פרשת הסלמונלה בשטראוס: מניית ענקית המזון צונחת היום (שלישי) בקרוב ל-3%, זאת בהמשך לירידה אתמול של 2.15% - בסה"כ ירד השווי של החברה בקרוב לחצי מיליארד שקל. בשלב זה קשה להעריך אם המניה תמשיך לאבד גובה, והכל תלוי כמובן באם יהיו ריקולים נוספים וכמה מהר תחזור החברה לפעילות. במקביל, אייל דרור מנכ"ל שטראוס ישראל, עדכן כי הצרכנים יקבלו פיצוי כפול עבור מוצרי השוקולד של עלית שנרכשו.
על מנת לקבל את הפיצוי משטראוס, יש לעדכן באמצעים הדיגיטליים שיש את המוצר, מה התאריך והברקוד. אין צורך להחזיר את המוצר פיזית. לאחר מכן הצרכנים יקבלו תלושים לקבלת מוצרים אחרים, כאמור, בערך כפול.
דרור אמר בסרטון שהופץ היום כי "ביממה האחרונה אנחנו נמצאים בדיאלוג אתכם הצרכנים ומשתמשים לתת מענה לכל החששות שלכם. אני מקשיב לכם ומודע לעוגמת הנפש ואני מבקש לעדכן כי לצד כל הפעילות שאנחנו עושים בימים האחרונים בהתמודדות עם האירוע, כל לקוח ולקוחה אשר יפנו אלינו יקבלו פיצוי כפול, עבור מוצרי השוקולד של עלית שנרכשו. אני מודע לכך שזמני ההמתנה ארוכים במוקדי השירות ואנו מתגברים אותם כל העת. אני מבטיח שנחזור לכל הפונים גם אם זה יקח מספר ימים".
בין היתר, עדכן כי החברה ממתינה לתוצאות בדיקות המעבדה. "ברגע שנדע את התוצאות נעדכן אתכם. יש לנו מחויבות מלאה כלפיכם וגם ברגעים כאלה, אנחנו לוקחים על כך אחריות. בשם אלפי עובדי ועובדות שטראוס, אני רוצה להתחייב שוב שאנחנו עושים הכל כדי לתקן את התקלה בצורה יסודית ולהחזיר את המוצרים שלנו למדפים. תודה לכם על הסבלנות".
כאמור, היקף המכירות של קטגוריית הממתקים והחטיפים של חברת שטראוס עומד על כ-850 מיליון שקל בשנה, מתוך סכום זה מכירות מוצרי השוקולד מהוות בערך כ-50-70%, שהם 424-590 מיליון שקלים בשנה. ניתן לשער שתקופת הפגיעה במכירות תימשך כשלושה חודשים (שטראוס הודיעה על ריקול חודשיים אחורה וסביר כי ייקח עד חודש להחזיר את המפעל לייצור), ולכן מדובר בפגיעה של בין 100-150 מיליון שקל במכירות החברה. הרווחיות של הקטגוריה עומדת על כ-10%, כלומר מדובר בהפסד של כ-10-15 מיליון שקל נזק רק מפגיעה במכירות.
שר הבריאות הורוביץ מתייחס לפרשת הסלמונלה בשטראוס // צילום: משה בן שמחון
בנוסף, כפי שכבר כתבנו אתמול קיימות העלויות הנוספות – עלויות איסוף, עלויות ניקוי המפעל ועוד. את גובה העלויות הללו החברה תפרסם ככל הנראה בקרוב כיוון שמדובר בחברה בורסאית. נוסף על כך, יש לקחת בחשבון את התביעות הייצוגיות שהוגשה הבוקר בסך של חצי מיליארד שקלים.
"זה לא הפסד ששטראוס לא תוכל לעמוד בו. מדובר באירוע שהוא נקודתי לחברה. שטראוס מוכרת ב-9 מיליארד בשנה אז ההפסד של 150 מיליון שקל אובדן מכירות זה שני אחוזים בלבד, לא דרמטי. אבל האירוע עצמו יכול להיות נזק למוניטין של שטראוס", אומר אנליסט בכיר בתחום.
צריך לציין כי בריקולים קודמים שהיו בסדר גודל דומה, כמו למשל, פררו רושה באירופה, או של הקורנפלקס תלמה, הניסון מלמד שהאירועים מהסוג הזה נשכחים די מהר על ידי הצרכנים. ואולם, הריקול הנוכחי תופס את שטראוס בשנה מאתגרת במיוחד נוכח אירועים בטיחותיים דומים לאחרונה בארה"ב. כך ששנת 2022 צפויה להיות מאתגרת עבור הרווחיות של שטראוס.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו