ענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס, מודיעה בימים אלו שצי הרכבים האוטונומיים שלה חצה את קו המיליון ק”מ. לפי החברה, יש רק קומץ חברות טכנולוגיה שיכולה להתגאות בכמות כזו של מרחק, ניסיון ואיסוף מידע.
באותה נשימה, ביאנדקס מבקשים להגדיל את צי הרכב האוטונומי הניסיוני. כרגע נעות כ-50 מכוניות אוטונומיות שלה ברחבי העולם, 3 מהן בישראל. בעתיד הקרוב מקווה החברה לעגל את המספר הזה ל-100 יחידות נעות , 10 מהן על כבישי ישראל. כבר היום, עובר הצי האוטונומי של יאנדקס כ-15,000 ק”מ ביום ואוסף כ-20 טרה של מידע.
החדשה המקומית מדברת על הרחבת האישור להפעיל את הרכבים האלו, ברחובות הצפופים של תל אביב. ולכבוד זה, הזמינה אותנו יאנדקס לחוות את תפקודה של המכונית האוטונומית ברחבי תל-אביב. זו חוויה מעניינת למדי, לשבת במושב האחורי ולראות את המכונית מתקלת את רחובותיה העמוסים של העיר העברית. מעניינת ומרשימה.
הנסיעה יצאה מאיזור גלילות, משם לאיילון-דרום, עלייה במחלף קק”ל וחזרה לכיוון גלילות. הנסיעה ארכה כמחצית שעה במהלכה התנהלה המכונית בכוחות עצמה. על ההגה מפקח מהנדס בטיחות של החברה, אבל הוא נשאר מובטל לאורך הסיבוב הזה. המערכת ביצעה את כל הפעולות בעצמה, בחירת נתיב, עצירה, תאוצה והשתלבות בתנועה. היו רגעים שהמערכת היססה לרגע קט. היתה גם בלימה חזקה אחת כשמכונית נדחפה לפנינו ברמזור.
איך יכולה המכונית הזו לנוע כך? התשובה מורכבת מכמה חלקים. יאנדקס מייצרים מפות מפורטות של כל איזור בו המכונית עתידה לתפקד. המפה המפורטת הזו, יחד עם היכולת של המערכת לאבחן את המיקום המדויק של המכונית, מכסה חלק אחד של הנסיעה. החלק השני, קשור ברדארים, לידרים וחיישנים הממוקמים על המכונית עצמה. אלו מסוגלים לייצר תמונה אמיתית של הקורה מסביב לרכב. האלגוריתם של יאנדקס לוקח את כל אלו ומייצר את מה שחווינו על הכבישים בתל-אביב, נהיגה אוטונומית מלאה.