אושרה תוכנית ההצטיידות של צה"ל

לאחר סחבת ארוכה, הקבינט המדיני-ביטחוני אישר תוספת בשווי 9 מיליארד דולר, שתכלול בין היתר רכישת מטוסי תדלוק, חימושים ויכולות מודיעין חדשות

מטוסי תדלוק KC-46 // צילום: Boeing / Paul Weatherman // מטוסי תדלוק KC-46

בעיכוב של כמה שנים ולאחר סחבת ארוכה, אישר היום (ראשון) הקבינט המדיני-ביטחוני את המתווה הדולרי לעסקאות הענק שיאפשרו למערכת הביטחון לרכוש מטוסי תדלוק, מסוקים שיחליפו את היסעורים, טייסת קרב, חימושים וכן פרויקטים לאמ"ן ותקשוב. אישור המתווה התקציבי מגיע בדקה ה-99, לאחר מאבקים בין משרד האוצר ומשרד הביטחון בנוגע למתווה המימון, כאשר לבסוף התקבל המתווה התקציבי שהציע משרד הביטחון.  

מדובר באישור עקרוני לתשלום של תשעה מיליארד דולרים, כשבעה מהם מתוך כספי הסיוע האמריקאים שאושרו בארה"ב, ו-2.4 מיליארד נוספים על בסיס מיחזור הלוואה שלקחה מערכת הביטחון בשנת 2014 לטובת מימון מטוסי החמקן. ההלוואה נלקחה על חשבון כספי הסיוע העתידיים, ומיחזורה כעת יגרור ריבית של 200 מיליון דולר, שמערכת הביטחון התחייבה לספוג בתקציבה.   

האישור בקבינט הוא בעצם אישור המתווה הדולרי לתוכנית הרב שנתית של הרמטכ"ל, "תנופה". מדובר בהישג גדול לרמטכ"ל כוכבי, כמו גם לשר הביטחון בני גנץ ומנכ"ל משרדו, אמיר אשל (מפקד חיל האוויר לשעבר). הודות לאישור, מערכת הביטחון תוכל להציג בשבועות ובחודשים הקרובים לוועדת השרים להצטיידות באופן פרטני כל אחד מהפרויקטים לשם אישור סופי. 

הפרויקט הראשון שיובא לאישור ועדת השרים ככל הנראה כבר בימים הקרובים, הוא רכש המתדלקים לחיל האוויר. מדובר ברכישת מטוסי תדלוק KC-46 של בואינג לחיל האוויר, שיחליפו את מטוסי ה"ראם" (בואינג 707) בני ה-60 של חיל האוויר. 

שני בסדר הדחיפות הוא חלופה למסוקי ה"יסעור" שהגיעו לישראל בשנות ה-60 וה-70.

מסוק V-22 // צילום: אי.פי.איי
מסוק V-22 // צילום: אי.פי.איי

הודות לעבודה מופלאה של הצווים הטכניים של חיל האוויר חייהם הוארכו שוב ושוב, אך מבקר המדינה קבע שהארכת חייהם מעבר לשנת 2025 מסכנת חיים. הטוענים לכתר הם מסוק ה-CH-53k, או בקיצור ה-"K" מתוצרת חברת סיקורסקי שנרכשה על-ידי חברת לוקהיד מרטין, וכן מסוק הצ'ינוק, מתוצרת חברת בואינג. כל אחת מהחברות מקווה שמערכת הביטחון תבחר במסוק שלה, ושר הביטחון, בני גנץ, הביע רצון לרכוש גם את המטוס-מסוק V-22. כמו כן, אושר לרכוש לפחות טייסת קרב אחת, וכמובן חימושים נדרשים לחיל האוויר, וגם עסקאות אלה יוצגו בהמשך לוועדת השרים. 

ההערכה היא שמרגע הצגת הפרויקטים לוועדת השרים להצטיידות ולאחר מכן חתימה על חוזה הרכש עם האמריקאים, ייקח לפחות שלוש שנים עד להגעת כלי הטיס הראשונים לישראל. במקרה של המתדלקים והמסוקים שיחליפו את היסעורים, יפה שעה אחת קודם.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר