הקמפיין של "המשביר לצרכן" שעורר סערה

הרשת יצאה במהלך להעלאת המודעות לאלימות נגד נשים, באמצעות מסרים על מוצרים כמו מערוך וסכין • הגולשים זעמו: "זה אידיוטי, לא כל הגברים רוצחים"

"קמפיין ציני ורע ביותר". המשביר לצרכן // מקאן תל אביב // "קמפיין ציני ורע ביותר". המשביר לצרכן

הקמפיין של "המשביר לצרכן" לרגל יום האישה, שתומך במאבק נגד אלימות, גרם לסערה ולביקורות רבות ברשת. המטרה של הקמפיין היא לעורר מודעות לאלימות, באמצעות חפצים פשוטים כמו חגורה ומערוך שהפכו לכלי עזר לאלימות בכלל ולאלימות כלפיי נשים בפרט. מי שמוביל את הקמפיין של הרשת היא הסטייליסטית, דורין אטיאס, הפרזנטורית של הרשת.

פרזנטורית הרשת, דורין אטיאס // רפי דלויה
פרזנטורית הרשת, דורין אטיאס // רפי דלויה

הרשת יצאה במסר עם תוויות שהוצמדו למוצרים ברשת עם סלוגן כדוגמת: "תזכורת ליום האישה - הנעליים נועדות רק לנעילה על הרגליים", "החגורה מיועדת רק להידוק מכנסיים", "המייקאפ לא נועד להסתרת סימני אלימות". "הכרית מיועדת לשינה ולא לחניקה", "הסכין לבישול ולא לבריונות", המערוך, שהפך לסמל האלימות, נועד לאפיה של דברים טובים המשמחים את הלב והנשמה ועוד ועוד - בגדים, בישום, וביוטי הם מסימני הסטייל וסגנון חיים, ולא אביזרים לכסות סימני אלימות ומכות.

"מערוך מיועד רק לרידוד בצק" // מקאן תל אביב
"מערוך מיועד רק לרידוד בצק" // מקאן תל אביב

"חגורה מיועדת רק להידוק מכנסיים" // מקאן תל אביב
"חגורה מיועדת רק להידוק מכנסיים" // מקאן תל אביב

אך התגובות לא איחרו לבוא. הגולשים, שכוללים גברים ורבים, הביעו את מורת רוחם מהקמפיין. בין היתר, הלינו על טעם רע,  הכללה גברית וקריאייטיב לא מוצלח. כך למשל, אחד הגולשים כתב "תזכורת: כל הגברים רוצחים, כל הגברים נבלות, כל הגברים מועדים, כל הגברים אלימים.

"וברצינות: ‏זה מפגר ברמות, קריאייטיב וחשיבה גרועה שיוצאת מנקודת הנחה שכל העולם אלים, כל הגברים חארות ומסוכנים ושכל המציאות מחורבנת כל כך שצריך שלטי הכוונה. הכל מטומטם ואידיוטי ברמות. לא ככה מגבירים מודעות, לא ככה מחנכים".

גולש אחר כתב "מי שמוחא לזה כפיים - רבע הצלפה עם חגורה לא קיבל. אתם באמת חושבים שגבר מכה נכנס למשביר, רואה את זה ומרגיש צער, חרטה, הבנה, רפלקציה עצמית או רצון ללכת לטיפול? מספרי טלפון של מוקדי חירום על מדף מייקאפים במחלקות האיפור היו יותר הגיוניים". גולשת נוספת הגיבה, "קמפיין ציני ורע ביותר מכל כך הרבה סיבות. ראוי היה שיישאר בפוסט שנוי במחלוקת ולא מוכתר מטעם עצמו כזוכה בתחרות שקר כלשהו".

"מחבת מיועדת רק לטיגון מזון" // מקאן תל אביב
"מחבת מיועדת רק לטיגון מזון" // מקאן תל אביב

גולשת אחרת הייתה יותר אמביוולנטית כלפי הקמפיין וכתבה, "אני מוכרחה להגיד שאני ברגשות מעורבים כלפי הקמפיין והמהלך. היוזמה והתרומה מבורכות כמובן, אבל משהו בקופי מפוספס בעיניי כי הוא מאד ovious (ברור וצפוי) ופה זה קצת מוריד.

"ה'תזכורת' מורידה בעיניי. אם כבר אנחנו בעולמות המוצרים, וזה הקריאטיב שהולכים עליו, אולי היה צריך משהו סטייל דברים שבאמת כתובים, למשל יש להשתמש בתמרוק רק למטרה ששמה הוא נועד. גם הטיקטים עצמם מאד גסים בעיניי מבחינת הגודל, וכן אני הבנתי שזה כדי שישימו לב, אבל אולי היה עוצמתי יותר אם זה היה מסר יותר סמוי. מה שכן , אם יש עוד מדיות שעוטפות את זה, אז הדברים יכולים להתחבר שוב - ושוב, התרומה זה יופי".

"מייק אפ לא מיועד להסתרת סימני אלימות" // מקאן תל אביב
"מייק אפ לא מיועד להסתרת סימני אלימות" // מקאן תל אביב

נציין כי במסגרת הקמפיין לרגל יום האישה, הוחלט ב"משביר לצרכן" לתרום תרומה כספית לעמותת "ל.א, לא לאלימות נגד נשים" המייצגת את כלל המגזרים ונגד אלימות בכלל החברה.

שירלי פאר יגרמן, משנה למנכ"ל של הרשת, דחתה את הטענות כלפי הקמפיין, ואמרה ל"ישראל היום": "המטרה כמובן לא הייתה שאנשים יקנו את המוצרים ויילכו לעשות דברי פשע, אלא לעורר שיח ומודעות לנושא. ממשלת ישראל לא עושה שום דבר כנגד אלימות נגד נשים. אנחנו רואים את החדשות ולא ראינו את הממשלה עושה משהו. אין אכיפה ויש הרבה מקרים של אלימות נגד נשים ואלימות בכלל.

"שוחחנו עם מנכ"לית העמותה. היא אמרה שהנשים סובלות מנחיתות ושכל הקו החם של העמותה מופעל על ידי מתנדבות בלבד. לכן רצינו לעשות קמפיין שיזעזע את האנשים. יום האישה זה לא רק העצמה נשית. רצינו לשים את זה באג'נדה ולעורר מודעות. כאירגון עסקי חשבנו  איך לשים את זה כאמירה. אני חייבת לציין כי מאז עליית הקמפיין, עלתה כמות הפניות של אנשים שמתנדבים לעמותה.

"מנכ"לית העמותה העבירה לנו נתונים מדהימים ואמרה שעוררנו את המודעות ושזה בוקס לפנים. אנחנו עשינו את זה למען אג'נדה. קיבלנו המון תגובות טובות שזה קמפיין חזק, כמו 'אני נעה בחוסר שקט בכסא', 'זה בוקס בבטן' ו'אני רוצה שהבת שלי תהיה יותר בטוחה'".

סניף של המשביר בימי הסגר // צילום: גדעון מרקוביץ'
סניף של המשביר בימי הסגר // צילום: גדעון מרקוביץ'

יגרמן הוסיפה כלפי הביקורת על הקמפיין כי "ארץ נהדרת יצאו עם הסצינה של המסיבת רווקות, שבסופה אחת מוציאה אקדח.  אף אחד לא אמר שזה יכול לקרות. הקמפיין שלנו היה מוכן עוד הרבה קודם. בסוף, כשיהיה  עוד דבר ועוד דבר - מישהו יתעורר. אצלנו למעלה מ-70% מהעובדות הן נשים. העובדות והעובדים שלנו חיזקו אותנו. קיבלנו מהם תגובות מחממות את הלב על כך שאנחנו עושים צעדים קהילתיים.

"יש קמפיניים שהם שנויים במחלוקת. אני זוכרת קמפיינים קשים יותר של תאונות דרכים. תמיד יש את האסטרטגיה שאומרת אמת בפרסום ושהמטרה שלה לזעזע. העובדה היא שזה גורם לדבר על זה. כאמור, ברור שאני לא חושבת שאם אני מראה מערוך, גבר חס וחלילה יחליט לפגוע במישהי. השיח הוא להראות שהאלימות גואה ושממשלת ישראל תעשה משהו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר