סיכום 2024 בשוק ברכב הישראלי

שוק הרכב הישראלי עבר לא מעט טלטלות בשנה החולפת. עם זאת, למרות המלחמה והמצב הכלכלי הצליח לשמור על כוחו, כשעל הדרך התחוללו בו כמה תמורות משמעותיות. אז מה היה לנו ב-2024?

מדינת ישראל למדה לחיות בצל המלחמה, ואולי הדוגמה הטובה ביותר לכך היא שוק הרכב הישראלי. עם פרוץ המלחמה בשנה שעברה נכנס שוק הרכב כמו המדינה כולה להלם ראשוני שיחד עם אי הודאות גרמו לצניחה במכירות. אלא שכעבור מספר חודשים החלו להיראות ניצני התאוששות. גיוסי מילואים, מצב כלכלי לא פשוט, איומים של החות’ים מדרום והחרם הטורקי לא הצליחו להוציא משיווי משקל את שוק הרכב הישראלי. גם מחיר הכסף היקר ועליות המחירים לא עצרו את רוכשי המכוניות בישראל בדרך לאולמות התצוגה.

אמנם הנתונים המלאים של שנת 2024 טרם פורסמו, אך מניתוח דו”ח איגוד יבואני הרכב לחודשים ינואר עד נובמבר ניתן לקבוע בפירוש ששוק הרכב הישראלי התאושש והצליח לחזור לנפח פעילות דומה לזה שלפני פרוץ המלחמה. כבר בחודש ספטמבר האחרון נרשמה עליה במכירות בחודש נתון,  כאשר בסיכום 11 החודשים הראשונים של שנת 2024 עלו לכבישים כ-265 אלף מכוניות חדשות (כולל מוניות) – ירידה של כ-2.5% בלבד לעומת שנת 2023 כולה. על פי קצב המכירות הנוכחי, שנת 2024 אמורה להסתיים קרוב ל-280 אלף מכוניות חדשות שעלו על הכבישים.

הנתונים המעודדים הללו על מצב שוק הרכב טומנים אחריהם כמה התפתחויות ואירועים משמעותיים, חלקם אפילו היסטוריים, שהתרחשו השנה בענף. כדאי לתת עליהם דגש כדי להבין את התמונה הכללית, וגם להסיק מכך על מה שצפוי לנו בשוק הרכב ב-2025.

תמונות: יובל לוי, אופיר דואק, יצרן

החשמליות ממשיכות לזנק

אחרי הבאזז הראשוני, שנת 2024 לא הייתה שנה מוצלחת במיוחד עבור מכוניות חשמליות בארה”ב, ובעיקר באירופה. הביקושים למכוניות חשמליות בעולם המערבי ירדו הרבה מתחת לצפי של הרגולטורים והיצרניות מה שגורר את תעשיית הרכב האירופאית למשבר. בישראל לעומת זאת שוק הרכב החשמלי פרח בשנה החולפת ורשם שיאים חדשים. נכון לתחילת חודש דצמבר 2024  עלו לכבישי ישראל כ-62 אלף מכוניות חשמליות חדשות, כשהן מחזיקות בנתח שוק של כ-25%, כלומר כל מכונית חדשה רביעית שנמכרת בישראל היא מכונית חשמלית. מדובר בהשיג מרשים בפרט לאור העובדה שבאירופה נתח השוק של המכוניות החשמליות עומד על כ-15% בלבד. אגב, גם השנה המכונית הנמכרת ביותר בישראל צפויה להיות BYD אטו 3 כשב-BYD עצמה, שנכון לעתה מוכרת רק מכוניות חשמליות בישראל, היא המותג החשמלי המוביל בשוק.

עם זאת, אי אפשר להתעלם מסימן השאלה הגדול המרחף מעל המכוניות החשמליות שצפויות להתייקר ב-2025 עם עליית מס הקניה וביטול הטבות עידוד נוספות כמו אגרת רישוי מוזלת. העלייה במיסוי על מכוניות חשמליות עלולה להשפיע דווקא על הדגמים הגדולים והיקרים יחסית ברף הרבע מילון שקלים, אך את התמונה צפויים לאזן שלל דגמים חשמליים חדשים בסגמנטים עממים יותר כמו יונדאי אינסטר, BYD דולפין מיני ודונגפנג בוקס שבתמחור נכון צפויים להגדיל עוד יותר את נתח השוק של החשמליות בישראל בשנה הקרובה.

שנת הסין

נדמה לכם שאתם רואים המון מכוניות סיניות על הכבישים? אתם צודקים בהחלט. הפלישה הסינית לשוק הרכב הישראלי נמצאת בעיצומה, וגם במהלך השנה החולפת הגיעו ארצה שלל מותגי רכב חדשים מסין עם עשרות דגמים. כיום ישנם כבר כ-30 מותגי רכב פעילים מהרפובליקה העממית, והיד עוד נטויה, כשגם בשנת 2025 אנחנו צפויים לשלל השקות של דגמים סיניים בישראל.

יחד עם דגמים של יצרניות מערביות המיוצרים בסין ומגיעים אלינו הגיע נתח השוק של המכוניות המיוצרות בסין לשיא של כל הזמנים. למעשה, בשנת 2023 סין הייתה מדינת המקור המובילה בשוק הרכב הישראלי כשהיא עוקפת את דרום קוריאה שהובילה בשנים האחרונות. בשנת 2023 עלו לכבישי הארץ קצת יותר מ-47 אלף מכוניות שיוצרו בסין, עם נתח שוק של כ-17.5%. נכון לתחילת חודש דצמבר השנה יותר מ-59 אלף מכוניות חדשות שיוצרו בסין עלו על הכבישים, ובקצב המכירות הנוכחי מדובר על נתח שוק של כ-23%. תקראו את זה שוב. כמעט רבע מהמכוניות החדשות שנמכרו בישראל בשנה החולפת הגיעו מסין. תהיו בטוחים שזה לא סוף פסוק.

הטורקיות הנעלמות

המלחמה אמנם לא ממש השפיעה על רמת המכירות בשוק הרכב הישראלי בשנה החולפת, אבל החרם הטורקי שהגיע בעקבותיה השפיע באופן משמעותי על כמה מהדגמים היותר פופולאריים בשוק המקומי. בשנת 2023 הגיעו ארצה יותר מ-23 אלף מכוניות שיוצרו בטורקיה, קצת יותר מ-8% מכלל שוק הרכב. השנה הכמות הזו נחתכה בחצי כשנתח השוק צפוי לעמוד על 5% ואף פחות מכך. זה אולי לא נשמע כל כך רע, אבל צריך לזכור שהמכוניות שהגיעו מטורקיה ארצה וזכו לרישוי הגיעו בתחילת השנה או היו ממלאים קיימים, ולמעשה במחצית השנה האחרונה לא הגיעו ארצה מכוניות חדשות המיוצרות בטורקיה.

המספרים האבסולוטיים אולי לא גדולים ביחס לגודל השוק המקומי, אבל החרם הטורקי פגע בשתיים מהשחקניות החזקות בשוק הרכב הישראלי: טויוטה ויונדאי. ובעקבות כך גרם לכמה שינויים מהותיים. יונדאי נפגעה מהחרם באופן המשמעותי ביותר כאשר איבדה את ההובלה בשוק הרכב הישראלי עם ירידה מכ-42 אלף מכוניות שנמסרו ב-2023 ל-כ-30 אלף מכוניות שצפויות להימסר בסיכום 2024. הדגמים הבולטים שהובילו לירידה הזו ושיווקם בישראל נפגע עקב החרם הטורקי הן יונדאי i10 הפופולארית בקטגוריית מכוניות המיני, יונדאי i20 בקטגוריית הסופרמיני והקרוסאובר הקטן באיון שנעלמו מאולמות התצוגה בחודשים האחרונים.

טויוטה מצידה איבדה בהיצע המקומי את הקורולה, שבמשך שנים נחשבת לאחת מהמשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל, שאינה זמינה בגרסת הסדאן שלה מאז חודש מאי. לאחרונה חזרה הקורולה לישראל אך בגרסת הסטיישן שאינה מיוצרת בטורקיה, כאשר היבואן עדין מנסה לחדש את היבוא של גרסת הסדאן המבוקשת יותר ממפעלים אחרים.  בטויוטה ניסו לפצות על החיסרון במידת מה עם עם הפניית הלקוחות הפוטנציאלים לדגמי הקורולה קרוס, יאריס קרוס וה-C-HR. לבסוף הצליחה טויוטה לשמור על רמת המכירות ואף להגדיל אותה במעט, מה שהעלה אותה אל המקום הראשון בטבלת המותגים הנמכרים ביותר בישראל נכון לתחילת חודש דצמבר, כשהיא מקדימה את יונדאי במקום השני ואת קיה שסוגרת את השלישיה הראשונה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...