בעקבות הסלמונלה: כמעט 80 אחוזי ירידה ברווחים של שטראוס

מנכ"ל קבוצת שטראוס: "החוסן של שטראוס יאפשר לה לצאת מהמשבר באופן מוצלח, ואף לצמוח מתוכו ולהפוך לחברה טובה יותר" • פעילות הקבוצה באוקראינה הולכת וגדלה, על אף המלחמה

שטראוס, צילום: אנצ׳ו גוש - ג׳יני

קבוצת שטראוס מסיימת את הרבעון הראשון של 2022 עם ירידה של 79.2% ברווח הנקי ועלייה של 11.5% בהכנסות.

הקבוצה פרסמה הבוקר את דו"חות הרבעון הראשון לשנת 2022, שהושפעו מהותית מהריקול שביצעה החברה בסוף אפריל. השחיקה ברווח התפעולי נובעת בעיקר מאירוע הריקול, וכן מתוכנית ההתאמות במפעל של חברת סברה.

הצמיחה בהכנסות נובעת מהעלייה במכירות של שטראוס קפה, מגזר הבריאות ואיכות החיים ושטראוס מים. החברה מדווחת על הכנסות של כ־2.2 מיליארד ש', המהווים צמיחה של 11.5% אורגני. עם זאת, החברה רושמת פגיעה של 64.7% ברווח התפעולי, שהסתכמה בכ־102 מיליון ש', וירידה חדה של 79.2% ברווח הנקי לבעלי המניות, שהסתכמה הרבעון ב־43 מיליון ש'.

לדברי גיורא בר־דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס: "לצד צמיחה בפעילות הקפה הבינלאומית, לרבות התאוששות בפעילות באוקראינה, המשך צמיחה בפעילות חברת המים בישראל ובסין וצמיחה בכלל הפעילות בישראל - מתמודדת הקבוצה עם אתגר מורכב בסברה ובפעילות הממתקים בישראל.

"שטראוס קבוצה חזקה, שידעה כבר אירועים משבריים ומורכבים. החוסן שלה אפשר לה מאז ומעולם לא רק לצאת מהמשבר באופן מוצלח, אלא אף לצמוח מתוכו ולהפוך לחברה טובה יותר.

"האתגר הוא תפעולי, פיננסי ושיווקי. אני משוכנע כי החוסן הפיננסי והאנושי יאפשר לנו שיקום מוצלח וחזרה לצמיחה בטווח זמן לא ארוך.

"תהליך החזרת המפעל בנוף הגליל לפעילות נמצא בעיצומו. אנו עושים את כל המאמצים כדי להשלים את התהליך עוד לפני פקיעת המועד שנקבע על ידי משרד הבריאות, במטרה לחזור לייצר את מותגי הממתקים האהובים בהקדם האפשרי.

"במקביל, החברה ממשיכה במימוש תוכניות העבודה ובקידום המיקודים האסטרטגיים, תוך שימת דגש על עולמות החדשנות והפוד־טק וחממת The Kitchen. בהמשך לאסטרטגיה ולזכייה במכרז החממות - אנו משיקים בימים אלו את חממת The Kitchen Hub 2, עם שותפים בינלאומיים".

נכון למועד הדו"ח, עומד השווי ההוגן של אחזקות הקבוצה בחברות החממה על כ־412 מיליון ש', לעומת כ־149 מיליון ש' בתקופה המקבילה אשתקד.

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר־דעה, צילום: יהושע יוסף

השפעת הריקול של שטראוס באה לידי ביטוי בפגיעה במכירות של מגזר התענוג וההנאה, בסכום של כ־60 מיליון ש"ח. מגזר הבריאות ואיכות החיים, הכולל בין היתר את פעילות המחלבה, יד מרדכי וחטיבת האוכל, צמח ב־4.8%, לכ־669 מיליון ש"ח. המכירות של שטראוס ישראל ברבעון, כולל הפגיעה בחטיבת הממתקים, הסתכמו בכ־975 מיליון ש"ח - עלייה של 0.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובהפסד תפעולי של כ־15 מיליון ש'.

פעילות הקפה של החברה נהנתה מרבעון ראשון חזק, שהסתכם בצמיחה של 32.6% במכירות, עקב עלייה במכירות של מגזר הקפה הבינלאומי, עלייה במכירות של מגזר הקפה בישראל, וכן גידול ברווח התפעולי של 7%, לכ־105 מיליון ש'. פעילויות הקפה בברזיל, בפולין, ברומניה ובסרביה צמחו ברבעון זה בשיעור דו־ספרתי במטבעות המקומיים, והפעילות בישראל צמחה ב־2.7%. המכירות ברוסיה ובאוקראינה ירדו ב־13.3% במטבע המקומי, בשל המלחמה בין המדינות. במהלך חודש מארס התחדשה חלקית הפעילות באוקראינה, והיא נמשכת בהיקף שהולך וגדל במהלך הרבעון השני.

חברת סברה, יצרנית ומשווקת הסלטים המצוננים, סיימה את הרבעון הראשון בירידה במכירות של 32.4%, שהסתכמו בכ־97 מיליון שקלים, ועם הפסד תפעולי של כ־15 מיליון שקלים. זאת, בשל שיבושים במערך הייצור הנובעים מתוכנית ההתאמות של המפעל. מאחר שלא סופקו מוצרים לשוק, נתח השוק של החברה, המובילה את שוק החומוס בארה"ב, ירד מ־61.7% ל־45.8% ברבעון הראשון של 2022, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בשבועות האחרונים חזרה החברה לייצור ולמכירות בהיקף חלקי. החברה מעריכה כי המפעל יחזור לכושר ייצור מלא במהלך המחצית השנייה של 2022, וצופה כי הרבעון השני יסתיים בהפסד תפעולי של 17-15 מיליוני דולרים, ומתוכו סכומים חד־פעמיים בטווח של 8-6 מיליוני דולרים.

חומוס סברה ,

שטראוס מים סיימה את הרבעון הראשון עם הכנסות של כ־183 מיליון ש', ועם עלייה של 7.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, הנובעת מגידול במצבת הלקוחות וממכירת מכשירים חדשים בישראל. הרווח התפעולי של החברה הסתכם בכ־25 מיליון ש', ועלה ב־15.5% בעקבות הגידול במכירות בישראל ושיפור ברווח הנקי של פעילות חברת המים בסין, שצמחה ב־47.6%.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר