חודש ינואר הינו מסורתית החודש החזק ביותר במכירות הרכב מדי שנה בישראל, בשל הזמנות רבות שנעשות ברבעון האחרון של השנה, כאשר הלקוחות מבקשים מסירה בינואר כדי לקבל רישוי של השנה החדשה. גם ינואר השנה הסתיים עם מסירה של 37,347 רכבים חדשים, לכאורה זינוק אדיר מול חודש דצמבר 2023 בו נמסרו 4,738 מכוניות בלבד, אולם ביחס לינואר אשתקד נרשמה צניחה של 21% במסירות שמיוחסת למלחמה שמשפיעה על מצב רוח הלאומי, ההאטה הכלכלית והריביות הגבוהות במשק המקשות על המימון. האם זה מעיד על שנה קשה שבדרך? קשה עדיין להעריך אולם ההערכות בשוק הן שבחודשים הקרובים המכירות יהיו עוד טובות יחסית, בשל מלאים גדולים שהצטברו בארץ ואלפי מכוניות חשמליות ששוחררו מהמכס לפני עליית המס, כאשר ברבעון השני צפויה האטה משמעותית יותר.
אחד הנתונים המעניינים עם פתיחת השנה הוא המשך התחזקות תעשיית הרכב הסינית על חשבון מותגי הרכב הוותיקים, אשר מאבדים גבוה במהירות. לראשונה בהסטוריית הרכב המקומית, מכירות המותגים הסיניים הובילו את השוק בינואר והסתכמו ב-8,045 מסירות לעומת 8,040 מסירות של דגמים מדרום קוריאה ו-6,031 מסירות של דגמים מיפן.
אחת הסיבות העיקריות לזינוק הדרמטי במכירות הדגמים הסיניים, היא שליטתם בשוק החשמליות שזכה בינואר לשיא חדש בנתח השוק כאשר 23.2% מסך המכירות היו של דגמים 100% חשמליים, ו- 8,693 חשמליות נוספות שעלו לכביש השווים פחות או יותר לאחת מתוך 4 מכוניות חדשות. הזינוק האדיר במכירות החשמליות אינו מרשים דווקא את משרד האוצר שכבר מתכנן במרץ מיסוי חדש לחשמליות שיחל ככל הנראה עם העלאה משמעותית של אגרת הרישוי שעומדת כיום על 558 שקלים בלבד, במטרה לצמצם את הפגיעה בהכנסות האוצר ממיסוי.
למרות צניחה של 33% במסירות, יונדאי ממשיכה להוביל בבטחה את השוק המקומי ובינואר העלתה לכבישים כ-5,664 מכוניות והק׳ימה את קיה שירדה קלות (3%-) ומסרה 4,751 מסירות. BYD הסינית זינקה למקום השלישי עם צמיחה של 11% ו-3,331 מסירות, כולן חשמליות ועקפה לראשונה את טויוטה שמסרה 3,068 מכוניות וצמחה באחוז בודד. מאזדה סוגרת את החמישיה הפותחת עם צניחה של 42% ו-2,676 מסירות.
חשוב לזכור שבינואר נמסרה כמות גדולה של מכוניות לציי הרכב וחברות הליסינג שהצטיידו במלאים גדולים איתם ירוצו בחודשים הקרובים ומעניין יהיה לראות איך זה ישפיע על המכירות בחודשים הקרובים. מצד שני, המורדים החות׳ים בתימן עושים בלאגן וההערכות הן שבחודשים הקרובים שוב יהיה מחסור במכוניות בשוק המקומי אם הדברים לא יסתדרו במהרה.
למרות התחזקות תעשיית הרכב הסינית בשוק המקומי, הצמיחה המשמעותית בהיצע המותגים הסיניים המשווקים כיום בישראל (23 במספר !) גורמת לפריסת המכירות על-גבי מספר גדול של יבואנים וכך סובלים כמה ממותגי הרכב הסיניים ״הוותיקים״ לירידה משמעותית במסירות כמו ג׳ילי שמסרה 1,200 מכוניות (16%-), MG שמסרה 1,281 מכוניות (32%-) וצ׳רי עם 1,600 מסירות (55%-). הסובלים העיקריים הם מותגי הרכב האירופאים והיפניים שצנחו בחלקם משמעותית במכירות כמו סובארו (52%-), סיאט (61%-), סיטרואן (48%-), רנו (26%-), פיג׳ו (63%-) ושברולט (37%-). מנגד, פורד צמחה ב-184%, איסוזו ב-70%, ניסאן ב-49% ופיאט ב-82%.
כניסה מרשימה רשמו מותגי הרכב החדשים מסין : אקספנג שמסרה בחודש הראשון לשיווק 301 מכוניות וסמארט עם 263 מסירות, כאשר זיקר מסרה רק 20 מכוניות משום שלמעט רכבי מבחן ועוד כמה מסירות בודדות, מאות ההזמנות שהספיקה לצבור החלו להימסר רק בתחילת פברואר.
שוק היוקרה הוא הנפגע העיקרי בינואר עם צניחה של עשרות אחוזים במסירות, כאשר את חלקן ניתן בהחלט לייחס להתחזקות שוק הפרמיום-טק החשמליות (טסלה, אקספנג, סמארט, זיקר ועוד) אשר מושכות לקוחות רבים לעברן, הזוכים לחבילה כוללת לא בהכרח פחות מוצלחת, אך עם מחיר נמוך משמעותית בתמורה לוויתור על הלוגו היוקרתי בחזית, ועדיין עם מותג שנחשב לפרמיום. כך למשל מרצדס המשיכה להוביל את קטגוריית היוקרה עם 489 מסירות, אך גם עם צניחה של 67% במסירות. אאוד יירדה ב-49% ומסרה 385 מכוניות, ב.מ.וו ירדה ב-15% ומסרה 471 מכוניות, וולוו ירדה ב-42% ומסרה 220 מכוניות וג׳יפ ירדה ב-67% ומסרה 110 מכוניות בלבד. מנגד, ג׳נסיס היתה הצומחת ביותר ומסרה 171 מכוניות בחודש שיא שלה בארץ (12%) ולקסוס צמחה ב-11% עם 271 מסירות. טסלה אגב הסתפקה ב-7 מסירות בלבד, משום שאינה מחזיקה מלאי בארץ (המסירות היו של הזמנות שבוטלו עם הגעת הרכבים בסוף השנה החולפת) ואונייה ראשונה של טסלה לשנת 2024 אמורה להגיע לארץ רק במהלך פברואר. בקצה העליון נמסרו 3 מזראטי, 2 פרארי ובנטלי אחת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו