רק עם קטנוע – לצאת מהפקק

יותר ויותר מכוניות על הכביש. התשתית לא מדביקה את הקצב. התחבורה הציבורית לא מספקת מענה יעיל. יש דרך אחת לצאת מהפקק ההולך וגדל ובעיות החנייה. אלו הצעדים בדרך לחופש

מצב התחבורה בישראל עלה על דרך ללא מוצא והשחרור לא נמצא באופק. למה שאנחנו מרגישים על הכבישים בכל יום, יש הרבה סיבות, כולן ידועות ומוכרות. תכנון התשתית מפגר אחרי קצב מכירות כלי הרכב. כמות המכוניות החדשות שעולות כאן על הכביש בכל שנה, לא תואמת את כמות האספלט הנסלל כאן. הניסיונות לשפר את מצב הכבישים, מתבטא בעבודות שמרעות את המצב יותר בעצמן.

עוד מאוברדרייב >>>

תחבורה ציבורית יעילה, זולה ומהירה, גם היא לא בנמצא. גם כאן, עבודות שנעשות לשיפור המצב, בפועל מסבכות אותו עוד יותר. על אלו אפשר להוסיף את בעיות החנייה בערים, את הזיהום הנגרם מכלי רכב וגם את עלות האחזקה הגבוהה. לכל אלו, קיימים פתרונות, חלקם בטווח של מספר שנים, אך השורה התחתונה ברורה. ישראל פקוקה.

מה שיכול להקל את המצב, החל ממחר בבוקר, עבור כמעט כל אחד, הוא הקטנוע. אותו רכב בסיסי, קטן וקל, שהומצא במאה הקודמת בכדי להציע לכל דורש התניידות זולה, יעילה ונקייה, עונה בדיוק על הבעיות בהן מצויה התחבורה בישראל. טווחי הנסיעה כאן קצרים יחסית, השמש זורחת אצלנו ברוב ימות השנה, ובנוסף מחקרים מראים שמעבר לשימוש בדו-גלגלי מפחיתים מיידית את הזיהום בערים.

זהו כאמור לא פתרון חדש, במדינות עם תנאי מזג אוויר דומים לשלנו (יוון, איטליה וכו’) נחשבים קטנועים לרכב פשוט וזמין לכל אחד. זהו לא פתרון שדורש תכנון מסובך, או תוכניות רבות שלבים. בבוקר אחד, פחות או יותר, ההגעה לעבודה הופכת מהירה, קפיצה פגישה הופכת לעניין של מה בכך ומציאת חנייה נעלמת מטרדות היום. כבונוס כאמור, צריכת הדלק של הכלים האלו זניחה מה שמוחק את הוצאות הדלק השוטפות ועל הדרך מוריד את הזיהום בהשוואה לשימוש ברכב, באופן ברור ומיידי.

קימקו מובי 125

איך עושים את זה? בקלות, יחסית. כמו בכל דבר, מתחילים בקטן. ההמלצה שלנו היא להתחיל קטנוע בסיסי ופשוט בנפח של עד 125 סמ”ק. כלים בסיסיים דוגמת קימקו מובי 125 או הונדה ויז’ן 110, נמצאים בכמות גדולה בשוק המשומשים. אפשר למצוא אחד מאלו במצב נאה בעלות של כ-5,000 שקלים ופשוטו כמשמעו לצאת לדרך. יש כאלו שיעדיפו כלים גדולים יקרים ובעלי יכולת גבוהה יותר. אבל לצעדים הראשונים, או לכאלו שתוהים אם זה מתאים עבורם – כלי קטן וזול – יהווה את ההתחלה הנכונה.

כך שבחרנו בכוונה להמליץ כאן על כלים זולים ובסיסיים יחסית. אלו לא קטנועים רבי יכולת עם מחיר בהתאם. המכלולים פשוטים, המהירות המרבית עומדת על כ-100 קמ”ש, והם קלים מאוד לתפעול ותחזוקה. אלו כלים המתאימים למי שגר בסמוך למרכזי הערים, ולא צריך לעבור ק”מ רבים במהירות גבוהה. הם מיועדים למטרופולין הפקוק בטווחים של 15-20 ק”מ לכל כיוון. כלי תחבורה בסיסי כאמור, הבנוי בדיוק לטפל בבעיה לשמה התכנסנו כאן.

תחזוקת הכלים האלו זולה למדי. הם נפוצים מאוד בשוק, כל מוסך יודע לטפל בהם, הם אמינים בצורה מופלגת ומחירי החלפים שלהם זולים. הוצאת הרישיון עבור כלים אלו היא פשוטה למדי. במידה ומבקש הרישיון הוא בעל רישיון רכב מעל 3 שנים, ניתן לקבל רישיון לקטנוע 125 ללא תיאורה, ללא שיעורים וללא טסט מלא. למעשה אחרי מספר שיעורי אוריינטציה (עלות שיעור כ-150 שקלים) ניתן לגשת למבחן שליטה במגרש.

הונדה ויז’ן 110

לאחר הוצאת הרישיון נדרשים לעוד כמה הוצאות, הכרחיות. ציוד בטיחות טוב הוא חובה. הצטיידו כמינימום בקסדה, מעילה וכפפות. העלויות כאן יכולות לנוע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפי שקלים וינועו בעיקר על פי נוחות, איכות ורמת הציוד המבוקש. הוצאה חשובה נוספת היא קורב רכיבה בסיסי באחד מבתי הספר לרכיבה מתקדמת הקיימים בישראל. העלות תעמוד כאן על פחות מ-1,000 שקלים עבור הדרכה בסיסית והכרחית לחיים על דו-גלגלי. השלב היקר ביותר, מעבר לרכישת הקטנוע עצמו, תהיה הביטוח. המחירים כאן ינועו בין 3,000 ל-4,000 שקלים בשנה. לביטוח חובה.

קטנוע קטן ובסיסי, ייעשה בדיוק את מה שהוא אמור לעשות. להפוך כל נסיעה לעבודה או לסידורים לעניין פשוט וקל. זה הזמן לתהות מדוע המדינה, שמשקיעה סכומי עתק בפרויקטים גרנדיוזים, שטרם קדמו את מצב התחבורה כאן, לא מושיטה יד לעזרה. במקום להפחית מיסוי על הקטנועים ואביזרים בטיחות, במקום לטפל במחירי הביטוח הגבוהים, במקום להעלות את המודעות, עושה רושם שהמחוקק בוחר דווקא להקשות על השוק הדו-גלגלי. אבל כפי שהראו נתוני השוק בשנת 2021, יותר ויותר אנשים מבינים שאין פשוט ברירה. מי שרוצה להיות נייד ברחבי הערים, לא יימצא פתרון יעיל אחר.

עולים על קטנוע העלויות

קטנוע 125 בסיסי (משומש): כ-5,000 שקלים

ביטוח חובה: כ-3,500 שקלים

יישור קו במוסך (תלוי במצב הקטנוע): כ-1000 שקלים

שיעור רכיבה מתקדמת: כ-800 שקלים

ציוד בטיחות: כ-1,000 שקלים

סה”כ: כ-11,500 שק

צילום תמונה ראשית: יהושוע יוסף

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר