אופנועים סינים הם לא משהו חדש, גם לא בשוק המקומי. הם טופטפו לכאן כבר לפני יותר מעשר שנים והתוצאה לא הייתה מרשימה במיוחד. צריך לזכור, בסין קיימים עשרות יצרני רכב ודו-גלגלי כיום. רובם ממשיכים לייצר העתקים זולים ולא איכותיים. חלקם הקטן, הם יצרנים רציניים, שמשקיעים במרכזי מחקר ופיתוח, פסי ייצור מודרניים ותוצרתם שונה ואיכותית.
CF-מוטו, משתייכת לזן השני של היצרנים הסיניים. ואת האישור ליכולת שלה נותנים שיתופי הפעולה שלה עם יצרניות גדולות ומוכרות. ק.ט.מ לדוגמה. לארץ מיובאים הטרקטורונים ורכבי השטח של החברה כבר 8 שנים ובנו לעצמם שם טוב בשטח. כעת, עם השקעה מוגברת של CF בתחום הדו-גלגלי, מגיעים לכאן אופנועי החברה. כרגע מגיעים לכאן נייקדים ואופנועי ספורט-תיור בנפחים של עד 650 סמ”ק כשבקרוב עתידים להגיע דגמים חדשים נוספים.
מה חדש?
ה-MT650 הוא נכון להיום פסגת ההיצע המקומית של CF-מוטו. מדובר באופנוע תיור עם ניחוח אדוונצ’ר קל, בנפח 650 סמ”ק, המציע על הנייר הרבה מאוד תמורת מחיר זעום. בקצת פחות מ-40,000 שקלים מקבלים אופנוע מרווח לשניים, עם סט מזוודות ננעל ופריק, מיגון רוח מתכוונן ומיגונים שונים לכל אורכו ורוחבו. אופנוע מקביל מתוצרת יפנית ידרוש למעלה מ-60,000 שקלים בעבור מפרט טכני דומה עם פחות אבזור. מעניין.

מפגש ראשון פנים אל פנים עם ה-MT650 מזכיר מעט את שיתופי הפעולה שלה עם יצרניות גדולות ומוכרות יותר. העיצוב מגיע מסטודיו קיסקה (מעצב את דגמי ק.ט.מ והוסקוורנה), חלקים אחרים (כמו אגזוז ובולם אחורי) נראים כאילו לקוחים מדגמים של יצרניות יפניות מוכרות. עם צמד המזוודות ומיגון הרוח הגבוה, ה-MT650 נראה לחלוטין כמי שיכול למשימות תיור ארוכות. איכות ההרכבה והחומרים מרשימה למעט רכיבים כמו מנופים, מתגים וכו’. בפינות האלו, מרגישים את המחיר הנמוך. גם ידיות כיוונון המשקף לדוגמה, מרגישות פשוטות למדי.
על הכביש
לחיצה על כפתור המתנע, ה-MT650 ניעור לחיים והשימוש בו מתגלה כחיובי. הנתון הרשמי מדבר על 61 כ”ס והוא בהחלט מרגיש חזק, אפילו יותר, בסל”ד גבוה. הוא מתחיל לייצר כוח ב-4,000 סל”ד ומתגבר משמעותית מעל 5,000 סל”ד. הדחיפה הזו ממשיכה עד לכ-9,000 סל”ד והמנתק קוטע את החגיגה ב-10,000 סל”ד. מנגד, הצליל לא מרגש ונרשמו ויברציות קלות בסל”ד גבוה, אבל בסופו של דבר זהו מנוע חזק, גמיש ויעיל מאוד. בשני ההילוכים הראשונים, לדוגמה, קל מאוד להניף את הגלגל הקדמי לאוויר. יחסי-ההעברה בתיבה מחולקים נכון ומאפשרים לך להישאר בטווח החזק בין הילוך להילוך ולהגיע למהירויות שלילה בזמן קצר. תפעול התיבה קל ומדויק בד”כ וידית המצמד קלה למשיכה. ניתן לבחור בין שתי מפות הצתה, ובשתיהן בסל”ד נמוך החזרה לגז ממצערת סגורה מעט קופצנית.
את הביצועים הטובים מגבה עוצמת בלימה מצוינת. תפעול ידית הבלם לינארי וטבעי. גם הרגלית השולטת בבלם האחורי מגלה אפקטיביות נאה. מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה בסיסית אך פעולתה טובה והיא לא ממהרת להתערב. ואם במערכות עזר מתקדמות עסקינן, בולטת בחסרונה מערכת בקרת משיכה. מערכת כזו, שהופכת נפוצה יותר ויותר הייתה משלימה לחלוטין את המפרט הנאה של ה-MT650. כאן הזמן לציין את מערכת התאורה בטכנולוגית LED שמציעה אלומה יעילה מאוד בקטעי רכיבה חשוכים.

ה-CF הזה תגלה לאורך רכיבת המבחן כשותף יעיל מאוד גם ביום-יום וגם בנסיעות ארוכות יותר. הוא מייצר נוחות טובה באוכף. המושב נמוך למדי ומרגיש גדול ורך. תנוחת הרכיבה זקופה וטבעית. הוא צר מספיק בכדי לאפשר חביקה קלה עם הרגליים והכידון הרחב קרוב מספיק לרוכב ולא דורש רכינה או מאמץ בכדי להגיע אליו. אל התנוחה הנוחה אפשר להוסיף גם את כיול המתלים, על הצד הרך של הסקאלה, שמייצר ספיגה טובה מאוד על אספלט עירוני שבור. מחוץ לעיר, ממשיך ה-MT650 להרגיש נעים ונוח. הספיגה עדיין טובה, תנוחת הרכיבה חסרת מאמץ ומיגון הרוח מסיט את עיקר הרוח מהרוכב גם במהירות שיוט על גבול החוקית במצבו הגבוה. מעל 5,000 סל”ד נרשמו ויברציות קלות בכידון וברגליות.
אם יש משהו שמונע ממנו לענות באופן מלא על הגדרת ‘אופנוע אדוונצ’ר’ אלו החישוקים. אדוונצ’רים בד”כ מקבלים חישוקים גדולים יותר והרציניים שבהם נעים על חישוקי שפיצים שהופכים אותם ליעילים יותר כאשר האספלט נגמר. ה-MT מצוייד בחישוקי 17 אינץ’ מלפנים ומאחור מה שמצביע על ייעודו כאופנוע כביש. זה לא דבר רע בהכרח כי האחיזה והניהוג המתקבלים טובים מאוד. ההיגוי קל יחסית וה-CF יורד אל הפנייה בצורה עגולה ונינוחה. היציבות הכיוונית בהטיה מצוינת ומשדרת בטחון רב. בעומס גבוה, הכיול הבסיסי מרגיש רך כאמור, אך לא מתנדנד ורכרוכי. מי שרוצה תחושה יותר נטועה גם במצבים כאלו, יוכל לכוונן את המתלה לפי העדפותיו. בסוף נסיעת המבחן שנעשתה בקצב גבוה, רשמנו צריכת דלק של 18.9 ק”מ/ל’.
שורה תחתונה
CF-מוטו הוא היצרן הסיני הדו-גלגלי הראשון שמגיע לארץ בחסות יבואנית גדולה ומוכרת (עופר-אבניר). לצד זה עומד כלי מרשים למדי – כשמתחשבים במחירו. ה-MT650 מראה שאופנוע סיני יכול להצטיין במקומות דינאמיים דווקא. אם אלו הביצועים, המתלים או התנהגות, ל-CF הזה אין במה להתבייש מול אופנועים דומים של יצרנים מוכרים ומובילים. הוא לא כריזמטי בשום מובן, ולמרות זה ניתן להפיק הנאה מרכיבה עליו.

מבט על רשימת ספקי המשנה ויצרני הרכיבים של האופנוע הזה, משלימה את הסיפור. המתלים מגיעים מקאיאבה היפנית, הבלמים של J.JUAN הספרדית, ניהול המנוע ומערכת ההזרקה מגיעים מ-BOSCH הגרמנים, ה-ABS של קונטיננטל והצמיגים של מצלר. איפה כן נותרה תזכורת למחיר הנמוך? בהיעדרות מערכת בקרת משיכה ובמתגים והמנופים הפשוטים. במידה והכלים האלו יוכיחו את עצמם כטובים ואמינים לאורך זמן, זה נראה כמו מחיר קטן מאוד לשלם עבור יכולת מגוונת וגבוהה בעלות סופר-נמוכה.
CF-מוטו MT650 מולטי-טורינג
מנוע: טווין מקבילי, 649 סמ”ק
הספק: 61 כ”ס
גיר: 6 היל’
בסיס גלגלים: 142 ס”מ
משקל: 218 ק”ג
מחיר: 39,900 שקלים
+ תמורה, יכולת כללית
– מתגים פשוטים