שוק מקומי: בצל המלחמה

יבואניות הרכב בישראל התגייסו לסייע בשלל יוזמות מאז החל מצב החירום במדינה. במקביל, למרות אי הודאות, מנסים בשוק לחזור לשגרה באופן מדוד

ישראל במלחמה והמשמעות הישירה של מצב החירום במדינה, מעבר להשפעות הביטחוניות, היא גם פגיעה משמעותית בפעילות הכלכלית במשק. שוק הרכב בישראל לא יוצא דופן וגם בו הפעילות השוטפת נפגעה משמעותית. בשבוע הראשון של מצב החירום הלאומי רוב סוכנויות הרכב היו סגורות או פעלו במתכונת מצומצמת. “התנועה באולם התצוגה ירדה לרמה אפסית כמו בימי הקורונה, ובכלל הרשת נרשמו מכירות בודדות במהלך כל השבוע” סיפר לנו סוכן מכירות באחת מהיבואניות הבולטות בענף.

אחרי ההלם הראשוני, ולצד הניסיונות לחזור לשגרה יחסית לפחות באזור המרכז, יבואניות הרכב מגיבות בהתאם. על פי הוראות פיקוד העורף, סוכנויות בדרום ובצפון הקרובות לאזורי העימות ישארו סגורות, אך בשאר חלקי הארץ ישנה חזרה הדרגתית לשגרה. כך למשל אולמות התצוגה של יוניון מוטורס, חברת המזרח ולובינסקי חזרו לשעות הפעילות הרגילות, אך במתכונת מצומצמת יחסית. כך גם באולמות התצוגה של פריזבי (קרסו לשעבר) במרכז הארץ, אך אלו יהיו פתוחות רק עד השעה 15:00 ואולמות התצוגה של קבוצת כלמוביל שיהיו פתוחים עד השעה 16:00.

מרכזי השירות של היבואנים שלא נמצאים באזורי העימות כמו אשקלון וקריית שמונה עובדים לרוב במתכונת רגילה, עם מתן עדיפות לרכבים של הצבא, כוחות הביטחון וארגוני ההתנדבות. יבואנים שזכו במכרזי רכב צבאיים מפעילים מערך של ניידות שירות למשאיות ורכבי צה”ל 24/7 כסיוע למאמץ המלחמתי.

מסירות של רכבים שכבר הוזמנו מתבצעות באופן רגיל, אם כי בעצימות נמוכה לאור הצמצום הכוח האדם. עם זאת, נכון לעתה השקות של דגמים חדשים, והיו אמורות להיות לא מעט כאלו עד סוף השנה הקלנדרית, לא צפיות להתבצע בזמן הקרוב. יוצאת דופן מההיבט הזה היא טסלה (כרגיל) שדגמי מודל 3 לאחר מתיחת הפנים כבר הספיקו לנחות בארץ.

החזרה לפעילות באולמות התצוגה מלווה ביוזמות כדי להקל על אזרחים שרכביהם נפגעו בפעולות הטרור. כך למשל קבוצת UMI מציעים הלוואת גישור ומימון מלא לרכישת רכב חדש ומשומש עד אשר יגיע הפיצוי ממס רכוש. חברות אחרות כמו אלדן ושלמה סיקסט העמידו רכבים חלופיים ללא תשלום לאזרחים שרכבם נפגע.

במקביל לניסיונות לשדר עסקים כרגיל, התגייסו יבואניות הרכב לסייע לא רק בתרומות, אלא גם ברתימת העובדים וצי רכבי ההדגמה לפעילות שוטפת של שינוע והסעות. חלק מהיבואנים כמו צ’מפיון מוטורס, סמלת ולובינסקי אף העמידו מוקד טלפוני שבו ניתן ליצור קשר ולקבל סיוע בדמות רכבי שינוע והסעות לחיילים וציוד מהעורף לבסיסי הצבא. יחד איתן, כמעט כל היבואניות מנדבות רכבים מסחריים ורכבי הדגמה לטובת עמותות העוסקות באיסוף תרומות, מזון וציוד לחיילים, מפונים ונזקקים בזמן מצב החירום.

קבוצת יוניון מוטורס תרמה מעל למיליון שקלים לתמיכה במשפחות הנפגעים והמפונים. החברה העמידה חמ”ל שבו עובדי החברה מצוותים לעמותות שונות כדי לבצע שינוע של ציוד ואוכל לאזורי הכינוס, כמו גם פינוי של תושבי הדרום וסיוע בדיור ואירוח. בנוסף משאילה החברה רכבים לטובת הקהילות והישובים שנפגעו.

גם קבוצת כדורי יבואנית סקייוול העמידה את רכביה לטובת ביצוע שינוע של חבילות ותרמה שמיכות וציוד לטובת מפוני הדרום. חברת המזרח הצטרפה גם היא ליוזמות שינוע ואף השאילה דיפנדר 130 כדי שישמש כאמבולנס שדה לטיפול בחיילים.

חברת כלמוביל העמידה את צי הרכב המסחרי שלה יחד עם למעלה מ-100 עובדים ומתנדבים לטובת פעילויות הומניטרית וסיוע לכוחות הביטחון. בנוסף תרמה במסגרת “פורום העסקים” כסף לרכישת ציוד ייחודי וטקטי לחיילים. בקבוצת פריזבי אימצו את אוגדה 98 לאספקת ציוד ומזון באופן שוטף, כשבנוסף הרימה החברה תרומה שח חצי מיליון שקלים לרכישת ציוד דרך הפורום לעסקים ותרמה טאבלטים לתושבים המפונים מעוטף עזה.

צילום: המרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...