הקורונה גרמה לירידה של כ-5 מליון מכוניות מהייצור העולמי

היקף הייצור שנפגם הוא רק חלק מהשפעות המגיפה, שגוררת אחריה התאוששות איטית מהצפוי

שנת 2021 מסתמנת כשנת התאוששות בעולם הרכב. ולמרות זאת המספרים עדיין לא מעודדים ולא מגיעים לתחזיות שניתנו מוקדם יותר השנה. לפי האנליסטים של S&P, תעשיית הרכב לא תחזור לייצור ואספקה רגילים עד לאמצע 2022.

עוד מאוברדרייב >>>

הצמיחה הצפויה השנה בשוק העולמי, לאחר שנת המשבר (2020) תהיה איטית מהצפוי, בין 2-4 אחוזים בלבד, לעומת תחזיות לצמיחה-כפולה בעבר. הסיבה העיקרית להאטה? אותו משבר שבבים עליו דיווחנו כאן לראשונה. המשבר האמור, החמיר במהלך הקיץ האחרון, אבל לא רק הוא באשמים. גם זן הדלתא של הנגיף, אילץ סגירה זמנית של מספר מפעלי שבבים ואת ההשפעה השלילית הזו נרגיש עד למחצית השני הבאה.

בכל הנוגע לשנה הנוכחית, הצפי הוא של ייצור כ-80 מכוניות חדשות ברחבי העולם, לעומת הצפי ל-83-85 מכוניות השנה. ירידה של מילוני כלי רכב שהיו צפויים להימכר ברחבי העולם. למרות הצמיחה הנמוכה מהצפוי האנליסטים של הסוכנות סבורה כי לא יהיו השפחות שליליות על דירוג היצרנים, שמאזנם נשאר חיובי בזכות פעילות רזה יותר, עצירת ייצור ועוד צעדים שננקטו על ידם.

בעיה אחת שאין לה פתרון באופק מדברת על החולשה שהתגלתה במערכת האספקה העולמית. בעיה שתלווה אותנו גם לאורך השנה הבאה. המעבר למוצרים טכנולוגיים יותר, עלול לייצר שוב ביקוש מוגבר לשבבים ועושה רושם שהתעשייה אכן נוקדת צעדים להיערך למצב שכזה. שיתופי פעולה שנחתמו בין פולקסוואגן ואינפיניון, GM וקוואלקום, טויוטה ופנסוניק, סטלנטיס ופוקסקון ומרצדס עם אנוידיה, אמורים להבטיח שליטה טובה יותר על ייצור והובלה של השבבים הנדרשים לתעשייה.

האנליסטים של S&P מציינים גם שכל אלו, לא השפיעו על מגמת החשמול שסוחפת את תחום הרכב. התמיכה של תקנות סביבתיות וסבסוד כלכלי עושה רושם מתגבר על החששות מהפיתוח האיטי יחסית של תשתיות הטעינה. הסוכנות צופה נתח שוק של 15 אחוזים לרכב החשמלי בשנת 2022, אך עם הבדלים גיאוגרפיים משמעותיים; השוק הסיני יראה צמיחה חזקה במכוניות חשמליות בעלות נמוכה, בעוד שיצרניות הרכב המסורתיות יבססו את עצמן יותר ויותר באירופה ובארצות הברית, ויציעו יותר ויותר רכבים חשמליים יקרים יחסית. עוד צופים שם, שהצמיחה באירופה תורגש באופן משמעותי נוכח הפעילות המורגשת של המחוקק בנושא זה.

אם יתממשו התחזיות האלו, וכרגע נראה שזה בהחלט המצב, עתיד המשבר הזה להמשיך ולהשפיע על השוק המקומי. כבר היום ישנם דגמים חסרים בשוק שזמן ההמתנה עבורם עומד על חודשים. במידה והתעשייה לא תמצא דרכי התאוששות מהירות ומשמעותיות, צפוי המצב האמור להמשיך וללוות אותנו גם בשנה הבאה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר