענף הרכב, ובייחוד מקטע הליסינג, סובל מחשיפה גבוהה לשינויים בריבית, כאשר לחברות בענף יש צורכי הון גבוהים לטובת הצטיידות והחזקת ציי הרכבים, ולכן צופים בחברה כי עיקר האתגרים בענף יעמדו בפני חברות אלה. בגלל צמצום עובדים בלא מעט חברות במשק וכן בענפי המגרשים וסוחרי הרכב הפרטיים, שם חלה קפיצה ופתיחה גבוהה של עסקים, הצפי הוא ש־25% מהעוסקים בתת־התחום הנ"ל לא ישרדו את השנה הקרובה, בין אם ייקלעו לקשיים או יפסיקו את הפעילות לחלוטין.
בדן אנד ברדסטריט אומרים כי שנת 2023 התחילה בסערה מבחינת כמות מסירות, כאשר בינואר 2023 נמסרו למעלה מ־47,000 רכבים חדשים, נתון הקרוב לשיא מסירות בחודש בודד.
המגמה תמשיך
לדברי רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט, "השילוב של אינפלציה גבוהה, ייקור עלויות המימון הן למגזר העסקי והן למגזר הפרטי, והירידה הצפויה בצריכה הפרטית גרם החל מהמחצית השנייה של 2022 להעלאת רמת הסיכון הכללי במשק. מגמה זו צפויה להערכתנו להימשך גם בשנת 2023".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו