באחד האמשים, כמאמר הסופר, ניגש אלינו בחור צעיר ועל פניו שאלה. היינו במהלך מבחן דרכים לרכב חדש, ואותו בחור תהה באיזו מכונית מדובר. עוד לפני שהספקנו לענות, הוא ציין שאביו בדיוק הזמין אחת כזו. כשאמר לנו את שם הדגם, התמלאנו פליאה. הוא ציין שאביו הזמין ג'נסיס GV, ואילו אנחנו נהגנו באותו הזמן ב־DS4.
מיותר לציין שאין שום קשר בין השתיים, הן אפילו לא מגיעות מאותה היבשת. לכן גמלה בליבנו החלטה: לכתוב את המדריך הזה, ולעשות סדר עבור העם היושב בציון. אז אילו מכוניות חשמליות מגיעות לכאן, מה מסתתר מתחת לעיצוב שלהן, ומה זה אומר לגבי מצבן של יצרניות הרכב?
שלוש הגדולות
נתחיל את הסקירה הכללית הזו משלוש יצרניות הרכב הגדולות בעולם, נכון למחצית הראשונה של 2022. טויוטה, פולקסווגן ויונדאי לא הגיבו באותו אופן או באותו הקצב למהפיכה החשמלית, אבל בסופו של דבר כולן הגיבו.
מי שמחזיקה את ארסנל הרכבים החשמליים המשמעותי ביותר כיום היא פולקסווגן, אולי הראשונה להגיב בקנה מידה גדול לדרישה החשמלית. ככזו, היא גם מתחילה להכות את טסלה בשוק האירופי. ההיצע של החברה מתבסס בעיקר על פלטפורמה חשמלית אחת (יש לה עוד) שמשרתת דגמים רבים. המותגים שנהנים כאן הם כל אלו הקשורים לפולקסווגן (אאודי, סקודה, סיאט, קופרה וכו'), כשלכל אחד מהם אפשר למצוא הטיה אחת של הפלטפורמה הזו (סקודה אניאק, אודי Q4 אי־טרון, ועוד).
אחרונה להגיב, אגב, היתה טויוטה, ולראיה - מכוניות חשמליות שלה עדיין לא נעות על כבישי ישראל (אבל יתחילו בקרוב). בטויוטה, חלוצת ההיברידיות, לא ממש מיהרו להציג דגמים חשמליים, ואולי גם לא האמינו כל כך במכונית החשמלית כמו שאנחנו מכירים אותה כיום.
למרות כל אלו, גם היא נכנעה לאופנה והציגה זה מכבר תוכנית הכוללת עשרות דגמים כל־חשמליים לשנים הקרובות. עד שצי החשמליות של טויוטה ולקסוס ייחשף במלואו, כרגע היא משווקת את bZ4X, רכב פנאי חשמלי שכאמור צריך להתחיל את דרכו גם אצלנו. את הפלטפורמה הזו אנחנו נפגוש בישראל גם כסובארו סולטרה - רכב הפנאי החשמלי החדש של סובארו, שהוא אח תאום ל־bZ4X. אפשר לשער שגם יצרניות אחרות שעימן יש לטויוטה קשר (כמו סוזוקי) ייהנו מפרי הפיתוחים החשמליים של החברה.
וכמובן, יונדאי השליכה את כל יהבה על הפלטפורמה החשמלית (המוצלחת, יש לציין) שעליה יושבת איוניק 5, שכבר מסתובבת אצלנו. על אותה הפלטפורמה תתבסס גם ה־EV6, הגרסה של קיה לפלטפורמה החשמלית שהוצגה עם איוניק 5. עוד הטיה של הבסיס המכני הזה אפשר למצוא גם אצל מותג היוקרה של יונדאי, ג'נסיס, ב־GV60, שדוגמאות ראשונות ממנה עולות על הכביש בימים אלו. אותה פלטפורמה חשמלית תשמש גם את הסדאן החדשה של יונדאי, איוניק 6, שתגיע לישראל ככל הנראה בתחילת 2023.
בדרך לאיחוד
אם טרם שמעתם על תאגיד סטלנטיס, זו הזדמנות מצוינת לערוך עימו היכרות. התאגיד הזה נוצר בשנה שעברה כשפיג'ו־סיטרואן ופיאט־קרייזלר התאחדו. האיחוד האמור יצר מפלצת רבת מותגים, 13 אם לדייק. הרשימה כוללת (קחו אוויר) את: אבארט, אלפא רומיאו, קרייזלר, פיג'ו, סיטרואן, דודג', DS , פיאט, ג'יפ, לנצ'יה, מזראטי, אופל, ראם - וזהו.
למעשה, סטלנטיס היא יצרנית הרכב החמישית בגודלה בעולם כיום, אף שהדרך לתפקוד הרמוני אצלה עוד ארוכה. כרגע אפשר למצוא רכבים חשמליים שעושים שימוש בטכנולוגיה ובפלטפורמות מקבילות בשני צידי הלחם החברות הזה. לדוגמה, אצל פיג'ו, סיטרואן ואופל אפשר למצוא מכוניות חשמליות שמשתמשות באותה הפלטפורמה. גם אצל מותגים אחרים בתוך הקבוצה התחיל תהליך ההתחשמלות - אפילו לפני האיחוד. בעתיד הקרוב סטלנטיס תציע כמה פלטפורמות חשמליות שאמורות לתת מענה לכל אחד מהמותגים הללו - ממיני־עירונית ועד לטנדר גדול ממדים.
ואם כבר הזכרנו טנדרים גדולי ממדים, צריך לדבר קצת על מה שקורה באמריקה. את טסלה אין צורך להציג, ואם נסתכל עליה מבחינה טכנולוגית נגלה שכל מה שהיא מייצרת היום מבוסס על אותה פלטפורמה ועל אותה הטכנולוגיה. זה אולי הזמן לציין שרוב מכוניות טסלה 3 שנעות על כבישי ישראל הן סיניות למהדרין. הניחוח אולי מגיע מארה"ב, אבל הייצור שלהן מתבצע בסין.
מבחינת גודל והיקפי ייצור, יותר מעניין להסתכל על ג'נרל מוטורס, היצרנית הרביעית בגודלה בעולם. נכון לימים אלו, עדיין לא משווקות אצלנו מכוניות חשמליות של שברולט ואחיותיה, אולי משום שאת האמריקנים מעניינים יותר הטנדרים שלהם, שמהם נמכרים מיליונים מדי שנה ביבשת החדשה. בשברולט ספציפית מחכים לסילברדו החשמלי של 2023 - הוא יתחרה בטנדר החשמלי של פורד.
עוד איחוד חברות, בממדים קטנים משמעותית, התבצע לפני כמה שנים בין רנו, ניסאן ומיצובישי. כרגע אין נציגות חשמלית לשלוש החברות האלו בישראל. הן בהחלט משתמשות בטכנולוגיות משותפות, אבל כאמור ללא נציגות חשמלית. זה הזמן אולי להזכיר שניסאן היתה כאן עם מכונית כל־חשמלית לפני כולם בערך, אלא שניסאן ליף הקדימה את זמנה ואת אופנת החשמל ולא זכתה כאן להצלחה יתרה.
הסינים לא נשארים מאחור
בכל הקשור לייצור רכבים חשמליים, הסינים נמצאים במצב מצוין. למעשה, הם מובילים בכל מה שקשור לייצור כלי רכב חשמליים. בשנה שעברה נמכרו שם יותר מ־3 מיליון כלי רכב חשמליים, נתון שצפוי להכפיל את עצמו ב־2022.
מי שיבקש לעשות סדר בכל הקשור ליצרניות הרכב החשמלי בסין, ימצא את עצמו בבעיה קלה: יש בסין, נכון לימים אלו, לא פחות מ־450 יצרניות רכבים חשמליים. ערב־רב של חברות, חברות־בנות ושיתופי פעולה בקשרים סבוכים שקשה להתיר. בשוק המקומי, למזלנו, התמונה פשוטה יותר, ובין החברות שמיוצגות כאן אין כרגע כאלו החולקות פלטפורמות או טכנולוגיה באופן ישיר.
כדי לעשות קצת סדר בבלאגן הסיני, אפשר להיצמד למספרי הייצור של החברות הללו. יצרנית הרכב החשמלית הגדולה ביותר בעולם היא BYD, שמתחילה בימים אלה את צעדיה בישראל עם שלושה דגמים.
בין אלו, דווקא הקטן והזול יותר (אטו 3) מצויד בפלטפורמה המתקדמת ביותר וכזו הייעודית לרכב חשמלי. אחריה אפשר למצוא את SAIC, שמוכרת בישראל בזכות אחד המותגים שלה - MG. נכון לעכשיו ההיצע החשמלי של MG מתרכז ברכב הפנאי החשמלי הקומפקטי. הדגם הזה הוא למעשה פורץ הדרך הסיני בישראל - הראשון שנמכר כאן עם דגם חשמלי לחלוטין - וזכה להצלחה מקומית.
עוד אחת מיצרניות הרכב הגדולות ביותר בסין היא FAW, שמותג הונגצ'י שלה מגיע לישראל. אחריה אפשר למצוא את צ'רי שתגיע לארץ עוד השנה, ואת GAC שהגיעה לכאן לרגע ותחזור עם ליין דגמים מרשים יותר כנראה.
מובן שאפשר למצוא כאן גם את ג'ילי, שהרעידה את שוק החשמל המקומי עם השקה ישראלית מאוד מוצלחת לגיאומטרי C, רכב פנאי חשמלי שלא תוכנן ככזה מההתחלה אבל הציע מחיר אטרקטיבי למדי לקהל המקומי. אפשר לציין גם את סקייוול, שרכב הפנאי הגדול יחסית שלה ET5 זוכה כאן להצלחה, וגם את Aiways, יצרן סיני חדש לחלוטין שהיה בין הראשונים להגיע לשוק שלנו.
מה ביוקרה?
במותגי היוקרה אפשר להתרכז בעיקר בשלוש הגרמניות - אאודי, ב.מ.וו ומרצדס. הדרך שהן בוחרות לתקוף כל אתגר מוטורי תמיד מסקרן. הגדולה מכולן כאן היא לחלוטין מרצדס. היא אמנם לא נכנסה ראשונה לאופנה החשמלית, אבל נכון להיום היא בהחלט מציעה את מנעד הדגמים הגדול והמרשים ביותר.
כדאי לדעת שהחשמליות הקטנות יותר, EQA ו־EQB, מבוססות על פלטפורמה שהוצגה לראשונה עם מנועי בנזין עבור ה־A קלאס. שאר הדגמים, כמו EQC או EQE, יושבים על פלטפורמה חשמלית ייעודית. ה־EQS, הבכירה בהיצע, היא בקלות המכונית החשמלית העתידנית והטובה ביותר בסביבה.
אאודי נכנסה לתחום החשמלי מהר יחסית עם אאודי אי־טרון. זהו רכב פנאי גדול, עמוס טכנולוגיה ויכולת, שנחשב לפורץ דרך בזמן הצגתו. לאחר מכאן הציגה אאודי את אי־טרון GT - מכונית 4 דלתות עם צללית דמויית קופה. התחושות המשובחות שמייצרת המכונית הזו נסמכות, בין השאר, על פלטפורמה חשמלית שהיא חולקת עם הפורשה טייקן.
ב.מ.וו ראתה את העתיד אולי עוד לפני שתי אלו, כשהציגה את ה־i3 החשמלית. זו היתה מכונית קטנה ומוזרה למראה, אבל נפלאה לנהיגה. כזו שלקחה את רעיון הקיימות עד לקצה באופן מקורי ושונה מאוד.
להבדיל ממנה, אפשר למצוא היום בהיצע החשמלי המקומי של ב.מ.וו את ה־i4 וה־iX3, המציעות הנעה חשמלית טהורה על ארכיטקטורה המוכרת משאר דגמי החברה - אלו עם מנוע הבעירה הפנימית. מכונית החשמל הייעודית של ב.מ.וו שאפשר למצוא בישראל היא ה־iX, למעשה מכונית הדגל החשמלית של ב.מ.וו, כזו שמהווה תצוגת תכלית ליכולות החברה כיום.
באותה נשימה אפשר לציין מותג פרימיום חדש שמתחיל את צעדיו הראשונים בישראל בימים אלו ממש: השם פולסטאר שימש בעבר את דגמי הביצועים של וולוו, וכעת יצא מבין כותלי החברה השבדית והפך למותג עצמאי. הבעלים של החברה הזו היא ג'ילי (הסינית שהוזכרה לעיל) שמחזיקה בבעלותה גם את וולוו, לוטוס, סמארט ועוד מותגים מוכרים. בישראל משווקת כרגע פולסטאר 2, שחולקת פלטפורמה עם ה־XC40 וה־C40 החשמליות של וולוו.
בסיס מצומצם, דגמים רבים
השוק הישראלי משקף, אם כן, את השוק העולמי - עם חברות שמתמזגות, שיתוף פלטפורמות מקיף וגם פלישה חשמלית סינית די ברורה. אם נוצר אצלכם הרושם שיצרניות הרכב מתאמצות לפתח מספר פלטפורמות מצומצם ועליהן לבנות מקסימום משפחות דגמים - אתם צודקים לחלוטין. זו לא מגמה חדשה, אבל השנים האחרונות מחזקות אותה אף יותר. עם הצורך לפתח בסיס מכני חשמלי, לפעמים בהשקעות אדירות, ליצרניות אין ברירה אלא לנצל את הפיתוחים האלו עד תום.
אם בעבר המהנדס היה האיש החשוב ביותר בחברת הרכב, היום זהו המעצב. עם בסיסים מכניים שהופכים דומים יותר ויותר, עם אחידות של מנועים חשמליים ויחידות בקרה, מי שמחליט על עיצוב המוצר הוא המלך. לא בכדי אנחנו עדים למגמה חדשה בתעשיית הרכב: מעצבים ראשיים שממונים למנהלים הכלליים של יצרניות כאלו ואחרות. לא ירחק היום, וכל מה שיבדיל בין מכונית אחת לשנייה הוא העיצוב. בינתיים אנחנו מקווים שהכתבה הזו תעזור לכם לדעת טוב יותר מה מסתתר מתחת לעיצוב של המכונית שלפניכם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו