מהפכה? לא כל כך מהר: אתמול (רביעי) הרעידה גוגל את עולם הפרסום כאשר הודיעה כי לא תפתח עוד טכנולוגיות לניטור גולשים כשהם עוברים מאתר לאתר ברשת, ותפסיק להציע מודעות מבוססות היסטוריית הגלישה של המשתמשים בדפדפן כרום.
במשך השנים השיטה של גוגל גררה ביקורת חריפה מצד גורמים הנאבקים על הזכות לפרטיות, שכן הטכנולוגיה סייעה למפרסמים לבצע פרסום ממוקד באתרי אינטרנט שבהם גולשים ביקרו, ולדעת אילו מודעות ממומנות שיכנעו אותם לבצע רכישות על בסיס החיפושים וההקלקות.
"אנחנו מבהירים כי ברגע שיופסק השימוש "עוגיות" של צד שלישי, אנחנו לא נייצר כלי ניטור חלופיים למעקב אחרי אנשים בעודם גולשים באינטרנט, וגם לא נעשה בהם שימוש במוצרים שלנו", כתב אמר דייוויד טמקין, מנהל המוצר של גוגל המוביל את השינוי, בבלוג הרשמי של החברה.
נכון לסוף שנת 2020 גוגל שולטת ב-52% משוק הפרסום, ומאז אותה הודעה רבים בתעשייה חוששים מפגיעה קשה בהכנסות – דבר שבטוח החברה לקחה בחשבון. עד כמה המהלך של ענקית החיפוש ישנה את עולם הפרסום? שאלנו מומחים.

הרווח התדמיתי חשוב יותר
ד"ר יניב לויתן מומחה ללוחמת מידע מאוניברסיטת חיפה, מסביר כי עבור ענקית החיפוש מדובר בפגיעה קלה בלבד: "גוגל הייתה החברה הכי פורצת דרך בתחום השיווק הדיגיטלי, הם היו הראשונים שיצרו את הנוסחה של תשלום תמורת כל הקלקה והם אלו גם שידעו לשים פרסומות בראש תוצאת חיפוש ביחס למילה מובילה בשאלה של הגולש".
"זה כמו שבמקום שאעבור כשאני נוסע ליד שלט שמפרסם מכירת רכבים, אני אקבל הודעות על מכירת רכבים אם אשאל משהו ברשת במנוע החיפוש שלהם בתחום הרכב. זה היה תחילת התהליך, אלא שהם שידרגו את היכולת ויצרו מהלך של מכירה מחדש, קרי אם אני אכנס לאתר קניות מסויים, האתר הזה אחר כך יוכל לדחוף אותי עוד בתוצאות שקשורות למה שחיפשתי".
"זה מה שנקרא עוגיות או קוקויז", מסביר ד"ר לויתן. "זה מאפשר לעקוב אחרי ולמסור מידע עלי לכל אדם ולכל חברה שתבקש וזו כבר היתה ממש חדירה לפרטיות. היו על זה המון תביעות, וגם גוגל ופייסבוק חטפו ממש אש באוסטרליה בגלל תהליך דומה".
כעת, מסביר ד"ר לויתן שגוגל החליטו שבשביל הרווח התדמיתי שווה להם לוותר על הרווח מהמודעות המטורגטות. "כדי למנוע מעצמה את הביקורת הקשה הזו ואת הטענות על פגיעה בפרטיות של הגולשים גוגל רק מבטלת את תחום העוגיות. עדיין כשנחפש משהו יהיו לנו תוצאות ממומנות שיראו לנו פרסומות ותוצאות קשורות ואת זה רוב מוחלט של בני האדם מקבלים ואפילו רוצים", מדגיש ד"ר לויתן.
"אני בהחלט רוצה כשאני מחפש מכונית אוכל לקרוא מודעות בתחום הזה. זה שאנחנו לא רוצים שיהיה אחרי כן סחר במידע הזה וחברות ידחפו לי מודעות על פי הכניסה שלי לאתרים ועל פי דברים שעשיתי בעבר ואת זה בהחלט גוגל כרגע מורידה. אבל שאר כל הטכנולוגיה נותרת כשהייתה ורק מונעת מהחברה את התביעות והטענות על הפרת פרטיות בלבד. כלומר, עדיין יהיה פרסום מאד אטרקטיבי ומשוכלל ולכן אין כאן פגיעה גדולה מידי בחברה".
גוגול עדיין תרוויח הון מפרסום
קרן אלעזרי, חוקרת ומרצה, מרכז הסייבר של אוינברסיטת תל אביב מסבירה כי משמעות המלך היא שהפרסומות עדיין יוצגו - אבל הן לא יהיו מבוססות על נתוני גלישה ספציפיים של הגולשים. לכן לא מדובר בהתאבדות כלכלית או בפגיעה גדולה במיוחד.

לדבריה, צריך לזכור שעדיין לגוגל יש עדיין מגוון מקורות הכנסה רבים ומגוונים. "יש לה שליטה כמעט מונופליסטית על עולם החיפוש - עסקים עדיין ישלמו וישקיעו (והרבה) כדי להופיע בגוגל במקומות אטרקטיביים. צריך לזכור שרק יוטיוב מכניסה לחברה 5 מיליארד מפרסומות, וזה ימשיך להיות תחום רווחי ומוצלח גם אם לא 'מטורגט' ברמה האישית והאינטימית שאנחנו חווים באתרים אחרים, לדוגמה פייסבוק. לדעתי המהלך הזה מגיע כתשובה להלכי הרוח של הציבור שמרגיש שענקיות הטכנולוגיה יודעות עלינו יותר מדי".
מנגד, לדבריו של ד"ר הראל מנשרי ראש תחום הסייבר במכון הטכנולוגי חולון HIT ובעבר ממקימי מערך הסייבר של השב"כ, דווקא מדובר במהפכה. "לא תהיה יותר חדירה לפרטיות של הגולשים גוגל מגיבה כאן לביקורת העולמית שהתחזקה אחרי הבחירות ב-2016 בארה"ב ואחרי העימות שלה ושל פייסבוק עם אוסטרליה".
"זו מהפכה שלמה ויתכן גם שחלק מהשירותים החדשים שגוגל תפתח יהיו בתשלום כי הרי צריך להתפרנס ואם לא ניתן יהיה לכרות מידע מדיוק כמו עכשיו, החברה תצטרך אפיקי רווח נוספים ואני מעריך שיצוצו תכונות חיפוש שרק מי שישלם יוכל לעשות בהם שימוש או תנאים אחרים. בכל מקרה בינתיים גם אני סקרן לראות מה גוגל תעשה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו